Jajka – dlaczego warto je jeść?

Jajka mają korzystny wpływ na nasz organizm. Przede wszystkim są źródłem pełnowartościowego tzw. wzorcowego białka, czyli takiego, które zawiera wszystkie możliwe aminokwasy, zwłaszcza te, których nasz organizm nie potrafi sam wyprodukować. Co ciekawe, to żółtka jaj kurzych zawierają więcej białka. Żółtko jest również bogate w beta-karoten i luteinę, które chronią nasz organizm przed szkodliwymi promieniami słonecznymi i poprawiają nasze widzenie.

Dzięki wysokiej zawartości witamin i minerałów, a także niezbędnych kwasów tłuszczowych i lecytyny, jajka korzystnie działają na produkcję dobrego cholesterolu (HDL), a zmniejszają poziom tego złego we krwi (LDL). Większość tłuszczy zawartych w jajach, to dobre nienasycone tłuszcze, które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju naszego organizmu i pomagają w przyswajaniu witamin zawartych z jajkach.

Jajka – kto powinien na nie uważać?

Jajka powinny być składnikiem naszej diety, ale należy pamiętać, że nie można ich jeść bez ograniczeń. Zdrowe osoby mogą jeść nawet do 10 jajek tygodniowo, a podczas świąt nawet kilka więcej nie powinna nam zaszkodzić. Uważać za to powinny osoby ze schorzeniami wątroby ze względu na dużą zawartość tłuszczu. Jajka są również częstym alergenem pokarmowym. Osoby, które mają problemy z trawieniem powinny wybierać jajka gotowane na miękko, które są bardziej lekko strawne. 

Jajka – jakie jajka wybrać?

Najbardziej popularne są jajka kurze. Warto jednak zwrócić uwagę na oznaczenia znajdujące się na ich skorupce, dzięki nim dowiemy się z jakiego chowu pochodzą dane jajka. Im niższy kod sposobu hodowli, tym zdrowsze i bardziej wartościowe jajka.

kod 0 – jajka pochodzą z chowu ekologicznego

kod 1 – jajka pochodzą od kur z wolnego wybiegu

kod 2 – jajka pochodzą od kur z chowu ściółkowego

kod 3 – jajka pochodzą z chowu klatkowego

Jajka – jak sprawdzić, czy są świeże?

Jedno zepsute jajko może nam zepsuć całe danie. Jeżeli nie jesteśmy pewni, to warto sprawdzić czy znalezione przez nas w lodówce jajka nie sprawią nam przykrej niespodzianki. Jest na to kilka sposobów.

Test w wodzie
- im starsze jajko tym więcej powietrza w skorupce. Najprostszym sposobem na sprawdzenie świeżości jajek bez rozbijania skorupek jest wodny test. Do wykonania go potrzebujemy miski z zimną wodą, do której wkładamy nasze jajka. Jeżeli wypływają i unoszą się na wodzie, to niestety te jajka nie nadają się już do użycia. Jeżeli się przechylają i lekko unoszą w wodzie, ale nie wypływają na sam wierzch, jajka nadają się jeszcze do spożycia, ale najlepiej ugotować je na twardo. Jeżeli jajka opadają na dno i nie poruszają się, są świeże i możemy z nich zrobić to na co mamy ochotę.

Test gładkości skorupki
- kolejny sposób na ocenę świeżości jajka bez rozbijania skorupki. Możemy ją ocenić, jeszcze przed zakupem, dzięki dokładnemu przyglądaniu się skorupce naszych jajek. Im starsze jajko tym bardziej gładka i błyszcząca skorupka. Jeżeli nasze jajko ma matową skorupkę to znaczy, że jest świeże i nadaje się do użycia. 

Test potrząsania
- tym sposobem możemy sprawdzić świeżość jaj jeszcze w sklepie. Jeżeli przy potrząsaniu jajko wydaje dźwięki bulgotania, to znaczy, że w środku już jest powietrze, a jajko jest już stare i nie nadaje się do użycia.

Test rozbicia jajka
- jest to również bardzo prosta metoda na sprawdzenie, czy nasze jajka nadają się do spożycia, ale wymaga ona rozbicia skorupiki. Wystarczy rozbić jajo na talerz i dokładnie przyjrzeć się żółtku i białku. Jeżeli żółtko jest zwarte i wypukłe, a białko kleiste i przylegające do żółtka, to nasze jajko jest świeże. Jeżeli zarówno białko, jak i żółtko rozpływają się po talerzu, to jajko już nie nadaje się do spożycia.