Błędne koło otyłości

Układając dietę odchudzającą, pamiętajmy, że posiłki cukrzyka mają nie tylko powodować spadek wagi, ale przede wszystkim stabilizować poziom cukru w jego organizmie. Otyłość i cukrzyca są ze sobą bardzo mocno powiązane. Konsekwencją otyłości może być insulinooporność – stan, w którym nasze ciało staje się odporne na insulinę. Wpędzona w błędne koło trzustka osoby zmagającej się z otyłością produkuje coraz więcej insuliny, co w efekcie przekłada się na kolejne niechciane kilogramy. Kiedy przepracowana trzustka nie jest w stanie dłużej pracować, rozwija się cukrzyca. Nasz organizm potrzebuje insuliny, chorzy dostarczają mu jej w postaci rożnych preparatów. Niestety, leki zażywane przez diabetyków zwykle powodują skutki uboczne w postaci przyrostu masy ciała. Receptą na skuteczne odchudzanie jest kompleksowa zmiana trybu życia na stałe oraz silna motywacja.

Podstawy diety

  • Ogranicz całkowicie cukry proste, które błyskawicznie wchłaniają się do organizmu, powodując gwałtowne podniesienie poziomu glukozy. Występują one przede wszystkim w owocach, słodyczach i suszonych produktach.
  • Staraj się, by w twoim codziennym menu nie brakowało chudego mięsa i warzyw. Dietę oprzyj na warzywach, zwłaszcza tych zielonych i czerwonych, jak na przykład pomidory, szpinak czy sałata, oraz na wartościowym białku, np. jaja, chude mięso, ryby.
  • Jedz regularnie. Zastosuj się do znanej zasady 4–5 posiłków w ciągu dnia. To, co na pierwszy rzut oka wydaje się trudne, z czasem staje się zdrowym nawykiem.
  • Postaw na pełnowartościowe przekąski o niskim indeksie glikemicznym, po zjedzeniu których glukoza powoli uwalnia się do krwi, a ty pozostajesz dłużej syty i nie ciągnie Cię do podjadania niezdrowych produktów w ciągu dnia. Staraj się komponować swój jadłospis w ten sposób, by po posiłku nie odczuwać głodu ani negatywnych skutków hipoglikemii.
  • Ogranicz smażone potrawy na rzecz tych upieczonych bądź gotowanych na parze.
  • Uważaj na produkty LIGHT! Produkty „light”, w których cukier zastępowany jest słodzikami, to niemal nieodzowny element diety cukrzyka. Pamiętaj, że kluczem do zachowania dobrego zdrowia i zgubienia niechcianych kilogramów jest umiar – nawet przy spożywaniu produktów „light”. To, że produkt ma na etykiecie taki napis, nie oznacza wcale, że zamiast jednej paczki możemy zjeść trzy! Dietetyczne wersje produktów dają nam mylne wrażenie, że jemy mniej i odchudzamy się bez wyrzeczeń.

Codzienna dawka ruchu

Ruch obok zbilansowanej diety powinien stanowić nieodzowny element życia diabetyka. Jest to o tyle ważne, że otyłość pogłębia chorobę – dodatkowe kilogramy mogą wzmocnić dolegliwości związane z cukrzycą. Nawet aktywność fizyczna o małym natężeniu, uprawiana regularnie, może zmniejszyć insulinooporność twojego organizmu. Ćwiczenia pozwolą nam zachować ciało w dobrym zdrowiu i cieszyć się z pięknej sylwetki. Pamiętaj, że sport i cukrzyca typu 2 nie wykluczają się. Regularna aktywność fizyczna pomaga nam lepiej kontrolować poziom cukru we krwi i obniża ryzyko wystąpienia powikłań choroby, takich jak schorzenia serca czy kręgosłupa. Lekarze zalecają cukrzykom wybór ćwiczeń o małym lub średnim stopniu intensywności, np. rower poziomy, bieżnia, pływanie, spokojny taniec, długie spacery.

Obserwuj swoje ciało

Przed zajęciami staraj się zawsze zmierzyć poziom glukozy. Kiedy poczujesz senność i nagłe osłabienie, może to być objaw niedocukrzenia. Wskazane jest wtedy napicie się słodkiego napoju czy zjedzenie np. jogurtu naturalnego. To jest też sygnał by udać się do lekarza prowadzącego i zmniejszyć dawkę leku. Pamiętajcie, że zdrowie jest najważniejsze i nawet kostka cukru spożyta w celu podniesienia poziomu cukru w nagłych wypadkach jest dopuszczalna. Zadbaj o swoje bezpieczeństwo – odpocznij, jeśli poczujesz zmęczenie. Aktywność fizyczna jest uzupełnieniem diety, ma być dla Ciebie przyjemnością. Objawami zbyt forsownych ćwiczeń mogą być nadmierne pocenie się, zawroty głowy czy przyspieszony oddech. Jeśli zależy Ci na solidnej poprawie kondycji i wyrzeźbieniu ciała, zacznij trening cardio o średniej intensywności. Treningi oparte na wysiłku tlenowym dotlenia twoje mięśnie i pomogą zrzucić zbędne kilogramy – to właśnie podczas tego typu ćwiczeń spalamy najwięcej tłuszczu. Nie obawiaj się też treningu na siłowni. Gdy już dotlenisz mięśnie, warto go też włączyć w swój plan treningowy.

Ciesz się życiem

Sport to nieodłączny element zdrowego, szczęśliwego życia. Osoby chore na cukrzycę typu 2 nie muszą z niego rezygnować, jednak ćwiczenia będą wymagały od nich więcej uwagi i skupienia na swoim organizmie. Systematyczne treningi nie tylko wpłyną pozytywnie na nasz wygląd zewnętrzny. Dzięki ćwiczeniom nabieramy energii, niwelujemy skutki stresu i pogodniej idziemy przez życie!