Porzuć toksyczne myśli

Badania pokazują, że skupianie się na negatywnych doświadczeniach pogłębia tylko problem. Może prowadzić do toksycznego lęku, który paraliżuje każde działanie w obawie przed porażką. Dlatego zamiast mówić sobie, że coś poszło źle lub że z czymś sobie nie poradziłaś, zmień postrzeganie danej sytuacji. Powiedz, że dałaś z siebie wszystko w trudnych okolicznościach, starałaś się z całych sił. Nie krytykuj się, dostrzegaj swój trud. Następnym razem, gdy twój mózg przypomni sobie to zdarzenie, od razu pojawi się też wspomnienie twego zaangażowania i siły, jaką w sobie masz. Zyskasz odwagę, by zmieniać swoją rzeczywistość. Oczekiwanie na to, że los sam się odmieni, bywa skazane na porażkę. Bo życie trzeba brać w swoje ręce i zmieniać według marzeń.   

Odzyskaj kontrolę nad życiem

Złamane serce, choroba, utrata pracy - życie czasem nie szczędzi nam ciosów. A każdy kolejny wywołuje poczucie wyjątkowego pecha. Masz wrażenie, że jesteś zdana na łaskę nieprzychylnego losu. Ale to nieprawda. Psycholodzy uważają, że naprawdę wiele zależy od ciebie, a szczęściu możesz sama pomóc. Ważne jest, abyś przejęła kontrolę nad własnym życiem. Aby to zrobić, powinnaś wzmocnić poczucie własnej wartości. Gdy uwierzysz w swoją siłę, będziesz chętniej podejmować się wyzwań. Dzięki temu więcej dobra cię spotka. Zacznij od mówienia sobie komplementów. Poproś znajomych, by napisali ci pięć twoich największych zalet.

Stwórz sobie zieloną oazę

Nadmiar obowiązków zawodowych i domowych sprawia, że żyjemy w permanentnym stresie. Jeśli nie masz czasu na regularne spacery w parku czy lesie, stwórz sobie w domu zielone zacisze. Ustaw sporo kwiatów, kup poduszki lub zasłony z roślinnymi motywami. Kontakt z domową naturą redukuje stres, zwiększa odporność i pomaga pokonać zmęczenie. Podnosi poziom szczęścia.

Z badań wynika, że trudne decyzje lepiej podejmować, gdy jesteś w dobrym nastroju. Wtedy są lepsze efekty. Ale co, jeśli jesteś królową czarnych myśli? Pomoże ćwiczenie pozytywnego myślenia. Skupiaj uwagę na dobrych stronach tego, co cię spotyka. Nawet jeśli od razu w to nie uwierzysz, to twój mózg zacznie uczyć się nowego zachowania i wejdzie ci to w nawyk.

Pamiętaj, że niepowodzenia są tymczasowe

Złe rzeczy zdarzają się także optymistom. Rzecz w tym, jak oni tłumaczą te wydarzenia. Widzą, że dana sytuacja jest tymczasowa, i dostrzegają konkretne przyczyny swojego cierpienia. Natomiast pesymiści zakładają trwałe, wszechobecne powody, które odpowiadają za daną sytuację. Bierz przykład z optymistów i zobacz problemy jako coś, co możesz pokonać. I znów cieszyć się życiem.

Znajdź dobrą motywację

Dlaczego bywają ludzie zmiażdżeni ciosami zadawanymi przez życie, a inni mają siłę, by się podnosić? Według psychologów niektórym jest łatwiej, bo dostają czyjąś uwagę lub pomoc finansową. Otaczanie się odpowiednimi ludźmi wpływa na nastrój. Oni dodają siły, by mierzyć się z przeciwnościami losu. Powiedzą dobre słowo, wskażą kierunek, dadzą wsparcie. Przysłowie mówi, że z kim przestajesz, taki się stajesz. Dlatego rozejrzyj się po swoim gronie znajomych. Kto jest optymistą, umie motywować, przyciąga szczęście. Jak najczęściej się z nim spotykaj, ucz się od niego podejścia do życia.

Śmiej się z przeciwności

Według naukowców, jeśli ludzie borykają się z trudnymi sytuacjami, ale traktują je żartobliwie, to lepiej sobie z nimi radzą i mają niższy poziom lęku. Myśli, które tworzysz podczas doświadczania problemów, wpływają na to, jak się z tym czujesz i jak się zachowujesz. Czasem trudno od razu o dystans, ale można to poćwiczyć. Bo uśmiech zwiększa nasze poczucie szczęścia. Dlatego na kartce obok problemu wypisuj najbardziej absurdalne wyjścia z sytuacji, zabawne skojarzenia. Baw się tym :)