Czy cukier jest nam potrzebny?
Głównym źródłem energii dla naszego organizm jest glukoza, która jest wykorzystywana zarówno do prawidłowej pracy mózgu (na procesy myślowe organ ten zużywa codziennie około 550 kcal, czyli praktycznie 1/3 naszego dziennego zapotrzebowania na energię).
Drugim narządem, którego „moc” jest napędzana cukrem to mięśnie. Potrzebują one w każdym momencie odpowiedniej dostawy glukozy, abyśmy mogli poruszać się, wykonywać codzienne czynności, ale również uprawiać sporty i te amatorsko-rekreacyjne, jak i te profesjonalne. W każdej sekundzie naszego życia potrzebujemy więc odpowiedniej dawki „życiodajnej glukozy”. To właśnie ona jest głównym źródłem energii, niezbędnym do wszystkich procesów życiowych.

Ile cukru można spożywać?
Żeby być szczupłym i zdrowym należy  przestrzegać zasad zdrowej, zbilansowanej diety. Większość z nas, potrzebuje codziennie 45-55% energii pochodzącej z węglowodanów. Przede wszystkim z tych złożonych, ale w tej kategorii mieszczą się również cukry proste, które naturalnie występują w produktach spożywczych, ale również te pochodzące z wyrobów np. cukierniczych. Okazuje się, że dla Polskiego społeczeństwa większym problemem jest spożywanie nadmiernej ilości TŁUSZCZÓW, a nie cukru. 20% energii powinno w diecie pochodzić z tłuszczów, a okazuje się, że w diecie przeciętnego  Polaka jest to 40%.

Ile zatem cukru możemy zjadać, aby było to bezpieczne dla zdrowia?
Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia maksymalna dzienna dawka spożytego cukru (zarówno dodanego, jak i naturalnie występującego w produktach) powinna stanowić 10% dziennego zapotrzebowania kalorycznego.

10 ciekawostek na temat cukru

1. Cukier jest jedynym smakiem, który każdy człowiek zna od momentu narodzin.

2. Cytryny zawierają w sobie więcej cukru niż truskawki.

3. W XVI wieku cukier nazywany był białym złotem. W Londynie łyżeczka cukru kosztowała równowartość 5 dolarów.

4. Cukier jest jednym z najstarszych składników znanych ludzkości. Mieszkańcy Nowej Gwinei odkryli cukier ok. 800 roku p.n.e.

5. Najwyższa na świecie wieża z cukru mierzyła ponad 2 metry i do jej wybudowania wykorzystano 2669 kostek.

6. Światowa produkcja cukry przekracza 100 milionów ton rocznie.

7. Sukluroza, pochodna sacharozy jest ok. 600 razy słodsza od zwykłego cukru.

8. Około 70% cukru jest konsumowane w kraju w którym zostało wyprodukowane.

9. Największym konsumentem cukru na świecie są Indie.

10. Największymi producentami cukru w Unii Europejskiej są Francja, Wielka Brytania i Polska.

Fakty i mity na temat cukru

Cukier powoduje próchnicę
 - cukier nie jest jedynym czynnikiem wywołującym próchnicę. Owszem, jeśli będziemy cały czas pili słodkie napoje, to faktycznie zniszczymy sobie zęby. Jak się jednak okazuje, na powstawanie próchnicy mają wpływ także inne czynniki, o których rzadko się mówi. Często do tego problemu prowadzi zła higiena jamy ustnej, połączona z nieodpowiednim odżywianiem, tzn. nadmiernym spożywaniem kawy, chipsów, herbaty czy nawet cytryny.

Cukier a IG
- indeks glikemiczny, to jedna z kluczowych wartości dla osób chorych na cukrzycę. Im niższy poziom iG tym lepiej. Na jego poziom ma wpływ nie tylko rodzaj produktu (oczywistym jest, że ciastko ma większy indeks glikemiczny niż sałata), ale również rodzaj i czas obróbki termicznej. Marchewka surowa, która zawiera w sobie naturalne cukry ma IG na poziomie 30, natomiast ugotowana w rosole przez 4 godziny, nie ma żadnej wartości odżywczej ale za to wysoki poziom indeksu glikemicznego (80). Wniosek jest taki, że  jeść można wszystko, choć trzeba mieć świadomość, co jest dla nas odpowiednie, a cukier wcale nie jest tym „wąskim gardłem”, które deprecjonuje wiele produktów.     

 Jedzenie cukru wywołuje cukrzycę
- oczywiście, że NIE! Cukrzyca jest powodowa na kombinacją czynników genetycznych i stylu życia. Nadwaga zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy typu drugiego. Jeżeli w Twojej rodzinie były przypadki cukrzycy, przestrzeganie zdrowej diety oraz regularne ćwiczenia fizyczne są zalecane, aby utrzymać odpowiednią wagę ciała. Słodycze i desery mogą być spożywane przez osoby z cukrzycą, jeżeli są częścią zdrowej diety lub połączone z ćwiczeniami fizycznymi. Słodycze nie są zakazane diabetykom bardziej niż osobom zdrowym. Oczywiście, prowadzenie diety bogatej w cukier nie jest właściwie dla cukrzyków, ale słodycze nie są kompletnie zakazane. Szkodzą one diabetykom mniej więcej w tym samym stopniu co osobom zdrowym. Nie powinny być więc nadużywane przez osoby chore na cukrzycę, choć niekoniecznie kompletnie sobie trzeba ich odmawiać.

Cukier uzależnia
 - uzależniać może wiele rzeczy (alkohol, tytoń, żywność typu fast food...). Generalnie uzależnia nas to, co sprawia nam przyjemność. Może to być cukier lub słodkie przekąski, ale jeśli znajdziemy dla nich miejsce w zdrowej, prawidłowo zbilansowanej diecie, to  będziemy mieli i przyjemność ze spożycia słodkich przekąsek, a jednocześnie poczucie kontroli nad ilością słodyczy w codziennej diecie.

Cukier zabija
 - we wszystkim trzeba znać umiar. W końcu co za dużo, to niezdrowo. W przypadku cukru należy pamiętać, żeby nie spożywać go w nadmiernych ilościach. Nie jest jednak tak, że jedząc ciastko od razu wbijamy gwóźdź do własnej trumny. Tak samo jest np. z telefonami. Jeśli będziemy ich za dużo używać, zaczniemy stopniowo psuć sobie słuch. Używając ich jednak rozsądnie, nic się nam nie stanie. Spożywajmy zatem cukier z umiarem!

Cukier wywołuje nadwagę
 - to nie do końca prawda, mimo iż jest on kaloryczny. Cukier w naszym organizmie jest szybko trawiony, więc spożywanie umiarkowanych ilości, nam nie zaszkodzi. Jednak to od Ciebie zależy, czy zjesz jednego batonika, czy pięć. Jak już było wspomniane, cukier należy spożywać w rozsądnych ilościach! Nadmiar szkodzi.

Słodycze należy spożywać raz w tygodniu
 – wielu rodziców, na wzór Szwedów pozwala swoim dzieciom na jedzenie łakoci w jeden, określony dzień, najczęściej w weekend. Dlaczego nie jest to dobre? Maluch traktuje słodkie przekąski jako nagrodę za wytrwałość i postrzega jedzenie słodyczy w kategoriach kary i nagrody. Lepiej podać dziecku małą porcję słodkości, ale zgodnie z zasadami zbilansowanej diety.


Materiał przygotowany na podstawie raportu stworzonego w ramach kampanii "Uczymy jak słodzić".
Autorką raportu jest Agnieszka Piskała, dietetyk z 15-letnim stażem