Twoja dieta odchudzająca powinna być uboga w kalorie, cukry proste, tłuszcze nasycone, czyli głównie te zwierzęce. Za to musi być w niej sporo błonnika, warzyw i owoców oraz ryb, które mają dużo witaminy D. Nie trzeba rezygnować z tłuszczów. Należy tylko wybierać te, które mają więcej nienasyconych kwasów omega-3, które są w olejach, tłustych rybach morskich oraz orzechach. Na indeksie są zaś tłuszcze trans, nazywane przez ekspertów kilerami serca. A tych pełno w fast foodach czy ciastkach.

Superdieta przy wysokim ciśnieniu

Najlepsza jest śródziemnomorska, bogata w warzywa i owoce. Na niej pięknie i stopniowo się chudnie, a do tego reguluje ciśnienie. A z każdym zgubionym kilogramem ciśnienie tętnicze obniża się średnio nawet o 0,8 mmHg.

Postaw na warzywa
To powinna być podstawa twoich potraw. Potrawy wege wcale nie muszą być nudne. Grunt to nauczyć się je odpowiednio doprawiać.

Pij wodę
Szklanka wypita przed posiłkiem sprawia, że zjesz mniej i poprawi ci się przemiana materii. Można też pić wodę z dodatkiem soku z cytryny, żurawin czy aronii. Te owoce zawierają witaminę C. Jej niedobór powoduje utrzymujący się skurcz naczyń krwionośnych i skoki ciśnienia.

Jedz owoce zamiast słodyczy
O tej porze roku świetne są kiwi czy grejpfruty. Z kolei w bananach i arbuzie jest sporo potasu, który przyspiesza usuwanie nadmiaru sodu z organizmu i obniża ciśnienie. Regulują je też przekąski z magnezem, np. orzechy i suszone owoce.

TO CI POMOŻE

Pokochaj zioła! Czosnek, bazylia, rozmaryn urozmaicają smak potraw i pomagają zmniejszyć ilość soli. Poprawiają też trawienie, co ważne przy odchudzaniu.

SPERSONALIZOWANE ĆWICZENIA

Nieprawdą jest, że osoby z nadciśnieniem muszą unikać wysiłku. Ruch ułatwia pozbycie się zbędnych kilogramów i relaksuje, a otyłość, tak jak stres, zwiększa ryzyko nadciśnienia. W takim wypadku niewskazane są jedynie intensywne ćwiczenia z dużymi obciążeniami.

✔ Energiczny marsz
Już 30 minut szybkiego spaceru dziennie obniża ryzyko udaru mózgu nawet o 27 proc. Energiczny marsz, ale także nordic walking albo jazda na rowerze po płaskim terenie pomagają obniżyć ciśnienie skurczowe o 10-15 mmHg, a rozkurczowe o 6-8 mmHg. Wybierz aktywność, którą lubisz, nic na siłę.

✔ Brzuszki
Do nadciśnienia prowadzi zwłaszcza otyłość brzuszna. By nie tyć w talii, warto codziennie robić brzuszki. Dobra jest też skakanka czy kręcenie hula-hoop.

✔ Joga  
Ćwiczy ciało i odpręża. Dzięki niej układ nerwowy, oddechowy i krwionośny pracują w pełnej harmonii. Codzienny półgodzinny trening jogi pomaga obniżyć ciśnienie nawet o ponad 5 mmHg.