Sen ma kluczowe znaczenie dla zachowania nie tylko dobrego stanu zdrowia, ale też samopoczucia. Jest ważnym elementem naszego codziennego funkcjonowania. Zapotrzebowanie na niego zależy od wielu czynników indywidualnych i zmienia się wraz z wiekiem. Natomiast ogólne zalecenia dla osób dorosłych wskazują, że sen, który przynosi regenerację, powinien trwać 7-9 godzin.

Spadek energii w ciągu dnia

Nasz organizm funkcjonuje w rytmie biologicznym (biorytmie), dostosowując swoje procesy życiowe do zmian w środowisku, np. następstwa dnia i nocy. Naturalne jest, że w godzinach 13-15 odczuwamy największy spadek energii.
Istnieje wiele zdrowych nawyków, które codziennie dodają siły, począwszy od zbilansowanej diety bogatej w wartości odżywcze i właściwej dawki aktywności fizycznej, aż po odpowiednią ilość snu. Czasami zdarza się, że nie udało nam się wyspać i odczuwamy bardzo duże zmęczenie oraz senność w ciągu dnia. Nie warto ratować się doraźnymi środkami w postaci napojów energetycznych, słodyczy, wysoko przetworzonej żywności i biernego odpoczynku, np. przed telewizorem. Zamiast nadprogramowej filiżanki kawy lepiej udać się na drzemkę! Ta o odpowiedniej długości (należy unikać zbyt długich i głębokich w ciągu dnia) zmniejsza senność, dodaje energii, poprawia samopoczucie i stabilność emocjonalną oraz funkcje poznawcze, takie jak zdolność koncentracji.

Jaka jest najlepsza pora na drzemkę?

Aby w pełni korzystać z pozytywnych skutków drzemki, praktykujmy ją we wspomnianych godzinach spadku energii. Późniejsza może utrudniać zasypianie podczas właściwego snu nocnego. Żeby zapewnić sobie odpowiednią długość drzemki, najlepiej ustawić budzik na konkretny czas bez opóźniania alarmu. Odwlekanie wybudzenia czasem przynosi odwrotny efekt i dodatkowo drażni. W ciągu dnia możemy spać zarówno w pozycji siedzącej, jak i półsiedzącej. Wcale nie potrzebujemy do tego łóżka.
Takie pozycje pomogą zapobiec wejściu w zbyt głęboki i długi sen. Najlepiej drzemać w ciemnym pokoju lub z opaską na oczach, bo brak bodźców świetlnych ułatwia
zasypianie. Ale jeśli nam one nie przeszkadzają, to regenerujmy się na łonie natury.

Skutki braku snu

Już pojedyncza „zarwana nocka” może pogorszyć samopoczucie i spowodować brak motywacji do działania. Regularne niedosypianie zwiększa ryzyko m.in. otyłości (osoby niewyspane chętniej sięgają po wysokokaloryczne jedzenie), cukrzycy, nadciśnienia, a nawet chorób serca. Starajmy się więc regularnie wysypiać i róbmy sobie drzemki w ciągu dnia.

Liczy się czas drzemki

Szybka drzemka <20 min
Polepszenie samopoczucia, zwiększenie koncentracji i czujności, poprawa zdolności motorycznych (kondycja i koordynacja), zmniejszenie senności.

Krótka drzemka -  26 min
Opracowana przez naukowców z agencji NASA. Ma na celu podniesienie wydajności, koncentracji
i szybkości reakcji.

Sen głęboki -  60-90 min
Tworzenie się nowych połączeń w mózgu, w kreatywnym rozwiązywaniu problemów. Polepszenie się funkcji poznawczych.