Kånken - Plecaki na każdą okazję

Historia marki Fjällräven zaczyna się w latach 60. XX wieku w piwnicy domu jej założyciela, w małym miasteczku Örnsköldsvik na północy Szwecji. Pierwszym produktem, który tworzy młody Åke Nordin jest plecak turystyczny. Kilka lat później projektuje – kultowego już dzisiaj – Kånkena w odpowiedzi na pojawiające się u uczniów szwedzkich szkół problemy z kręgosłupem. Do określenia jego rozmiaru wykorzystano dwa szkolne segregatory A4. Od tego czasu Kånken zdobywa coraz większą popularność i obecnie ma swoich miłośników zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych na całym świecie. Dzisiaj – dzięki prawie 60-letniemu doświadczeniu – marka tworzy plecaki na każdą okazję.

Charakterystycznej kostki z logo zwiniętego liska przedstawiać nie trzeba. Plecak, który początkowo był przeznaczony głównie dla dzieci szkolnych, jako równomiernie rozkładający na plecach ciężar podręczników, zyskał popularność wśród ludzi w każdym wieku i na całym świecie. Minimalistyczny design, prawie niezmieniony od 40 lat wciąż święci tryumfy. Kultowe okrągłe logo z liskiem stało się symbolem, który teraz można znaleźć także na kilkunastu praktycznych akcesoriach od breloczka na klucze przez piórnik, portfele aż po pokrowiec na laptopa czy pojemnik na lunch. Fani Kånkena mogą się wyposażyć we wszystkie niezbędne gadżety, które idealnie będą pasowały do ich ulubionego plecaka.

 

Na dzień powszedni – Vardag

Vardag to szwedzkie słowo oznaczające dzień powszedni. Nieważne, czy uczysz się w szkole, studiujesz, pracujesz, a może dzielisz czas między uczelnię i miejsce pracy – wszystko, co jest Ci niezbędne do życia od poniedziałku do piątku zmieścisz w plecaku lub torbie Vardag. Ta nowa seria toreb i plecaków nawiązuje swoim designem do lat 70. za pośrednictwem małego, ale istotnego elementu w stylu vintage – oryginalnego logotypu sprzed 50 lat.

Z recyklingu

„To, co fascynuje mnie w marce Fjällräven jest fakt, że wysokie standardy ekologiczne nie są tutaj traktowane jako oddzielny projekt – one leżą u podstaw wszystkiego, co robimy” – mówi Christiane Dolva Törnberg, menadżer ds. zrównoważonego rozwoju we Fjällräven. Marka od lat ma w swojej ofercie produkty wykorzystujące upcykling – np. plecaki Re-Kånken uszyte z butelek PET, materiały z recyklingu czy technologie znacznie obniżające wpływ na środowisko naturalne. W nowej kolekcji wykorzystuje przetworzoną wełnę – Re-wool – która znalazła zastosowanie m.in. w torbach i plecakach. Ścinki wełny lub wełniane produkty, które nie spełniały już swoich funkcji, zostały zebrane, a następnie na nowo wykorzystane w produkcji we włoskiej manufakturze marki. Norrvåge Foldsack oraz Norrvåge Briefpack mają dedykowaną przegrodę na laptopa i będą dobrze pasować także do oficjalnego stylu. Najmniejsza – Norvvåge Pocket – pomieści z kolei wszystkie potrzebne akcesoria takie jak telefon, portfel, paszport itp.

Design plecaka wykonanego z trwałej i wodoodpornej tkaniny Vinylon F jest ponadczasowy i opiera się zmieniającym się trendom w modzie. Jego proste linie mają dodatkową zaletę: podczas wycinania poszczególnych elementów z materiału nie ma prawie żadnych odpadów. Paski na ramiona są wykonane z jednego długiego kawałka materiału, który jest zintegrowany z tylnym uchwytem – to kolejny detal, który przyczynia się do większej trwałości plecaka. Co więcej, jego design został uznany za dzieło sztuki. W 2016 r. stowarzyszenie Swedish Society of Crafts and Design, Svensk Form, wpisało plecak Kånken na listę projektów sztuki użytkowej – porównywalny z muzyką, flmem i dziełami literackimi – podkreślając jego wyraźny, choć bezpretensjonalny design i wysoki poziom funkcjonalności.

Kånken Art

Innowacyjna współpraca z dwojgiem szwedzkich artystów zaowocowała wyjątkowym projektem: Kånken Art. Każdy plecak jest unikalnym wyrazem kreatywności, a przy okazji wspiera środowisko w ramach programu Arctic Fox Initiative. Te dwa specjalne modele celebrują inspirującą różnorodność, którą spotykamy zarówno w świecie przyrody, jak i wśród ludzi.

Arctic Fox Initiative

 „Od lat 90. ubiegłego wieku jesteśmy zaangażowani w różne projekty wspierające gatunek lisa polarnego. Dziś wiemy, że zmiany klimatu są jednym z elementów zagrażających życiu naszego imiennika. Dlatego właśnie ten lis stał się naszym symbolem działań na rzecz ochrony przyrody. Zdaliśmy sobie sprawę, że choć sami możemy zrobić wiele, razem możemy więcej” – mówi Christiane Dolva, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju we Fjällräven. „Rozpoczęliśmy program Arctic Fox Initiative z myślą o poszerzeniu zakresu wspieranych programów i zaangażowaniu w nie jak największej liczby osób”. Pierwszymi produktami wspierającymi naszą nową inicjatywę będą trzy specjalne plecaki Kånken, dwa z wyjątkowymi artystycznymi grafkami i trzeci z akcentami w kolorach tęczy.