Bób to jedno z najstarszych warzyw strączkowych  – uprawiany od ponad 5 tys. lat, znany był już starożytnym Grekom, Rzymianom i Egipcjanom. Te niewielkie ziarenka są źródłem witamin i minerałów, ale przede wszystkim roślinnego białka. Powinny zatem znaleźć się w diecie osób aktywnych i wegetarian. Ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego (100 g surowego bobu pokrywa ponad 100% dziennego zapotrzebowania na ten składnik) jest także niezbędny dla kobiet w ciąży i starających się o dziecko. Bób wspomaga regenerację naczyń krwionośnych i, co szczególnie ważne dla osób starszych, obniża poziom złego cholesterolu, a stymuluje wzrost dobrego. Ponadto bób jest bogaty w błonnik, magnez i żelazo, dlatego jest nieocenioną bronią w walce z anemią. Co więcej, bób skutecznie obniża poziom cukru we krwi i zapobiega zakwaszeniu organizmu.

Kanapki z hummusem z bobu

Składniki:

  • bób świeży – 500 g
  • pasta tahini – 4-5 łyżek
  • czosnek – 2 ząbki
  • sok z cytryny – 3-4 łyżki
  • przegotowana, zimna woda – 1 łyżka
  • mięta – kilka listków
  • sól i pieprz – do smaku
  • ostra papryka w proszku - szczypta
  • czarny sezam – do dekoracji
  • Chleb tostowy pełnoziarnisty (np. Dan Cake) – 6 kromek

Przygotowanie:

Bób płuczemy i wrzucamy do wrzącej wody. Gotujemy przez ok. 5 minut aż będzie miękki. Bób odcedzamy, lekko schładzamy, obieramy z łupinek i przekładamy do blendera. Dodajemy pastę tahini, obrany czosnek, listki mięty, sok z cytryny, wodę. Blendujemy na gładką masę i doprawiamy solą, pieprzem i ostrą papryką. Dekorujemy ziarenkami czarnego sezamu. Podajemy z kromkami Chleba tostowego pełnoziarnistego (kromki chleba możemy podpiec wcześniej w tosterze lub piekarniku).

Zobacz też:

Bób - przepisy na 4 szybkie dania