Poznaj 9 właściwości lnu dla zdrowia ->>

Wypróbuj wartościowe produkty z lnu

Siemię lniane

Od dłuższego czasu świat oszalał na punkcie nasion szałwii hiszpańskiej, czyli chia. Wszyscy robią pudding z tych ziarenek, dodają je do owsianek i deserów. Niestety, mało kto wie, że nasiona chia z powodzeniem da się zastąpić polskim siemieniem lnianym. Nasiona lnu są z pewnością tańszą opcją niż chia, a mają podobne właściwości odżywcze. Tak jak szałwia hiszpańska zawierają śluzy, które pomagają przy zaparciach. To dzięki temu składnikowi po zalaniu płynem ziarenka zmieniają konsystencję na galaretowatą. Są też doskonałym źródłem witamin oraz kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 w najbardziej korzystnych dla organizmu proporcjach.

Mąka lniana

Nie ma glutenu, więc nadaje się dla osób chorych na celiakię. Zawiera za to duże ilości kwasów omega-3. Najlepiej jeść ją na surowo, jako dodatek do jogurtu i sosu albo zagęszczenia zupy. Jeśli chcesz przygotować z niej pierogi, ciasto czy naleśniki, lepiej wybierz odtłuszczoną wersję mąki lnianej. Zwykła mąka lniana nie nadaje się do smażenia i pieczenia w wysokich temperaturach. To dlatego, że zawarte w nich wielonienasycone kwasy tłuszczowe zmieniają się pod wpływem ciepła i mogą stać się nawet szkodliwe dla zdrowia.

Olej lniany

Zawiera bardzo dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, co wspaniale wpływa na układ krążenia, pracę mózgu czy odporność. Warto częściej włączać olej lniany do diety, bo Polacy ciągle mają niedobory tych dobroczynnych tłuszczów. Może być dobrym uzupełnieniem diety śródziemnomorskiej, którą warto stosować na co dzień. Jest uznawana za najzdrowszą na świecie. W oleju lnianym jest także dużo witaminy E oraz steroli roślinnych i przeciwutleniaczy (karotenoidów). Przy wyborze oleju lnianego warto sprawdzać, czy został wytworzony z nasion wysokolinolenowych. Oleju lnianego nie należy używać do smażenia, pieczenia czy innych form obróbki termicznej, gdyż straci on właściwości zdrowotne.