Francuzki nie katują się wyczerpującymi ćwiczeniami na siłowni ani rygorystycznymi dietami diety. Ich szczupła sylwetka, nie jest też wynikiem wyjątkowo silnej woli. Jest to raczej rezultat francuskiego stylu życia, gdzie na pierwszym miejscu jest celebracja jedzenia i spacery. Francuzki jedzą małe porcje, rozkoszują się posiłkami, które popijają dużą ilością wody i lampką czerwonego wina. Ważnym składnikiem francuskiej diety są świeże warzywa i owoce.

Podstawowe zasady francuskiej diety:

Jedz powoli

Francuzi celebrują każdy posiłek i cieszą się każdym jego kęsem. Dzięki powolnemu jedzeniu wiedzą, kiedy są nasyceni. Informacje o tym, że jesteśmy już najedzeni dociera do naszego mózgu z opóźnieniem. Delektowanie się posiłkiem ułatwia kontrolowanie spożywanych porcji, utrzymuje uczucie sytości na dłużej i wspomaga trawienie.

Jedz regularnie

Francuzi przykładają wagę do spożywania posiłków o regularnych porach. Oczywiście działa to na korzyść dla ich sylwetki. Dzięki regularności nasz organizm przyzwyczaja się do stałych dostaw energii i stałego wykorzystywania ich. Dzięki temu zapasy energii, nie odkładają się jako tkanka tłuszczowa.

Pij dużo wody

Bardzo zdrowym i na pewno korzystnym dla prawidłowej masy ciała, nawykiem Francuzów jest picie dużej ilości wody. Woda jest niezbędna, żeby procesy trawienne przechodziły poprawnie. Oczyszcza nasz organizm z toksyn, a do tego nie zawiera żadnego cukru i kalorii.

Pij czerwone wino

Francja jest krajem winem płynącym. Ten napój jest zawsze obecny na francuskich stołach, zwłaszcza przy lunchu i kolacji. Czerwone wino jest bogate w polifenole, czyli w związki, które pobudzają pracę sirtuin – białek odpowiedzialnych za jakość i długość życia. Zaskakujące, ale kieliszek wina do kolacji pomoże ci w utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

Wybieraj zdrowe i roślinne tłuszcze

Francuska kuchnia słynnie z tłustych i maślanych potraw. Jednak Francuzi stawiają przede wszystkim na tłuszcze roślinne i tłuszcze zawarte w produktach mlecznych. Taka forma tłuszczy jest zdrowsza i bardziej sycąca. Sporadycznie zaś spożywają tłuszcze zwierzęce.  

Jedz sezonowo

Francuzi wybierają sezonowe produkty, dzięki temu zapewniają sobie niezbędne w danym sezonie witaminy i minerały. Sezonowe jedzenie jest nie tylko zdrowe, ale również ekologiczne. Pozwala korzystać z dobrych, świeżych i lokalnych produktów, a nie przetworzonego pakowanego jedzenia.

Postaw na umiar

Kuchnia francuska słynie z tłustych i maślanych bomb kalorycznych. Mimo to, Francuzkom udaje się długo utrzymać piękną sylwetkę. Sekretem jest umiar. Można jeść wszystko, ale w mniejszych porcjach i z umiarem. Nie odmawiaj sobie swoich ulubionych dań czy deserów, ale pamiętaj, żeby jeść ich małe porcje. Na kolacji z przyjaciółmi zjadłaś więcej niż powinnaś? Nie przejmuj się, następnym razem zjesz mniej i bilans kaloryczny się wyrówna.

Śniadanie jest najważniejsze

Francuzki starają się skumulować więcej kalorii w pierwszej połowie dnia, kiedy nasz metabolizm lepiej pracuje i spożyte kalorie nie odkładają się w boczkach. To właśnie dlatego stawiają na pełnowartościowe śniadanie, które da im energię i siłę na cały dzień. Królem tego śniadania jest oczywiście croissant i kawa, a dodatkiem mogą być świeże owoce i ser.

Zobacz jak prygotować tosty francuskie - idealne na śniadaniowe: 

Tosty francuskie z miodem i owocami

Warto wdrożyć te kilka prostych zasad do naszej diety. Na pewno wyjdzie nam to na zdrowie. Do zachowania tych podstawowych zasad francuskiej diety nie potrzebujemy korzystać z trudno dostępnych francuskich produktów. Wybierajmy lokalne produkty mleczne i warzywa. Zadbajmy o regularność posiłków i dużo ruchu. Tak jak Francuzi cieszmy i delektujmy się każdym naszym posiłkiem, w końcu jedzenie to przede wszystkim przyjemność.