Bardzo ważne jest to na czym grillujemy.  Jeżeli używamy tradycyjnego grilla węglowego powinien to być brykiet lub węgiel drzewny, nigdy drzewa iglaste z żywicą. Unikać należy sztucznych, chemicznych rozpałek, kolorowych gazet czy plastiku. Podczas ich spalania wydzielają się szkodliwe, rakotwórcze substancje, które mogą wnikać do przygotowywanego jedzenia lub mogą być wdychane, jeśli biesiadujemy w pobliżu grilla.

Aby cieszyć się smakiem grillowanych przysmaków warto pamiętać o dekalogu  ekogrillowania:  

1.    Pamiętaj, aby na grilla wybierać mięsa wysokogatunkowe, z bezpiecznego zaufanego źródła z ekologicznej hodowli.
2.    Dbaj o proporcje –  jeśli grillujemy mięsa niech towarzyszy im obfitość warzyw. Papryka, pieczarki, bakłażan, cukinia czy  szparagi zawierają mniej wody, więc doskonale sprawdzą się na grillu. Są niskokaloryczne, zawierają witaminy oraz błonnik. Mogą być serwowane zarówno jako danie główne jak i dodatek do mięs lub ryb.  
3.    Zaskocz współbiesiadników - pyszny grill bezmięsny to oczywiście warzywa, ale też uprzednio zamarynowane tofu naturalne czy biały ser. W Organic Market można się zaopatrzyć w gotowe, już przyprawione tofu – z oliwkami, suszonymi pomidorami, bazylią, czosnkiem lub a’la pizza – nadające się od razu na ruszt.

4.  Marynatę przygotuj samodzielnie – to bardzo proste, a wiesz co dodajesz i możesz wybrać  produkty wysokiej jakości – z certyfikatem ekologicznym. Gotowe marynaty najczęściej zawierają duże ilości soli, cukru i sztucznych wzmacniaczy smaku. Najlepiej własnoręcznie przygotowywać marynaty z oliwy, sosu sojowego shoyu lub tamari, octu balsamicznego i ziół lub jogurtów do marynowania świeżego mięsa lub ryb.  

 


5. Do ugrillowanych produktów najlepiej wybierać ekologiczny ketchup lub musztardę. Można też samemu  przygotować sos na bazie eko jogurtu, czosnku lub ziół. Będzie zdrowy i lekki.
6.    Nie trzymaj potraw bezpośrednio nad ogniem – używaj liści kapusty lub liścia chrzanu, czy też  tacek lub maty do grilla. Z mięsa leżącego bezpośrednio na ruszcie wycieka tłuszcz, który wchodząc w reakcje z palącym się węglem tworzy rakotwórcze związki, które uwalniając się będą wchłaniane przez jedzenie. Ryby lub krewetki można zawinąć w folię aluminiową lub specjalne woreczki do grillowania, które zabezpieczają przed przenikaniem dymu do potrawy.
7.    Grilluj powoli, w niższej temperaturze - ok. 180 st. C. Nie przypalaj. Zwęglone, przypalone "na brązowo" kiełbaski czy karkówka mogą być źródłem związków kancerogennych, wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA). Podczas grillowania ziemniaków lub pieczywa powstaje równie szkodliwy akryloamid.


8.    Dopasuj kolorystykę na talerzu do otaczającej przyrody.  Na grillowym przyjęciu nie może zabraknąć sałatki ze świeżych sezonowych warzyw ze znaczącym udziałem koloru zielonego. Pomidory, ogórki, sałaty, roszponka, szpinak to bogactwo antyoksydantów i witamin. Dodatek oliwy i ziół np.: bazylii, oregano czy rozmarynu, podkreśli smak potraw i wspomoże trawienie.
9. Zadbaj o urozmaicenie na ruszcie, niech będzie różnorodnie i kolorowo – bogactwo barwnych  warzyw, ryb, owoców morza, różnych rodzajów drobiu.
10. Do picia doskonała będzie orzeźwiająca ekolemoniada, zimna zielona herbata lub mięta.   

Niech ekogrill będzie doskonałą okazją, żeby przyrządzać potrawy na ogniu powoli, delektując się otaczającą przyrodą, rozmową i miłym towarzystwem. Wybierając ekologiczne produkty oszczędzamy środowisko.

Agnieszka Kaniewska
Ekspert ds. zdrowego odżywiania Organic Market