Posiłki przy grillu to jeden z ulubionych sposobów wspólnego spędzania czasu Polaków w ciepłe miesiące. Sezon właśnie wystartował, a jego motywem przewodnim jak co roku będzie mięso. Chociaż trudno wyobrazić sobie tę kulinarną tradycję bez kiełbasy, karkówki czy skrzydełek kurczaka, warto pamiętać o bogactwie grillowanych warzyw, które stanowią zdrową przeciwwagę dla wysokokalorycznych dań.

– Grillowanie jest rodzajem obróbki termicznej, która świetnie sprawdza się w przypadku warzyw. Warto grillować je na półtwardo tak, aby zachowały swoje wartości odżywcze: witaminy, składniki mineralne oraz błonnik. Jeżeli będziemy trzymać warzywa na ruszcie zbyt długo, stracą one część witamin oraz mikro- i makroelementów¬. Wyjątkiem są na przykład ziemniaki, które nie mogą być surowe i potrzebują więcej czasu – mówi Anna Radowicka, specjalistka ds. żywienia współpracująca z E.Leclerc.

Do najpopularniejszych warzyw, które sprawdzą się w grillowanym wydaniu, należą bakłażan, cukinia, papryka czy właśnie ziemniaki. Ich lista jest jednak dużo dłuższa – coraz częściej na ruszcie lądują więc fenkuł, cykoria, bataty i szparagi. Bogaty wybór sprawia, że jarzyny stają się nie tylko skromnym uzupełnieniem tradycyjnych potraw z grilla, ale są również ważnym elementem tego rodzaju posiłku, szczególnie w przypadku osób dbających o dietę i ograniczających spożycie mięsa. 

Anna Radowicka przygotowała zestaw pięciu wskazówek dotyczących grillowania warzyw:

1. Wszystkie rodzaje warzyw nadają się do wrzucenia na ruszt, ale należy pamiętać że większość z nich powinniśmy grillować krótko, ok. 4-10 minut.

2. Rodzaje warzyw, które wymagają szybkiej obróbki termicznej, możemy grillować w całości lub w większych kawałkach. Ziemniaki i bataty warto pokroić natomiast na mniejsze części.

3. Nie zapominajmy o nietypowych warzywach na grill takich jak sałata, kapusta czy ogórek. To ostatnie warzywo trzymajmy na ruszcie wyjątkowo krótko, by nie dopuścić do wysuszenia. Warto również odrobinę je posolić i natrzeć papryką oraz octem.

4. Grillowane warzywa idealnie współgrają z kaszą, ryżem czy makronem, które zawierają węglowodany złożone. Dzięki takiemu zestawowi, zapewnimy organizmowi niezbędną do funkcjonowania energię oraz witaminy i składniki mineralne.

5. Jeżeli chcemy cieszyć się smakiem grillowanych warzyw, należy pamiętać o ich właściwym przygotowaniu. Korzystajmy z oleju lub oliwy. Ważne jest też użycie ziół i przypraw, takich jak imbir, rozmaryn, cynamon, tymianek czy bazylia. W połączeniu z dymnym aromatem, nadadzą one warzywom niepowtarzalny charakter.