Kryzys niejedno ma imię

Może być zarówno psychiczny, jak i fizyczny. Oba ściśle się ze sobą wiążą. Czasami, pomimo diety oraz aktywności fizycznej, waga stoi w miejscu – dopada nas wówczas kryzys psychiczny. Jesteśmy rozżaleni i mamy ochotę rzucić wszystko. Innym razem dzieje się w naszym życiu coś złego, wszystko wali nam się na głowę – mamy tyle zmartwień, że dalsza kontynuacja odchudzania wydaje się już po prostu nie do udźwignięcia. Naprawdę warto w momentach kryzysu na chwilę się zatrzymać i przeanalizować kilka spraw, by móc kontynuować wyznaczoną sobie wcześniej ścieżkę.

Pamiętaj, że kryzys to nie porażka

Wielu ludzi ma tendencję do nadużywania słowa porażka – to nie przynosi dobrych efektów. Ryzyko pojawiania się mniejszych lub większych kryzysów jest wpisane w odchudzanie. Niektórzy od razu nazywają je porażką, załamują się i myślą o przerwaniu procesu redukowania wagi. Nie zważają na to, ile już dotychczas udało im się osiągnąć i ile serca w to włożyli. Nie wpadajmy w to błędne koło, nie zaprzepaszczajmy swojej ciężkiej pracy. Kryzys to nie porażka – kryzys to nowe doświadczenie!

Odchudzaj się świadomie

Wiele osób już przed rozpoczęciem diety boi się kryzysu. To sprawia, że na starcie nie wierzą, że da się coś zrobić i przejść ten proces bezboleśnie. A da się – to kwestia prawidłowego podejścia do odchudzania. Każda czynność, którą wykonujemy, musi być maksymalnie świadoma – regularne jedzenie posiłków, systematyczne picie wody, realizowanie planu treningowego w sposób racjonalny. Gdy skupimy się na takich właśnie małych odcinkach naszej codzienności, możemy uniknąć zmagań z kryzysem w ogóle.

Myśl pozytywnie

Najważniejsze jest odnalezienie w sobie pozytywnej energii i motywacji. Nie traktujmy odchudzania jako kary i czegoś wymuszonego. Takie emocjonalne „napinanie się” wcześniej czy później może obrócić się przeciwko nam. Zamiast tego radujmy się  z małych sukcesów. Przypominajmy sobie, co do tej pory udało nam się osiągnąć. Pomyślmy, gdzie zaczęliśmy, a gdzie jesteśmy teraz i, że wszystko, co robimy, jest częścią podróży, która doprowadzi nas do wymarzonego celu. Jeśli kryzys się pojawi – no cóż, wyciągnijmy z niego wnioski i zapamiętajmy lekcje. To właśnie konstruktywne myślenie o niepowodzeniach przybliża nas do osiągnięcia sukcesu.

Kryzys, porażka?  - przeanalizuj je dokładnie

Porażek i kryzysów nie należy się obawiać – strach przed nimi powstrzymuje nas przed podejmowaniem wyzwań lub znacznie osłabia motywację. Jeśli podejmujemy kolejną próbę odchudzania, zanim z obawami w nią wejdziemy, poświęćmy chwilę na przemyślenia. Skoro wcześniej nam się nie udało, coś poszło nie tak, zastanówmy się, gdzie tkwił błąd. Wyciąganie wniosków i nauka na własnych doświadczeniach to konieczny element procesu zrzucania nadprogramowych kilogramów. Być może poprzednie odchudzanie nie było mądre i kompleksowe? Być może nie ćwiczyliśmy? Pomyślmy, a najlepiej spiszmy wszystkie utrudnienia, które już napotkaliśmy, i dokładnie je przeanalizujmy.

Jak zaprogramować się na sukces?

Potraktuj przygodę z odchudzaniem jako jeden z najważniejszych projektów w twoim życiu. Nie obawiaj się kryzysów, dzięki przemyślanej motywacji uda Ci się przezwyciężyć każdą słabość.

1. Miej jasny i przejrzysty cel

Może to być określenie konkretnej wagi, do której dążysz. Nie musisz o niej ciągle myśleć, ale warto mieć precyzyjny cel.

2. Stosuj zasadę małych kroków

Podziel drogę do upragnionej sylwetki na etapy. Powinny być to małe, ale realne cele. Realizacja ich będzie Cię wzmacniać i motywować.

3. Mądrze monitoruj efekty

Realizując proces odchudzania, obserwujesz, jak zmienia się twoje ciało, gdzie ubyło kilogramów i centymetrów. Ale musisz w tym zachować umiar! Czasem waga ma prawo na jeden dzień nieznacznie się podnieść. Nie ma wiec sensu mierzyć i ważyć się częściej niż co 14 dni.

4. Pozwól sobie pomóc

Niektóre osoby zaczynają odchudzanie potajemnie, w sekrecie nawet przed rodzina czy przyjaciółmi. Często po prostu boja się porażki. To błąd, bo właśnie wsparcie najbliższych jest niezwykle ważne w trudnych chwilach.

--

Konrad Gaca - najbardziej znany w Polsce specjalista ds. żywienia i odchudzania, trener i prezes Stowarzyszenia Zapobiegania Otyłości „Fatkillers”. Jest autorem licznych publikacji oraz książek: „Moje odchudzanie” i „Kuchnia Fit”. Więcej porad Konrada Gacy można znaleźć w specjalnym wydaniu „Claudii”: „Możesz wszystko by Konrad Gaca.

konrad-gaca

Zobacz też: Co robić, by nie przytyć w wakacje? - 10 zasad Konrada Gacy