500 funkcji wątroby

Mało kto myśli o tym, że wątroba jest niezbędna do życia, tak jak serce. Jej praca jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Jest tak ważna, bo uczestniczy niemal w każdym procesie metabolicznym. Możemy wyliczyć ponad 500 funkcji, które spełnia dla całego organizmu. Jak w laboratorium dokonuje przemian węglowodanów, tłuszczów, białek, hormonów, substancji odżywczych, leków oraz rozkłada toksyny. Oprócz tego, wątroba jest niestrudzonym magazynierem, który pobiera i wydaje - dbając o to, żeby nie zabrakło ważnych związków dla pracy całego organizmu.

W przypadku, gdy źle ją traktujemy – może ulec uszkodzeniu i może nie spełniać swoich funkcji. Powinniśmy starać się dbać o wątrobę każdego dnia.

Nawyki żywieniowe a wątroba

„Najpierw tworzymy nasze nawyki, potem one tworzą Nas”, jak powiedział Charles C. Noble. Im szybciej wyrobimy sobie te dobre, tym lepiej dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia. Odpowiedni sposób żywienia ma ogromne znaczenie dla całego organizmu. Codziennie długotrwałe błędy żywieniowe, nadużywanie alkoholu i leków mogą prowadzić do wielu zaburzeń, w tym chorób miąższu wątroby i dróg żółciowych. Miąższ wątroby nie jest unerwiony czuciowo, więc nie boli. Stąd wiele schorzeń wątroby najczęściej rozwija się bezobjawowo lub nie daje początkowo specyficznych objawów. Odczuwane złe samopoczucie, zmęczenie, apatia, nadmierna senność, zaburzenia koncentracji, niestrawność, wzdęcia, nudności, brak łaknienia, oraz bóle i gniecenia w okolicy prawego podżebrza mogą wskazywać na złą kondycję wątroby. Aby zadbać o wątrobę oraz uniknąć wielu nieprzyjemnych schorzeń tego narządu należy w pierwszej kolejności wprowadzić prawidłowe nawyki żywieniowe. Wątroba to główne laboratorium chemiczne w naszym organizmie – przetwarza, magazynuje, neutralizuje.

Zdrowe nawyki dla Twojej wątroby:

  • Spożywanie posiłków o stałych godzinach, w spokoju, bez pośpiechu.
  • Posiłki powinny być mniejsze, ale spożywane częściej.
  • Produkty wymagające obróbki termicznej należy przyrządzać na parze lub gotować w małej ilości wody.
  • Nie smażyć, lecz dusić na wodzie, z dodatkiem olejów roślinnych z pierwszego tłoczenia lub piec w folii.
  • Zdrowy posiłek to świeży posiłek, nie odgrzewany i umiarkowanie ciepły.
  • Warto także wyeliminować spożycie alkoholu, kawy, mocnej herbaty oraz cukru.
  • Słodycze należy zastąpić owocami, ograniczyć spożycie tłustego czerwonego mięsa, śmietany, tłustego nabiału oraz tłustego mleka.
  • Korzystny wpływ na wątrobę ma również systematyczna, średnio intensywna aktywność fizyczna.
  • Ostatni posiłek należy spożyć 2 lub 3 godziny przed snem.

Niekorzystne dla wątroby jest także przejadanie się lub stosowanie restrykcyjnych diet odchudzających zwłaszcza tzw. mono diet typu kapuściana czy białkowa. Dla dobra wątroby należy zadbać, by w procesie odchudzania nie tracić na wadze więcej niż 4 kg miesięcznie.

Przez żołądek do wątroby – co należy włączyć do diety?

Wątroba dba o nas ale czy my dbamy o nią? Jeżeli możemy trafić przez żołądek do serca, to czy do wątroby również? Oczywiście! O to kilka produktów które warto wdrożyć do codziennej diety, aby wspomóc pracę wątroby i choć trochę o nią zadbać, tak jak ona dba o nas.

Burak

Buraki są warzywami bogatymi w betalainy będące silnymi przeciwutleniaczami. Związki te dzięki redukcji wolnych rodników, zapobiegają powstawaniu produktów utleniania lipidów, które mogą wykazywać działanie rakotwórcze. Dodatkowo zawierają dużą ilość rozpuszczalnej frakcji błonnika pokarmowego, który zwiększa wydalanie tłuszczu

z przewodu pokarmowego i opóźnia wchłanianie triglicerydów. Buraki można wdrożyć do diety w postaci szklanki surowego soku 2 razy w tygodniu, zup, czy jako dodatek do drugiego dania.

Amarantus

Udowodniono, że amarantus ze względu na dużą zawartość fenoli, tokoferoli i innych składników bioaktywnych, stanowi doskonałe źródło antyoksydantów. Ponadto amarantus może wykazywać działanie ochronne na komórki wątroby w stosunku do toksycznego wpływu alkoholu i niektórych leków. Amarantus w ilości 1-2 łyżki świetnie sprawdzi się w formie przekąski jako dodatek do jogurtu czy śniadaniowej owsianki.

Jarmuż

Jarmuż nie bez powodu zwany jest „królem zieleniny”. Jest bogatym źródłem błonnika, potasu, beta-karotenu, żelaza, wapnia, niacyny, witamin A, B1, B2, E i C, a także chlorofilu. Wykazuje aktywność przeciwutleniającą, przeciwzapalną

i przeciwnowotworową. Jarmuż bardzo dobrze komponuje się z kaszą czy mięsem.  Już niewielka ilość świeżych liści dostarczy pokaźną dawkę antyoksydantów.

Awokado

Awokado jest bogatym źródłem takich składników odżywczych jak witamina E, luteina, glutation, beta-stitosterol, kwas foliowy, potas, magnez i błonnik pokarmowy. Awokado jest bogatym, naturalnym źródłem L-asparaginianu, aminokwasu niezbędnego do przebiegu wielu cyklów metabolicznych zachodzących w wątrobie. Prawidłowy przebieg procesów z udziałem L-asparaginianu jest jednym z elementów prawidłowej detoksykacji szkodliwych dla organizmu związków.

Kurkuma

Kurkuma, a właściwie zawarty w niej żółty barwnik – kurkumina wykazuje działanie ochronne w stosunku do różnych czynników hepatotoksycznych, w tym alkoholu, paracetamolu czy środków ochrony roślin. Ponadto usprawnia pracę wątroby, stymulując produkcję żółci oraz jej wydzielanie do światła dwunastnicy, wpływa na hamowanie procesów kancerogennych. Dobrą metodą na usprawnienie pracy wątroby może być włączenie do diety kurkumy poprzez dodawanie szczypty do kasz, mięs oraz picie naparu z kurkumy.


Autor: Mgr Elżbieta Lange, ekspert kampanii „Szczęśliwa wątroba, szczęśliwy Ty”