Po pierwsze, zadbaj o odpowiednie nawyki żywieniowe

A to powinno się zaczynać już w wieku dziecięcym. Ale jak nauczyć dziecko prawidłowych nawyków żywieniowych? Wszyscy doskonale wiemy, że to nie jest prosta sprawa.

Zmiany warto zacząć od... siebie. Dzieci, zwłaszcza te najmłodsze, są wpatrzone w rodziców jak w obrazek, obserwując każdy ich ruch. Bardzo ważne jest zatem pokazanie swoim pociechom, że warzywa, owoce, ryby, zboża czy produkty mleczne stanowią ważny element Waszych posiłków. Najlepiej zachęcić je mówiąc, że coś jest smaczne, a jeszcze lepiej pokazać, że dany produkt smakuje Wam. Pamiętajcie, aby urozmaicać dania i małymi kroczkami wprowadzać do menu coraz nowsze pozycje.

Podawaj z pomysłem
Urozmaicajcie posiłki, ale bez wielkich rewolucji, ponieważ dzieci z reguły unikają nowości. Dobrym pomysłem będzie zabawa w kucharza i wspólne przygotowywanie posiłków. Dobrze jest też unikać nudy i podawać znane produkty w nietypowej odsłonie. Owoce można przerobić na koktajl, a warzywa np. upiec. Taka odmiana będzie dobra również dla Was.

Zachęcaj, ale nie zmuszaj
Należy odejść od metody nakłaniania dziecka wierszykami typu „za mamusię, za tatusia” i od straszenia karami, czy chorobami. Pozwólcie dzieciom decydować co chcą jeść, dając im wybór i sami stanowiąc dla nich wzór.  Zaproponujcie im zdrowe przekąski, kolorowe dania i potrawy, w których przygotowaniu uczestniczą. Spróbujcie pokazać, że wartościowe jedzenie jest smaczne, a gotowanie ciekawe. Podkreślajcie, że jedzenie daje siłę do zabawy i dzięki niemu jesteśmy zdrowi. Przedstawcie rolę posiłków w pozytywnym świetle i obserwujcie, jak zmienia się podejście Waszych pociech.

Czytaj etykiety
Jako rodzice, czyli osoby odpowiedzialne za prawidłowy rozwój swojego dziecka, pamiętajcie o tym, aby podawać maluchowi pożywienie bogate w składniki odżywcze. Nie szczędźcie czasu na czytanie etykiet w sklepie i świadomie wybierajcie produkty spożywcze. Zwracajcie uwagę przede wszystkim na ilość cukru, soli i tłuszczów nasyconych oraz innych składników. Nie zapominajcie o warzywach i owocach, a także zbożach.

Zwróćcie uwagę, że na opakowaniach niektórych produktów w sklepach znajduje się oznakowanie Nutri-Score, który w prosty i czytelny sposób prezentuje wartość żywieniową danego produktu. Dzięki temu mamy możliwość świadomego dokonywania prawidłowych wyborów żywieniowych. Produkty oznaczone kolorem zielonym i literami A, B to produkty o wysokiej wartości odżywczej, które warto spożywać często lub w największej ilości. Produkty oznaczone kolorem pomarańczowym, czerwonym i literami D, E to produkty, które należy spożywać rzadziej lub w mniejszej ilości, ponieważ zawierają większą ilość składników, które powinny być ograniczane w codziennej diecie (tłuszcze nasycone, cukier, sól).

Takie oznaczenie jest między innymi na produktach firmy Danone, której priorytetem jest promocja prawidłowego stylu życia i kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych.

