Moda na jazdę na hulajnodze przyszła do Polski z USA i Wielkiej Brytanii, gdzie od lat pojazd ten wykorzystywany jest jako szybki środek transportu. U nas zdobywa coraz większą popularność. Jazda na hulajnodze pozwala dotlenić organizm, świetnie wpływa na kondycję, rozwija mięśnie nóg, pleców i brzucha. Mogą na niej jeździć osoby, które nie mogą biegać. Jeżdżenie na hulajnodze nie obciąża tak stawów jak jogging.

Świetna kondycja

Podczas jazdy na hulajnodze człowiek ćwiczy mięśnie podobnie jak w czasie robienia przysiadów. Trenujemy wtedy o wiele intensywniej niż podczas jazdy na rowerze. Dzięki nieustannemu przechylaniu się do przodu i do tyłu wszystkie istotne mięśnie i ścięgna aktywnie pracują. W porównaniu z jazdą na rowerze dużo większa grupa mięśni pleców i brzucha będzie pracować. Jazda na hulajnodze wzmacnia mięśnie szyi, klatki piersiowej oraz pleców. Dzięki ciągłym ruchom tułowia w przód i w tył łatwiej jest oddychać głęboko, zwiększa się pojemność płuc, do tego organizm lepiej przyswaja tlen niż podczas chodzenia. Przy szybkiej jeździe na hulajnodze wzmacniamy również mięśnie ramion. Podczas jazdy na hulajnodze, dużo więcej mięśni bierze udział niż podczas jazdy na rowerze czy podczas chodzeniu. Jazda na hulajnodze pomaga schudnąć, spala dużo kalorii.

Szkoła jazdy na hulajnodze

Każdemu jeździ się lepiej, stojąc albo na lewej, albo na prawej nodze. Powinniśmy jednak nogi zmieniać, aby ciało ćwiczyło i wzmacniało się równomiernie. Jeśli nie będziemy tego robić, może dojść do skrzywień sylwetki, szczególnie u młodych osób. Ważny jest sposób jazdy, częstotliwość odpychania się i odpowiednia postawa. Idealnie należy położyć stopę na przednią część hulajnogi, w okolicy osi koła. Aby przyśpieszyć, należy pochylić się lekko do przodu, i z całej siły odepchnąć się kilka razy nogą, całość zakończyć postawieniem nogi na hulajnodze. W przypadku jazdy pod górkę, należy wykonywać krótkie i szybkie odepchnięcia nogą. Nie wolno zapominać o prawidłowej postawie, która powinna być swobodna i wyprostowana, lub w lekkim skłonie. Podczas jazdy, kładziemy jedną nogę przed drugą, stojąc na hulajnodze. Jeśli hamujemy, należy przesunąć swoje ciało maksymalnie do tyłu hulajnogi.

Hulajnoga dla całej rodziny

Na hulajnodze można jeździć całą rodziną. Jest świetna szczególnie dla dzieci. Jazda na niej rozwija m.in. poczucie równowagi. Rozwój ruchowy pobudza też rozwój językowy dziecka - ośrodki równowagi i mowy znajdują się w tej samej części mózgu.

Jaką hulajnogę wybrać?

Hulajnogi dla dzieci od tych dla dorosłych różnią się przede wszystkim rozmiarem. Takie dla dzieci są mniej więcej dla osób o wzroście do 1,6 m i 50 kg wagi. Hulajnogi dla dorosłych zazwyczaj do 1,85 metra i 100 kg wagi. - Wybierając hulajnogę, należy zwrócić uwagę na kilka elementów – mówi Marcin Łuczak ze sklepu Decathlon. - Hulajnoga musi być lekka, zrobiona z wytrzymałych stopów aluminium. Na rynku dostępne są także pojazdy, zwłaszcza te przeznaczone dla dzieci, z tworzyw sztucznych, jednak nie są one tak trwałe, jak te zrobione z aluminium. Podest powinien być wystarczający na swobodne postawienie jednej stopy, gdyż większe podesty zmniejszają atuty hulajnogi. Przestaje być lekkim i poręcznym pojazdem. Kolejną ważną rzeczą są kółka: im większe, tym lepsze, gdyż rozmiar kół wpływa bezpośrednio na komfort, prędkość i swobodę jazdy. Koła powinny być łożyskowane i wykonane z miękkiego kauczuku amortyzującego nierówności drogi. Hamulcem, który sprawdza się najlepiej, jest ten zintegrowany z tylnym błotnikiem.

Przed zakupem należy sprawdzić także czy platforma pokryta jest warstwą antypoślizgową, a rączki kierownicy specjalną pianką, która zabezpieczy dłonie przed otarciami. Pojazdy dla dorosłych mają tylko dwa kółka, podobnie jak hulajnogi wyczynowe. Te ostatnie mają jednak krótszy drążek i mniejszą platformę, co ułatwia ewolucje. Na rynku dostępne są także hulajnogi wyposażone w silnik elektryczny. Na nich jednak nie spalamy zbyt wielu kalorii.