Nadmiar wody w organizmie - przyczyny

Zwykle powodem zatrzymywania wody w organizmie jest nasz niehigieniczny tryb życia. Jemy fast foody lub gotowe dania, sięgamy po przekąski z dużą ilością soli, nie stronimy od alkoholu i do minimum ograniczamy aktywność fizyczną. Wszystko to może powodować, że organizm nie oczyszcza się prawidłowo z nadmiaru płynów. Obrzęki związane z zatrzymywaniem wody mogą też być spowodowane przez leki antykoncepcyjne czy niesterydowe leki przeciwzapalne oraz niektóre choroby. Jednak problemy z opuchniętymi nogami czy trudności z założeniem pierścionka wynikają często z nieodpowiedniej diety, a to można łatwo zmienić. Mniej soli, więcej warzyw i owoców oraz codzienna dawka ruchu sprawia, że poczujesz się lekka jak piórko. Waga się zmniejszy, a ty znów włożysz swoje ulubione dżinsy.

Jak usunąć nadmiar wody z organizmu? - oto 7 skutecznych sposobów:

1. Zmniejsz ilość soli w menu

To jeden z najskuteczniejszych sposobów na zapobieganie obrzękom i nadmiarowi wody w organizmie. To prawda, że niewielka ilość tej przyprawy jest niezbędna, by zapewnić nam równowagę elektrolitową i prawidłową pracę mięśni. Jednak zbyt dużo soli powoduje, że płyny nie są odprowadzane do nerek. Powinniśmy zjadać nie więcej niż 5 g soli dziennie, tymczasem większość z nas przekracza tę dawkę co najmniej trzykrotnie. Często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Dlaczego? Bo sól jest niemal we wszystkich produktach spożywczych: pieczywie, wędlinach, serach. Gdy dodasz te, której używasz podczas gotowania, okazuje się, że codziennie przekraczasz zalecaną dawkę przyprawy. Jeśli więc czujesz się opuchnięta, a waga ciągle rośnie, odstaw
sól na jeden dzień. Wybieraj tylko te produkty, które jej nie zawierają, a dania przyprawiaj ziołami. Jeżeli następnego dnia poczujesz się lekka i spodnie nie będą cię uciskać w pasie, oznacza to, że jadłaś za dużo soli i powinnaś na stałe zmniejszyć jej ilość.

2. Przyprawiaj potrawy natką pietruszki

Jest jedną z najbardziej moczopędnych roślin, dlatego zapobiegnie puchnięciu nóg. Najskuteczniej działa jedzona na surowo, posypuj więc nią obficie sałatki i zupy. W czasie ciepłych dni przygotuj sobie arabską sałatkę – tabule z kuskusem, sokiem z cytryny i czosnkiem. Ze świeżej natki przygotowuj także bardzo modne ostatnio koktajle warzywne, soki lub smoothie.

3. Sięgaj często po warzywa i owoce

Wiele roślin ma nie tylko wspaniały smak, ale tez zapobiega gromadzeniu się wody w organizmie. Mistrzami w tej dziedzinie są pomidory, ogórki i arbuzy. Działają moczopędnie, a przy tym zawierają sporo potasu (jego niedobór powoduje obrzęki) i soli mineralnych – składników ułatwiających usuwanie nadmiaru wody i sodu z organizmu. Te smaczne produkty mają również i tę zaletę, że dostarczają sporo wody, która jest potrzebna, by mechanizm „odwadniania” sprawnie funkcjonował. Owocowe i warzywne sałatki sprawdzą się znakomicie nie tylko latem – warto delektować się nimi przez cały rok.

warzywa-i-owoce
Fotolia

4. Postaw na ruch

Nie musi być intensywny. Wystarczy, że pospacerujesz pół godziny dziennie, pojeździsz na rowerze czy popływasz. Siedzący tryb życia, który prowadzimy, sprawia, że tzw. pompa naczyniowa, która znajduje się w nogach, nie pracuje. W tkankach podskórnych zaczyna gromadzić się płyn, a to powoduje obrzęki. Właśnie ta rzadko uruchamiana „pompa” sprawia, że po pracy w biurze, siedzeniu w samochodzie czy przed telewizorem
dają nam o sobie znać opuchnięte stopy, kostki i łydki. Pojawiają się skurcze i bóle. Trenuj wiec przynajmniej 2–3 razy w tygodniu (po ok. 30 minut), a codziennie pamiętaj o chodzeniu, np. podczas rozmów przez telefon. Nawet się nie spodziewasz, ile kroków możesz w tym czasie zrobić!

5. Nie zapominaj o ziołach

Szczególnie o pokrzywie, skrzypie czy mniszku lekarskim. To naturalne diuretyki, czyli rośliny o działaniu moczopędnym i „odwadniającym”. Szklanka lub dwie naparu z suszonych lub świeżych ziół dziennie sprawi, że nogi będą lekkie, a palce szczupłe. Pamiętaj jednak, że zioła nie są obojętne dla organizmu. Szczególną ostrożność zachowaj, jeśli masz problemy z nerkami lub drogami żółciowymi. W każdym wypadku regularne picie ziół skonsultuj z lekarzem.

6. Zacznij pić wodę

Brzmi to może nieprawdopodobnie, ale żeby pozbyć się nadmiaru wody, trzeba wypijać jej naprawdę sporo w ciągu dnia. Zwłaszcza gdy pojawiają się obrzęki. Oznacza to bowiem, że skąpisz swojemu organizmowi płynów, a ten, broniąc się przed odwodnieniem, zaczyna je magazynować w tkankach. Brak wody źle wpływa tez na pracę nerek i sprawia, że nie mogą one pozbyć się nadmiaru toksyn i sodu, które są do nich odprowadzane. A sód, znajdujący się właśnie w soli, zatrzymuje wodę w organizmie, więc efekt opuchlizny i obrzęków jest gwarantowany. Zacznij zatem pić niegazowaną wodę mineralną przez cały dzień, a na czczo wypijaj szklankę ciepłej wody z dwoma łyżkami soku z cytryny. Dzięki temu nie tylko przywrócisz organizmowi równowagę kwasowo-zasadową, ale też pobudzisz go do szybszego usuwania nagromadzonych w ciągu nocy toksyn.

7. Łykaj suplementy diety

Jeśli problem z zatrzymywaniem wody w organizmie związany jest z cyklem menstruacyjnym, sięgnij po tabletki i zacznij je łykać tydzień przed spodziewaną miesiączką. Detoksyfikujące suplementy diety zawierają zwykle perz, pokrzywę i zieloną kawę, które wspomagają usuwanie wody z organizmu. Suplementację skonsultuj z lekarzem.

suplementy
Fotolia