Po drugie, pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu

Jesteśmy zabiegani i często zapominamy o podstawowych czynnościach, takich jak picie wody. Może to mieć niekorzystne skutki dla organizmu. Woda stanowi aż 60% składu ludzkiego ciała i ma wpływ na wszystkie funkcje naszego organizmu. Jeśli jest jej za mało, organizm przestaje prawidłowo funkcjonować. Ważne jest nie tylko ile, ale także co pijesz. doskonałym wyborem na co dzień dla każdego niezależnie od wieku i stanu zdrowia będzie butelkowana woda źródlana, która uzupełnia płyny, zawiera zrównoważony, odpowiedni do stałego spożycia skład mineralny, a jednocześnie nie zawiera większej ilości składników, które należy ograniczać w diecie czy też pozostałości procesów chemicznego uzdatniania. Odpowiednia może być też woda mineralna niskozmineralizowana, choć należy sprawdzić jej charakterystyczny skład – nie każda woda mineralna (nawet taka o niskiej mineralizacji) jest odpowiednia dla każdego, zwłaszcza do picia codziennie w większych ilościach . Co istotne, woda nie ma kalorii ani żadnych dodatków, dlatego jest najbardziej naturalnym, neutralnym  - po prostu najkorzystniejszym sposobem nawadniania organizmu  i powinna stanowić większość wypijanych płynów.

Dziennie tracisz 2-3 litry wody! W  procesie samego oddychania tracisz około 0,5 litra tego życiodajnego płynu. Już niewielki niedostatek wody, pojawiający się zanim poczujesz pragnienie, może być  niekorzystny. 5-8 szklanek wody dziennie pozwoli uniknąć nieprzyjemnych skutków odwodnienia, do których należą choćby uczucie zmęczenia i znużenia, pogorszenie koncentracji i zapamiętywania czy bóle głowy, i zadbać o zdrowie w przyszłości, ponieważ odpowiednie, zdrowe nawodnienie pomaga zapobiegać chorobom, w tym układu moczowego oraz otyłości i jej powikłaniom.

Rodzice często zastanawiają się jak nauczyć swoje dziecko picia wody. Wychowanie smakosza wody może być proste, a przede wszystkim jest możliwe niezależnie od wieku dziecka! Najlepiej metodą małych kroków, bo już jedna szklanka wody dziennie robi różnicę!

Oto kilka zasad, które pomogą nauczyć dziecko pić wodę z przyjemnością:

Zacznij jak najwcześniej! Już w okresie niemowlęcym powinniśmy przyzwyczajać dzieci do neutralnego smaku wody. Wiadomo, że karmienie piersią jest najlepszym sposobem nawadniania niemowlęcia, ale już od około 6. miesiąca życia warto rozpocząć podawać dziecku wodę.

Nie zakładaj, że dziecko nie lubi wody. Daj mu szansę polubić wodę i wybierać ją do picia. Upodobania smakowe dzieci często zależą od otoczenia, a nie ich własnych preferencji.

Pilnuj, by woda była zawsze blisko. Gdy woda jest w zasięgu wzroku pijemy ją nie tylko chętniej, ale też więcej. To prosty i skuteczny trik, do szybkiego wykorzystania.

Wprowadzaj wodę stopniowo i chwal za jej picie. Kształtowanie zdrowych nawyków to prawdziwe wyzwanie. Najważniejsze by zacząć i nie poddawać się. Wykorzystaj każdą okazję na podanie chociaż łyka wody. Małe porcje i regularne nawadnianie jest bardziej efektywne niż wypicie od razu szklanki wody.

Gdy dziecko jest spragnione podaj mu wodę. Po intensywnej zabawie, ćwiczeniach, przy wysokiej temperaturze otoczenia uczucie pragnienia bywa tak silne, że domaga się niemal natychmiastowego zaspokojenia. Warto to wykorzystać i zaproponować dziecku właśnie wodę.

Korzystaj również z różnych sposobów, które uatrakcyjniają dzieciom picie wody. Na przykład spółki DANONE realizują programy skierowane właśnie do dzieci, ale również ich rodziców i opiekunów oraz placówek edukacyjnych (m.in. „Mamo, tato, wolę wodę!”), których zadaniem jest szerzenie wiedzy z zakresu żywienia. Warto skorzystać z już gotowych materiałów dostępnych na stronie www.wolewode.pl.

Po trzecie, postaw na metodę małych kroczków.

Czasami trudno zmienić nam nasze nawyki żywieniowe, mimo iż doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, jak olbrzymi wpływ ma na nasze zdrowie, to co jemy i pijemy.

