Letni czas sprzyja rozleniwieniu, przez co chętniej sięgamy po słodkie napoje i słone przekąski. Jeśli nie chcesz przytyć, warto więc zastosować się do kilku uniwersalnych zasad. Dzięki nim nie tylko uda ci się utrzymać piękną sylwetkę, ale zmieni się też twoje samopoczucie: zyskasz energię, a uczucie ociężałości zniknie.

Jak cieszyć się pełnią lata i nie przytyć?

1. Śniadanie ma być królewskie

Nigdy z niego nie rezygnuj. Mało tego, powinno być pyszne i iście królewskie! Lekka jajecznica z pomidorami i ziołami, pyszna owsianka z owocami i orzechami – tego potrzebuje ciało, żeby dobrze zacząć dzień. Jeśli zapewnisz organizmowi energię na cały poranek, nie będziesz miała ochoty podjadać niezdrowych przekąsek.

2. Jedz regularnie

Cztery lub pięć posiłków w ciągu dnia, najlepiej o stałych porach. Pilnuj tego, bo jeśli po dniu bez posiłku dopadnie cię wilczy apetyt, pochłoniesz wszystko, co będzie pod ręką, zwłaszcza słodycze i słone przekąski!

3. Ruszaj się!

Jogging na powietrzu, jazda na rowerze, siłownia – możliwości jest wiele. Bądź aktywna. Nie tylko twoja sylwetka na tym skorzysta, ty sama po treningu poczujesz przypływ energii i niesamowity ładunek endorfin – nic nie będzie w stanie popsuć twojego nastroju! Dopasuj jednak ćwiczenia do stanu zdrowia, pomoże ci w tym trener lub fizjoterapeuta.

4. Pij wodę

Im wyższa temperatura, tym pij jej więcej. I sięgaj po nią przy każdej okazji. Szczególnie polecam wodę średniomineralizowaną, niegazowaną. Pamiętaj: uczucie pragnienia jest sygnałem odwodnienia, nie dopuszczaj do tego!

5. Ogranicz sól

Zastąp ją ziołami. Zobaczysz, unormuje ci się poziom wody w organizmie, znikną opuchnięcia i ureguluje się ciśnienie tętnicze. Na początku ograniczenie soli może wydawać się trudne, ale szybkie efekty przekonają cię do słuszności tej decyzji. Poza tym będziesz mogła pić więcej wody, która nie zatrzyma się w twoim organizmie.

6. Noś przy sobie... warzywo

I sięgaj po nie, jeśli pojawi się słodka zachcianka. Cukier tylko tuczy i przyczynia się do wielu chorób. Mnóstwo jest go w napojach gazowanych, które kusza schłodzone w lodówce. To puste kalorie!

7. Jedz tłuszcze nienasycone

Są w rybach morskich, orzechach, oliwie, oleju rzepakowym i lnianym. Wzmacniają odporność i wpływają na zachowanie prawidłowego poziomu cholesterolu.

8. Komponuj posiłki

Właściwie łącz białko, tłuszcz i węglowodany – od tego zależy wytwarzanie się hormonów, które odpowiadają za samopoczucie i efektywność. Kompozycja powinna być dopasowana – każdy inaczej reaguje na różne zestawienia. Uważaj: dieta jednostajnie kaloryczna spowalnia metabolizm!

9. Na kolację jedz białko

To mit, że powinno zrezygnować się z kolacji. Wieczorny posiłek też pomoże w procesie odchudzania, o ile znajdzie się w nim białko – ono bowiem uaktywnia hormon wzrostu, który pomaga spalać tkankę tłuszczową. Co jeść? Postaw na chude mięsa, ryby, chudy biały ser, jajka. Ale pamiętaj, w przeciwieństwie do śniadania kolacja nie powinna być obfita.

10. Ciesz się posiłkami

Niech będą chwilą dla ciebie. Jedzenie jest sztuką! Jedz smacznie, zdrowo i powoli. Dokładnie przeżuwaj każdy kęs, delektuj się smakiem. Pośpiech i wynikający z niego stres tylko utrudniają trawienie i mogą narazić cię na ból brzucha.