Quinoa to bardzo wartościowy element naszej diety. Warto wzbogacać nią swoje posiłki i czerpać z niej wszystko, co najlepsze. To doskonały zamiennik dla znanych nam kasz, ryżu, a nawet makaronu!

Komosa ryżowa - charakterystyka

Quinoa nazywana jest także ryżem peruwiańskim. Potrafi wyrastać nawet do 1,5 metra! W okresie kwitnienia zdobi ją piękny, różowy kwiat. Komosa ryżowa swoją historię rozpoczyna w Ameryce Południowej, gdzie od lat rośnie praktycznie w każdych warunkach. Najczęściej kojarzona jest ze światem Inków. W Polsce najbliżej spokrewniona jest z lebiodą, czyli komosą białą. Quinoa zaliczana jest do grupy tzw. pseudozbóż, ponieważ jej nasionka mają w sobie wiele skrobi

Komosa ryżowa - właściwości 

Quinoa jest bardzo odżywcza, a jej wpływ na nasze zdrowie pozostaje nieprzeceniony. Przede wszystkim jest ona bardzo bogata w pełnowartościowe białko, które nie występuje często w przyrodzie. Dzięki temu komosa może być włączana do diety wegetarian. Ma w sobie także spora dawkę tak ważnych dla nas zdrowych tłuszczy. Komosa ryżowa jest kolejnym (obok np. truskawek i brukselki) przyciwutleniaczem, który walczy z niechcianymi oznakami starzenia. Nasionka komosy ryżowej mają w sobie dużą dawkę flawonoidów, które są odpowiedzialne za procesy antykoksydacyjne (inne, „zwykle” zboża zupełnie nie posiadają tej substancji). 
Quinoa ma w sobie także sporą dawkę saponiny, która zwalcza choroby grzybowe, wirusy i reguluje naszą odporność. Komosa to produkt, który również odnalazł swoje miejsce w branży kosmetycznej. 

Komosa ryżowa - czy ma działanie antynowotworowe?

Według wielu badaczy i naukowców komosa ryżowa może wpływać na zapobieganie rozwoju komórek nowotworowych. Badania wykonywane na zwierzętach w kontekście raka prostaty przyniosły obiecujące wyniki. O diecie obniżającej ryzyko nowotworu przeczytasz tutaj.

Komosa ryżowa - do czego podawać? 

Quinoa oprócz tego, że zdrowa, jest również bardzo smaczna. Jej lekko słodki smak sprawia, że z powodzeniem możemy używać jej przy przygotowywaniu deserów, a także dań wytrawnych. Komosa ryżowa to godny zamiennik ziemniaków, wszystkich kasz oraz ryżu. Odnajdzie się także w zastępstwie za makaron. Jeżeli „zaciągamy” zupę kaszą manną, komosa także się sprawdzi. W sklepach odnajdziemy także komosę ryżową w wersji prażonej - to doskonały dodatek do jogurtów w zamian za (często niezbyt zdrowe) musli

Komosa ryżowa - jak najlepiej ją ugotować? 

Gotowanie quinoy należy rozpocząć od dokładnego płukania ziaren. Najlepiej robić to pod dużą ilością bieżącej wody. Dzięki temu unikniemy gorzkiego posmaku, który może być odczuwalny bez płukania. Komosę gotujemy bardzo podobnie do ryżu (w wersji bez woreczka). Zachowujemy proporcję 1:2, czyli jedna szklanka quinoy na dwie szklanki wody w garnku.