Autorka: Joanna Konczanin - psycholożka, trenerka, superwizorka w coachingu z ponad 25-letnim doświadczeniem zawodowym

1. ŚWIADOMIE KIERUJ SWOJĄ UWAGĘ

Na to jak się czujemy emocjonalnie wpływa na co zwracamy uwagę. Powstrzymaj się od ciągłego śledzenia informacji dotyczących koronawirusa. Przeznacz na to określony czas w ciągu dnia, np. co kilka godzin. Zajmij uwagę codziennymi czynnościami, kontaktem z domownikami, wciągającymi książkami i filmami . Rozmawiając o kornawirusie czy szukając informacji na jego temat skoncentruj się na rozwiązaniach – wskazówkach racjonalnego postępowania.

2. ZATRZYMAJ NEGATYWNY DIALOG WEWNĘTRZNY

Jeżeli pojawiają się myśli, które Ci nie służą możesz zrobić kilka rzeczy: 
- zajmij się czymś, co pochłonie Twoją uwagę 
- wyobraź sobie, że patrzysz na swoje myśli z bardzo z wysoka, może z Księżyca? 
- wyobraź sobie , że kładziesz taką myśl na fali, która daleko odpływa 
- głośno i wyraźnie powiedz „stop!” 
- wykonaj kilka ćwiczeń fizycznych , poskacz, potańcz (przerwiesz w ten sposób reakcję i  
  zmienisz stan fizyczny) 
- podyskutuj z myślami jak z trochę namolnym rozmówcą
- wyobraź sobie, że głos wypowiadający myśl coraz bardziej się oddala 
- powtórz tę samą myśl w głowie, ale teraz głosem zakatarzonego Kaczora Donalda;
- podłóż pod nią muzykę cyrkową
- bardzo przyspiesz tempo głosu wypowiadającego myśl lub bardzo zwolnij

 3.ZADBAJ O STAN FIZYCZNY

- spowolnij i pogłęb oddech 
- wyobraź sobie, ze nadmuchujesz skórzany woreczek 
- wstań, przejdź się energicznie 
- potańcz 
- stań w pozycji pewności siebie – na rozstawionych na szerokość bioder nogach (jak amerykańscy marines w pozycji „spocznij” ), możesz oprzeć ręce na biodrach 
- poskacz , zrób kilka pajacyków

4. ZAJMIJ SIĘ TYM, NA CO MASZ WPŁYW

Dzięki temu zmniejszysz swoje poczucie bezradności i podejmiesz racjonalne zachowania chroniące Ciebie i Twoje otoczenie . Kieruj się  zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO):

• myj często ręce wodą i mydłem, w miarę możliwości środkiem antyseptycznym; kichaj i kaszl zasłaniając się rękawem (nie dłonią) lub używając jednorazowej chusteczki, którą niezwłocznie wyrzuć do śmieci i umyj ręce

• ogranicz wyjścia z domu do tylko niezbędnych

• upewnij się, czy informacje o COVID-19 pochodzą z wiarygodnych źródeł, takich jak krajowe instytucje służby zdrowia, personel medyczny czy sama WHO