1. Pij zieloną herbatę

Zawarte w naparze polifenole zwiększają liczbę komórek układu odpornościowego. Dwa kubki herbaty wypite rano (zamiast kawy) wzmocnią organizm, ale też dodadzą energii, o ile oczywiście herbata będzie odpowiednio parzona: do 3 minut. Parzona dłużej (3–8 minut) wycisza i uspokaja.

2. Idź spać godzinę wcześniej

Nie da się zregenerować sił bez odpowiedniej ilości snu. Dla dorosłego to 7–8 godzin na dobę, a w trakcie choroby i po niej – jeszcze więcej. Ale to nie długość snu jest kluczowa. Istotna jest pora: najbardziej krzepi sen przed północą. Jeśli chcesz przyspieszyć rekonwalescencję i poczuć przypływ energii, kładź się miedzy 21 a 22. Już po kilku dniach poczujesz się jak nowo narodzona.

3. Zrób sobie cynkowy dzień

Wystarczy raz w tygodniu jeść produkty bogate w ten pierwiastek: pestki dyni, wątrobę cielca, fasole, kaszę gryczaną, zielony groszek. Cynk chroni nas przed infekcjami, poprawia sprawność umysłu, a także przyspiesza gojenie się ran.

odpornosc
Shutterstock

4. Odstaw cukier

Jego nadmiar zmniejsza zdolność białych krwinek do wychwytywania zarazków, czyli utrudnia zdrowienie. Zamiast cukru odkryj słodycz owoców, orzechów, marchewki i papryk. Już po tygodniu detoksu poczujesz się silniejsza, zdrowsza, pełniejsza energii.

5. Jedz kiełki

Są bombami witamin (C, B, D, E, K, PP), żelaza, fosforu, wapnia, manganu, potasu, cynku, jodu, litu, selenu – i to w gigantycznych dawkach. Zjadanie 3 łyżek kiełków dziennie pomaga nie tylko zregenerować, ale tez odmłodzić organizm.

6. Koniecznie sięgaj po inulinę

To naturalna substancja o podobnych właściwościach do błonnika, lecz w odróżnieniu od niego – rozpuszcza się w wodzie. Zwiększa przyswajanie składników mineralnych, wykazano także jej działanie antyrakowe. Jest też naturalnym prebiotykiem – pobudza wzrost ważnych dla odporności bakterii jelitowych. Im jest ich więcej i są bardziej różnorodne, tym szybciej wrócimy do sił. Sporo inuliny znajdziemy w czosnku, topinanamburze, cebuli, porze, szparagach i cykorii.