Modelowanie (czyli uczenie się przez obserwację) jest jedną z najskuteczniejszych technik edukacyjnych. Skoro dziecko widzi rodziców zasiadających wspólnie do kolacji, zajadających z apetytem sałatki, surówki, zupy warzywne, dostrzega, że jedzą oni dużo naturalnych produktów – kasz, warzyw, strączków, orzechów, nasion, uznaje, że jest to naturalne i normalne. Zatem podstawowym zadaniem rodzica jest pokazanie dziecku, że to oczywiste, iż do każdego posiłku serwujemy warzywa i owoce, że śniadanie może być koktajlem, że na kolację można jeść pełną warzyw zupę krem, że świeży warzywno-owocowy sok to świetna przekąska, że ma się czas i ochotę dbać o siebie jedzeniem.

Drugim ważnym aspektem w kontekście żywienia dzieci jest odpowiednia struktura posiłków. Ustalmy, w jakich mniej więcej godzinach pojawiają się posiłki, ze starszymi dziećmi możemy również wspólnie przedyskutować menu. Spiszmy podstawowe zasady dotyczące jedzenia (np. jemy przy stole, próbujemy nowych dań, jeżeli coś nam nie smakuje, to po prostu zostawiamy na talerzu, jemy razem, nie oglądamy telewizji w czasie posiłku itp.). W ten sposób kształtują się nawyki żywieniowe naszych dzieci, które będą decydować o ich wyborach kulinarnych za 10 czy 15 lat. Jeśli dzieciaki nie chcą próbować nowych smaków, warto zacząć od ulubionego koloru koktajlu czy soku. Do środka można wrzucać małe, a co za tym idzie – niewyczuwalne porcje różnych składników, np. truskawki dają piękny różowy kolor. Stopniowo możemy zmieniać koktajl na bardziej fioletowy, na bazie borówek czy jagód, angażować dzieci w wybieranie składników, ulubionych pestek, orzechów, płatków, owoców. Moje córki zaczęły jeść owsiankę bez marudzenia, gdy po raz pierwszy same ją przyrządziły, każda na swój sposób, w swoim własnym garnku. Teraz mamy spore zamieszanie rano w kuchni, gdy obie chcą przyrządzać śniadanie jednocześnie, zwłaszcza że nie mają nawet sześciu lat. Koktajle też robimy razem. Cały proces wspólnego wybierania, wrzucania i czekania na efekt jest niezwykle istotny w zdrowym odżywianiu, bo dzieci mają szczerą ochotę próbować, same z siebie, zaciekawione swoją kulinarną sprawczością.

Zobaczcie przepisy na pyszne koktajle dla dzieci ->>

Przepisy pochodzą z książki Agaty Ziemnickiej "SOKI I KOKTAJLE w minutę", która ukazała się nakładem wydawnictwa Burda Książki przy współpracy z marką Philips.