Korzyści z ćwiczenia jogi

Według dawnych rękopisów joga jest długą, nieprzerwaną i czujną praktyką, która pozwala uważnie słuchać swojego ciała i swoich myśli. W ostatnich latach joga stała się bardzo popularna. Wcale nas to nie dziwi! Pozwala znaleźć czas dla siebie i ma pozytywny wpływ na naszą sprawność fizyczną i samopoczucie.

Praktyka jogi tylko z pozoru jest statyczna i monotonna, tak naprawdę pozwala na stopniowe poprawianie swojej kondycji fizycznej i budowanie silnych mięśni. Korzystnie działa na równowagę i skupienie. Joga poprawia posturę i zwiększa wydolność organizmu. Dzięki regularnej praktyce nasze ciało staje się bardziej elastyczne, wytrzymałe i mniej podatne na urazy. Joga łagodzi bóle menstruacyjne, pozwalając na pełne rozluźnienie miednicy. Poprawia koncentracje i pozytywnie wpływa na naszą psychikę.  

Zobacz jak wykonywać podstawowe asany:

Joga - ulga dla ciała, radość dla ducha. Ćwicz w domu!

Joga jest jedną z najbardziej relaksujących, a zarazem najbardziej bezpiecznych form aktywności fizycznej, a praktykować ją może każdy. Żeby w pełni skorzystać z jogi i zaobserwować jak najwięcej korzyści z niej płynących powinniśmy zastosować się do kilku zasad.

Zasady dobrej praktyki jogi

Ćwicz regularnie – jak w przypadku każdej aktywności fizycznej i dobrego nawyku, regularność to klucz do sukcesu. Nie trzeba zawsze zaczynać od codziennych ćwiczeń, na początek wystarczy zaplanować sobie jeden lub dwa dni, które zaczynamy albo kończymy jogą. Regularne ćwiczenia na pewno przyniosą oczekiwane efekty.

Daj sobie czas – jeżeli będziesz ćwiczyć regularnie na pewno zaczniesz zauważać, jak zmienia się twoje ciało i że niektóre ćwiczenia stają się łatwiejsze. Nie przeskakuj jednak za szybko z poziomu początkującego na zaawansowany. Daj sobie czas! Zbyt szybkie tempo może prowadzić do urazów i zniechęcenia.

Bądź uważna – podstawą dobrej praktyki jogi jest świadomość ciała. Z uwagą obserwuj swoje ciało podczas ćwiczeń. Obserwuj nad jakimi częściami ciała powinnaś bardziej pracować, żeby dobrze wykonywać pozycje. Poświęć im wtedy więcej czasu i uwagi.

Pamiętaj o oddechu – dobre oddychanie jest podstawą dobrej praktyki jogi. Nie da się tego pominąć. Dobry oddech pozwala na większą płynność ruchu i stabilizację. Dodaje energii lub pozwala się odprężyć.

Bądź obecna – joga jest praktyką uważności i skupienia się na tu i teraz. Jeżeli myślami przebywasz w pracy lub w domu, nawet dobrze wykonywane pozycje nie dadzą efektu. Równowaga między ciałem, a umysłem jest celem dobrej praktyki jogi. Ukierunkuj swoje myśli na ciało i oddech, a nie na biuro czy listę zakupów.

Wybieraj dobrze – dobry nauczyciel to podstawa, ale pamiętaj, że najważniejsze są twoje potrzeby. Próbuj i szukaj takiego nauczyciela, który najbardziej tobie odpowiada i pozwala ci się skupić na tym co dla ciebie najważniejsze. Jest wiele aplikacji do jogi, kanałów na YouTube i kont na Instagramie, więc jest w czym wybierać. Jeżeli masz możliwość skorzystania ze studia, to możliwości też jest wiele.

Uwierz w siebie – początki bywają trudne. Zauważamy, że niektóre ćwiczenia przychodzą nam z trudem, że nie jesteśmy tak rozciągnięci jak myśleliśmy i zauważamy nasze słabości. Może to podkopać naszą wiarę w siebie. W jodze powinniśmy zaakceptować powolny postęp i trudności. Do wszystkiego potrzeba czasu.

Pamiętaj o sobie – dostosuj praktykę jogi do siebie. Jeżeli lubisz ćwiczyć w domu, ćwicz w domu. Wolisz więcej dynamizmu, wybiera bardziej dynamiczne postawy. Joga ma być dla ciebie!

Zajrzyj w głąb siebie – jest to podstawa dobrej praktyki. Zaakceptuj swoje słabości i ograniczenia, a ćwicząc próbuj je pokonywać. Dzięki tej uważności wyciągniesz z jogi naprawdę dużo korzyści zarówno fizycznych, jak i psychicznych.