"Nie stać mnie na to", "Mam za mało czasu", "Nie wytrzymam bez mięsa". To często wymówki, które blokują nas przed zmianą. Ale to tylko wymówki. Warto zacząć od małych kroków. Stopniowo eliminować z jadłospisu produkty niewskazane, ograniczać cukier, sól, tłuszcze zwierzęce. Zamiast dwóch łyżeczek cukru, dać jedną, zamiast soli, wykorzystać zioła. Tłuszcz zwierzęcy stosować zamiennie z roślinnym. Dzięki małym zmianom nie zauważymy, kiedy przejdziemy na zdrowszą i wbrew pozorom smaczniejszą dietę. A efekty zauważymy w postaci mniejszej masy ciała, zdrowszej cery i lepszej pracy całego organizmu!

Świetnym rozwiązaniem jest fleksitarianizm. Nazwa fleksitarianizm pochodzi od angielskiego flexible i vegetarian i oznacza elastyczny wegetarianizm – czyli sposób odżywiania, który bazuje na warzywach i owocach i ziarnach, jednak od czasu do czasu dopuszcza mięso i ryby.

To dieta, która ogranicza w jadłospisie odzwierzęce produkty zastępując je częściowo roślinnymi. Spożywamy zbyt dużo białka zwierzęcego, a niewiele białka roślinnego. Odwrócenie proporcji korzystnie wpływa na zdrowie. Stosowanie diety opartej na roślinach sprzyja obniżeniu ciśnienia krwi, stężenia glukozy i cholesterolu we krwi. Dieta bazuje na ogólnodostępnych produktach spożywczych, nie wymaga egzotycznych składników i dużych wydatków. To świetna alternatywa dla osób, które chcą odżywiać się zdrowo i zadbać poprzez odżywianie o ochronę przed chorobami cywilizacyjnymi, jednak nie potrafią całkowicie zrezygnować z mięsa.

I po czwarte, zadbaj o planetę poprzez segregację odpadów!

W obecnych czasach temat plastiku, odpadów i zanieczyszczenia wody oraz ziemi to najważniejsze aspekty ochrony planety.

Każdy z nas ma na to ogromny wpływ między innymi podejmując codzienne wybory żywieniowe i zakupowe, choć czasem nie zdajemy sobie z tego sprawy. Dlatego tak ważna jest edukacja i świadomość choćby w temacie segregacji opakowań.

Wciąż słyszymy, że nasza planeta jest coraz bardziej zaśmiecona, ale nie zawsze pamiętamy o tym, że proces segregowania odpadów, który zaczyna się już w naszym domu, może realnie zmniejszyć poziom zanieczyszczenia. Zadbajmy więc o to, aby plastik, szkło, metal i makulaturę wyrzucać do specjalnych pojemników, plastik zawsze #DoŻółtegoKosza. Dzięki temu trafią do miejsca, gdzie będą mogły zostać ponownie przetworzone i zyskać kolejne życie. Jeśli przed wyrzuceniem do śmieci dodatkowo zgnieciemy plastikowe butelki czy kartony, zajmą mniej miejsca i więcej ich zmieści się do pojemnika.

Wiedzę ekologiczną warto przekazywać już najmłodszym. To, czego nauczą się w dzieciństwie będzie procentować przez całe ich życie. Na rozpoczęcie nauki o proekologicznych postawach i potrzebie ich praktykowania nigdy nie jest za wcześnie.

Pamiętajmy, że posegregowane odpady przestają być śmieciem – stają się wartościowym surowcem.

Zbieranie osobno papieru, szkła, tworzyw sztucznych wraz z metalem, a także oddzielanie odpadów biodegradowalnych pozwala uzyskać najbardziej pełnowartościowe surowce do ponownego przetworzenia.

To ważne – zasady segregacji:

•             Metale i tworzywa sztuczne (żółty pojemnik)

•             Papier (niebieski pojemnik)

•             Szkło (zielony pojemnik)

•             Odpady biodegradowalne (brązowy pojemnik)

•             Odpady zmieszane (szary/czarny pojemnik)

Nie musimy zupełnie rezygnować z produktów w plastikowych opakowaniach, ale szukajmy produktów takich producentów, którzy odpowiedzialnie podchodzą do tematu gospodarowania opakowaniami. Takim przykładem jest Żywiec Zdrój,  który od lat buduje świadomość ekologiczną wśród konsumentów oraz zachęca do właściwej segregacji i recyklingu plastiku, za pośrednictwem działań edukacyjno-informacyjnych, a także korzysta z plastiku z recyklingu.