Kasza jęczmienna

Mazurska, pęczak, perłowa – to najpopularniejsze kasze w polskiej kuchni. Największa ich zaletą jest duża zawartość tzw. rozpuszczalnego błonnika pokarmowego, zwłaszcza jego frakcji o nazwie glukan. Poza tym, że zapewnia uczucie sytości długo po posiłku, ma zaskakującą zdolność obniżania poziomu tzw. złego cholesterolu we krwi. Badania dowiodły, że u osób, które codziennie jedzą przynajmniej 100 g kaszy, poziom cholesterolu LDL jest nawet o 24 proc. niższy niż u osób niejedzących kaszy w ogóle.

Kasza gryczana

Kasza gryczana powstaje z łuskanych i prażonych ziaren gryki. Uważana jest za jedna z najzdrowszych naszych kasz. Wyróżnia ją bogactwo potasu, fosforu, zwłaszcza magnezu – pierwiastka, który dba o układ nerwowy i nastrój. W 100 g kaszy gryczanej jest go 218 mg (dla porównania: 100 g gorzkiej czekolady, która uchodzi za bogate źródło tego pierwiastka, zawiera go średnio 165 mg). Kasza gryczana ma także sporo rutyny ułatwiającej wchłanianie witaminy C i wzmacniającej naczynia krwionośne. Jednak dietetycy i lekarze cenią ją najbardziej za to, że skrobia z kaszy gryczanej w przewodzie pokarmowym wyjątkowo wolno zmienia się w glukozę. Dzięki temu reguluje poziom insuliny we krwi i zapobiega nagłym atakom głodu. Dla tych, którzy chorują na cukrzycę, i wszystkich, którzy walczą z nadwaga, gryczana w menu powinna być obowiązkowa.

Kasza jaglana

Najstarsza znana kasza, wyrabiana jest z nasion prosa. Kasza jaglana w porównaniu z innymi kaszami ma stosunkowo mało skrobi, za to dużo białka. Zawiera też zdecydowanie najwiecej witamin z grupy B oraz coś ekstra: sporą dawkę lecytyny, która wspomaga układ nerwowy i mózg, znakomicie poprawia pamięć oraz koncentrację. Lecytyna nazywana jest też pogromcą tłuszczów, bo wspomaga ich trawienie. Drugim skarbem kaszy jaglanej jest krzem. To pierwiastek niezbędny m.in. dla kości i ścięgien, ale też bezcenny dla skóry – wzmacnia ją i zapobiega wiotczeniu. O działaniu krzemu słyszała każda kobieta, która chciała szczególnie zadbać o włosy. Krzem nie tylko ogranicza ich wypadanie, ale też sprawia, że rosną szybciej, są mocniejsze i zdrowsze.

Amarantus

Kasza ta powstaje z nasion rośliny, która w Polsce znana była od dawna pod nazwą szarłat i uprawiana w ogródkach jako krzew ozdobny. Amarantus jest ceniony zwłaszcza przez wegetarian, a zalecany osobom, które zmagają się z anemią, i kobietom w ciąży. Przede wszystkim dlatego, że to wyjątkowe źródło białka – łatwo przyswajalnego (łatwiej niż białko z mleka czy soi), a do tego bogatego. Jak mało które białko roślinne zawiera ono komplet aminokwasów, których organizm nie potrafi  sam wytworzyć. Amarantus ma też mnóstwo żelaza (pięć razy więcej nż szpinak), sporo jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, i co najciekawsze: duże ilości skwalenu (w takich ilościach związek ten występuje jedynie w wątrobie rekinów). Stwierdzono, ze skwalen wyraźnie opóźnia procesy starzenia, zwiększa dotlenienie komórek, wiąże wolne rodniki i poprawia elastyczność skóry.

Kasze
Fotolia

Quinoa

Robi się ją z owoców rośliny zwanej komosa ryżowa. Podobnie jak amarantus to dobre źródło pełnowartościowego białka, także nienasyconych kwasów tłuszczowych (owoc quinoa ma aż 18 proc. białka i 9 proc. kwasów, m.in. omega-3), a wapnia w niej więcej niż w mleku. I co ważne: nasz organizm łatwiej przyswaja wapń z komosy niż z mleka. Ale tym, co komosę różni od innych kasz, jest wyjątkowo duża ilość  awonoidów, zwłaszcza kwercetyny, stosowanej w leczeniu alergii i działającej przeciwzapalnie. Przeciwzapalnie i przeciwwirusowo działa tez saponina, która także znajduje się w owocach quinoa. Wniosek: to idealna kasza na sezon gryp i przeziębień dla wszystkich, którzy maja kłopot z odpornością.

Manna

Ta drobna kasza pszenna może się wydawać ubogą krewną innych kasz, nie może się pochwalić tak dużym zestawem witamin i minerałów jak gryczana czy jaglana. Ale za to ma coś ekstra: dużo jodu. Z tego powodu zalecana jest osobom z niedoczynnością tarczycy, a także tym, które mają problemy z układem moczowym. Gdy byłaś dzieckiem, chorowałaś i miałaś gorączkę, być może babcia gotowała ci mannę. Słusznie! Stwierdzono, że ta kasza ma dobroczynne działanie w chorobach przebiegających z wysoką temperaturą – to efekt jej dobrego wpływu na tarczycę, która pośrednio jest odpowiedzialna za regulacje temperatury w organizmie.

Kukurydziana

Wyrabia się ją z oczyszczonych i rozdrobnionych ziaren kukurydzy. Od innych kasz odróżnia ją duża zawartość witaminy A, której zawdzięczamy przede wszystkim ładny i zdrowy wygląd skóry, a także dobry wzrok (brak witaminy A powoduje problemy z widzeniem po zmroku). Kaszkę kukurydzianą uważa się ponadto za bogate źródło selenu zwanego pierwiastkiem młodości – selen to nasz sprzymierzeniec w walce z wolnymi rodnikami, dzięki niemu dobrze funkcjonuje układ odpornościowy, a organizm szybciej się pozbywa substancji toksycznych. Jeśli planujesz oczyszczenie organizmu, pamiętaj o tej kaszy.