Jak działa kawa z olejem kokosowym ?

Olej kokosowy jest znany ze swoich prozdrowotnych właściwości. Zawiera mnóstwo cennych składników: witamin i minerałów. Dodatkowo przypisuje mu się właściwości odchudzające. Wielu dietetyków zaleca zastąpienie nim innych tłuszczy - do smarowania pieczywa, smażenia i pieczenia, a także sałatek. 

Olej kokosowy to bardzo popularny składnik wśród osób stosujących dietę ketogeniczną. Dodawanie go do potraw pomaga osiągnąć i utrzymać stan ketozy, w którym organizm czerpie energię z ketonów, czyli cząsteczek z rozpadu tłuszczu, zamiast z glukozy. 

Olej kokosowy do kawy to nieoczywisty, ale rewelacyjny dodatek, dzięki któremu uzyska niecodzienne walory smakowe. Podbije również jej właściwości wzmacniające! 

Olej kokosowy zawiera tłuszcze o średniej długości łańcucha, które zwane są MCT. To właśnie im przypisuje się właściwości:

  • przyspieszające metabolizm;
  • zwiększające energię (MCT są transportowane bezpośrednio do wątroby);
  • podnoszące poziom "dobrego" cholesterolu.

Dodawanie go do porannej kawy może więc przynosić co najmniej potrójne korzyści! Czwartą bez wątpienia jest specyficzny, przyjemny smak. 

Czy kawa z olejem kokosowym odchudza? To stwierdzenie nieco na wyrost - w łyżce stołowej oleju jest ponad 100 kcal, nie jest to więc produkt typowo "fit". Jeśli będziesz przesadzać z jego ilością, kawa z tym tłuszczem będzie tucząca. 

Olej kokosowy z kawą przynosi niewątpliwie korzyści, jednak nie należy przesadzać z ilością napoju przygotowywanego w ten sposób - zwłaszcza, jeśli do kawy dodajesz również mleko, które również podnosi kaloryczność. 

Zobacz również:

Kawa z olejem kokosowym – przepis

Jak zrobić kawę z olejem kokosowym? Bazowy przepis jest bardzo prosty. Jeśli nie słodzisz kawy, wystarczy, że do zaparzonej kawy dodasz po prostu łyżeczkę (lub łyżkę - jak wolisz) oleju. Wymieszaj aż do całkowitego rozpuszczenia. 

Kawa z olejem kokosowym i cynamonem to bogatsza wersja. Jest wręcz idealna na zimowe poranki i popołudnia. Rozgrzewa i pieści zmysły słodkim smakiem i zapachem cynamonu. 

Warto wiedzieć, że cynamon również podkręca metabolizm, dzięki czemu wzmocni działanie oleju. 

Najlepszy do tego przepisu będzie nierafinowany olej kokosowy. 

Kawa z olejem kokosowym – skutki uboczne

Czy częste picie kawy z olejem kokosowym ma jakieś skutki uboczne? 

Problemem może być przede wszystkim dość wysoka kaloryczność napoju. Olejowi kokosowemu przypisuje się co prawda właściwości usprawniające metabolizm, ale trzeba pamiętać o tym, że łyżka stołowa to około 124 kcal. Częste picie może więc powodować tycie!

Druga istotna kwestia to ewentualne schorzenia, w których przebiegu zalecane jest ograniczenie spożywania tłuszczu. 

Zbyt duże spożycie oleju kokosowego (jak i każdego innego) może skutkować również dolegliwościami ze strony układu trawiennego.