Szałwia hiszpańska pochodzi z Meksyku, ale jest też uprawiana w Boliwii, Gwatemali i Australii. Najlepiej czuje się w ciepłym klimacie, jednak bez trudu można ją też uprawiać w Polsce. Ta jednoroczna roślina jest mało wymagająca i łatwa w pielęgnacji. Ma też walory dekoracyjne – w lipcu obsypuje się pachnącymi, fioletowymi lub białymi kwiatami. Osiąga z reguły około 80 centymetrów wysokości, a pod koniec sierpnia wydaje owoce, które zawierają cenna nasiona chia.

Dlaczego warto jeść nasiona chia?

Nasiona Chia dostarczają wielu cennych wartości odżywczych, są bogatym źródłem kwasów omega 3, błonnika, witamin oraz składników mineralnych. Za ich pomocą możemy uzupełnić witaminy, minerały bez stosowania suplementów diety. Nasiona Chia zawierają przede wszystkim cenne kwasy omega-3 (30%) oraz omega-6 (40%). w ziarnach tych znajduje się więcej kwasów omega-3 niż w hodowlanym łososiu atlantyckim! Mają one nieoceniony wpływ na pracę mózgu i skutecznie wspomagają układ sercowo-naczyniowy. Razem z błonnikiem, którego również w nich nie brakuje, przyczyniają się do obniżenia poziomu "złego" cholesterolu LDL i trójglicerydów oraz do podwyższenia stężenia "dobrego" cholesterolu HDL. W ten sposób zapobiegają tworzeniu się miażdżycy i zmniejszają ryzyko licznych chorób serca, np. choroby wieńcowej. Zawierają też wapń, żelazo, magnez, fosfor, cynk oraz sporą ilość witamin: E, B1, B3. I choć nasiona chia można bez trudu kupić, te wyhodowane samodzielnie są o wiele tańsze, a do tego mamy stuprocentową pewność, że spożywamy naturalny i niczym nie ulepszany produkt.

Domowa uprawa szałwii hiszpańskiej – krok po kroku

Najpierw zaopatrujemy się w nasiona chia – najlepiej dobrej jakości, ze sprawdzonego źródła (np. ze sklepów ekologicznych). Można je siać bezpośrednio do gruntu, ale lepsze efekty osiągniemy przygotowując rozsadę.

Od czego zacząć? Nasiona chia zalewamy wodą i po kilku godzinach, gdy nią nasiąkną, odlewamy nadmiar wody. Namoczone nasiona wyłóż na talerz i pozostaw do momentu, aż wykiełkują. Z reguły dzieje się to bardzo szybko. Pomożesz im ustawiając talerz w dobrze nasłonecznionym, ciepłym miejscu (np. na parapecie). Gdy siewki osiągną wysokość ok. 5 centymetrów, przesadzamy je do gruntu lub donic.

Sprawdź, jak krok po kroku wyhodować nasiona chia >>>

Shutterstock

Jak pielęgnować szałwię hiszpańską?

Szałwia hiszpańska lubi ciepłe i słoneczne miejsca, osłonięte przed chłodem i nadmiernymi opadami deszczu. Jeśli planujesz uprawiać ją w domu, najlepsza będzie więc południowo-zachodnia ekspozycja. Chia nie jest za to zbyt wymagająca w kwestii gleby – przyjmie się nawet na bardzo podstawowej, ubogiej ziemi. Nie wymaga też nawożenia. Spokojnie przetrwa dłuższy okres bez podlewania, ale nie powinno być to normą. Regularne nawadnianie jest niezbędne, by szałwia miała dużo kwiatów, z których później powstają cenne nasiona chia. Pamiętajmy jednak, by nie przesadzić z wilgocią. Stojąca woda może powodować gnicie korzeni. Młode rośliny można dodatkowo przyciąć, aby lepiej się rozkrzewiały – dzięki temu zawiąże się też więcej pędów kwiatowych.

Nasiona chia – kiedy je zbierać?

Na lipiec przypada okres kwitnienia. Szałwia hiszpańska wypuszcza mnóstwo małych, fioletowych kwiatów, co przy okazji wygląda bardzo dekoracyjnie i będzie piękną ozdobą balkonu. W sierpniu roślina przestaje kwitnąć i zaczyna wytwarzać owoce – małe kapsułki, w których zawarte są cenne nasiona. By je wydobyć odczekaj aż owoce trochę wyschną. Następnie zbierz je i wyłuskaj nasiona. Na koniec potem przesiej cały susz przez sitko, żeby odseparować nasiona od gałązek i innych roślinnych pozostałości. Najlepiej zrobić to kilka razy, z pomocą sitek o różnej gęstości. Wyłuskane nasiona chia przechowuj w suchym, szczelnie zamkniętym pojemniku, gdyż mają tendencję do wchłaniania wilgoci.  

Jak jeść nasiona chia?

Sposobów jest mnóstwo! Z nasion chia można z nich przyrządzić wiele pysznych deserów i przekąsek. Jednym z najpopularniejszych smakołyków jest dietetyczny pudding chia, który można podawać z dodatkiem dowolnych owoców i bakalii. Nasiona są też bazą śniadaniowych smoothie bowl (lub chia bowl) i składnikiem koktajli odchudzających. Można je dodawać niemal do wszystkiego, nie należy jednak przesadzać z ich ilością. Dzienna dawka nie powinna przekraczać dwóch łyżek stołowych, bo w połączeniu z mlekiem roślinnym lub wodą mogą zwiększyć swoją objętość nawet do dwunastu razy, powodując, że cenne składniki odżywcze z posiłku nie są wchłaniane. 

Sprawdź najlepsze przepisy z nasionami chia: