Kasza jaglana powstaje z ziaren prosa. Zobacz, dlaczego jest tak popularna:

  • Jest zdrowa – mówi się, że to królowa wśród kasz. Jest to najbardziej wartościowa kasza. Pod kątem wartości odżywczych może konkurować tylko z kaszą gryczaną. To jeden z najzdrowszych produktów w całej naszej diecie.
  • Jest lekkostrawna
  • Sycąca
  • Zawiera dużo składników odżywczych
  • Dobre źródło błonnika
  • Źródło węglowodanów złożonych wysokiej jakości
  • Zawiera białko
  • Źródło tryptofanu – wpływa na dobry humor, wykazuje działanie antydepresyjne
  • Zawiera witaminy z grupy B – odpowiadają za dobre funkcjonowanie układu nerwowego
  • Zawiera makroelementy: żelazo i magnez
  • Jest bezglutenowa
  • Idealna dla alergików
  • Oczyszcza organizm
  • Chroni organizm przed infekcjami układu oddechowego
  • Odkwasza organizm, przywraca równowagę kwasowo-zasadową
  • Chroni organizm przed chorobami (m.in. nowotworowymi, chorobami układu krążenia i przewodu pokarmowego)
  • Ma działanie antyoksydacyjne (wychwytuje wolne rodniki – odpowiedzialne m.in. za starzenie się organizmu i choroby)
  • Poprawia kondycję włosów, paznokci i skóry (dzięki zawartości krzemionki)
  • Pomocna przy leczeniu dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, np. problemów z jelitami, pomocna przy wystąpieniu biegunki

Jak przygotować kaszę jaglaną by była smaczna

Niektórym osobom kasza jaglana nie smakuje. Zwykle wynika to z niewłaściwego przygotowania. Przede wszystkim się nie zrażaj, próbuj do skutku, eksperymentuj. Mnie też nie od razu wyszła idealna.

  • Dokładnie przepłucz ziarenka (najlepiej kilka razy). Możesz płukać naprzemiennie wodą gorącą i zimną. Chodzi o to, aby oczyścić kaszę i pozbyć się goryczki. Jeśli w kranie mam bardzo gorącą wodę, idę na łatwiznę i nie przepłukuję już wrzątkiem.
  • Przesyp do rondelka.
  • Zalej wodą w odpowiedniej proporcji (zwykle 1:2, czyli na szklankę kaszy, 2 szklanki wody).
  • Postaw na minimalnym ogniu.
  • Gotuj pod przykryciem, ok. 20 minut, aż kasza wchłonie całą wodę. Nie mieszaj! Po tym czasie zdejmij pokrywkę, pozwól kaszy odparować wodę.

Jeżeli nie odpowiada ci smak kaszy przygotowanej w wersji podstawowej, możesz spróbować zmodyfikować sposób przygotowania:

  • Dodaj więcej wody – tak aby osiągnąć konsystencję, która najbardziej ci odpowiada.
  • Praż na suchej patelni – wystarczy przez kilka minut, do uzyskania charakterystycznego ładnego zapachu. Prażona kasza zwykle jest bardziej sypka. Poza tym wykazuje większe właściwości rozgrzewające, osuszające, co jest dużą zaletą (np. zapobieganie chorobom).
  • Eksperymentuj z dodatkami – niewielka ilość masła, mleko, przyprawy, np. cynamon, kardamon, imbir, z pewnością urozmaicą smak.
  • Jeżeli wolisz bardziej „mokrą” kaszę – dodaj więcej wody. Jeśli lubisz sypką – wlej mniej wody i podpraż kaszę.

Jak przechowywać kaszę jaglaną

Kaszę jaglaną możesz ugotować w większej ilości i przechowywać przez kilka dni w lodówce (maksymalnie 3 dni). Jeżeli zostaje mi jakaś porcja, miksuję ją i wykorzystuję np. do budyniu lub jako dodatek do koktajlu. Jeżeli następnego dnia będziesz chciała „odświeżyć” kaszę, dodaj kilka kropli oleju, np. lnianego.

Jak gotować kasze, aby były najzdrowsze?

Bez woreczka, na bardzo małym ogniu, pod przykryciem. Bez odlewania nadmiaru wody pozostałej po gotowaniu.

Wskazówka: Jeżeli lubisz sypką kaszę jaglaną, a nie wychodzi ci taka podczas tradycyjnego gotowania w garnku, polecam gotowanie na parze. Ugotowanie kaszy w parowarze zajmuje 20-30 minut, w zależności od mocy sprzętu. Kasza jest wtedy idealnie sypka. Uwielbiam ją w takiej formie – jest świetna do wszelkich dań obiadowych i sałatek.

Pasta z kaszy jaglanej

Zostało ci trochę kaszy jaglanej ze śniadania i nie wiesz, co z niej zrobić? Najprostsza i najszybsza metoda – zmiksuj ją z dodatkami i przygotuj w formie pasty. Nie wiesz, co dodać? Dodaj suszone pomidory.

Wskazówka: Jeśli nie wiesz, co dodać do potrawy, żeby nabrała smaku, dodaj suszone pomidory – one zawsze się sprawdzą!

Składniki na pastę z kaszy jaglanej:

  • ugotowana kasza jaglana
  • suszone pomidory
  • oliwa z zalewy od pomidorów
  • czosnek
  • przyprawy: oregano, pieprz, ewentualnie zioła prowansalskie lub ulubione przyprawy (ja dodaję jeszcze suszone pomidory z torebki i czarnuszkę)

Proporcje według smaku. Nie podaję ilości, ponieważ zwykle wykorzystuję kaszę, która mi pozostała. Możesz również dodać pieczone warzywa, które zostały ci z obiadu.

Wskazówka: Pastę z kaszy jaglanej przechowuj w szczelnym szklanym opakowaniu w lodówce.

 

Porady pochodzą z książki „Apetyczna książka dla całej rodziny” autorstwa Darii Rybickiej i Katarzyny Bonczek. To niecodzienna opowieść o tym, jak codziennie jeść zdrowo, mądrze i smacznie.

Odwiedź stronę autorki -> dariarybicka.pl