Zupa szczawiowa to niezwykle prosty i pyszny pomysł na wiosenny obiad. Nieco zapomniana, po latach powraca na polskie stoły. Przygotowany z liści szczawiu wywar to bowiem prawdziwa witaminowa bomba. Jest bogatym źródłem witaminy C i wapnia, zawiera kwas foliowy, witaminę A, żelazo, magnez, cynk, fosfor, potas, sód - i wiele innych składników odżywczych. Właściwości  lecznicze szczawiu są znane od wieków - wykorzystywali je już lekarze w starożytnej Grecji. Niepozorne zielone liście o kwaskowym smaku są niezwykle pomocne w wielu dolegliwościach:

  • ze względu na wysoką zawartość garbników są naturalnym lekarstwem na biegunki
  • ma właściwości bakteriobójcze i przeciwgrzybiczne
  • pomaga w infekcjach górnych dróg oddechowych, jest dobrym lekarstwem na kaszel
  • liście szczawiu łagodzą stłuczenia i obrzęki.

Zupa szczawiowa - składniki:

  • Ok. 700 g liści szczawiu
  • łyżka masła
  • kawałek mięsa z kośćmi (np. 2-3 skrzydełka kurze lub tzw. porcja rosołowa albo ok. 250 g wędzonych żeberek)
  • marchewka
  • 1/2 szklanki śmietany
  • sól, pieprz do smaku

Zupa szczawiowa - przygotowanie:

1. Listki szczawiu dokładnie opłucz, odetnij ogonki. Liście posiekaj. Podsmaż na rozgrzanym maśle.

2. Mięso opłucz. Zalej 5 szklankami wody. Dodaj obraną marchewkę i sól oraz pieprz do smaku. Gotuj ok. 30 minut. Przecedź.

3. Wywar połącz z listkami szczawiu. Całość dopraw śmietaną, solą i pieprzem.

Zupa szczawiowa - jak ją podawać?

Szczawiową możesz podawać jak żurek z jajkiem na twardo lub w koszulce albo z ugotowanymi osobno ziemniakami albo ryżem. Jeśli wolisz, by zupa była bardziej zawiesista, zagęść ją mąką ( 1-1 i 1/2 łyżki mąki wymieszaj z kilkoma łyżkami zupy, połącz z resztą zupy i zagotuj). Zupa szczawiowa dobrze smakuje również w wersji wegetariańskiej. Podduszone na maśle liście wystarczy zalać kilkoma szklankami gorącego bulionu warzywnego i wszystko razem zagotować, a następnie doprawić śmietaną (zupę możesz też ewentualnie zagęścić mąką).

Zupa szczawiowa poza sezonem

Jeśli chcesz mieć pyszną zupę szczawiową również poza sezonem, wykorzystaj obfitość świeżych liści i zakonserwuj je w słoikach. Liście najpierw dokładnie opłucz i osusz. Następnie posiekaj i wymieszaj z solą (łyżeczka soli na 100 g szczawiu). Liście wkładaj do słoiczków dobrze ugniatając zieloną masę (jeśli pojawi się płyn, to go zlej).Wierzch zalej warstwą oleju. Na końcu słoiki szczelnie zamknij. Posiekany szczaw możesz też zamrozić w torebkach. Szczaw mrożony lub ze słoików wystarczy połączyć z wywarem mięsnym lub warzywnym (w przypadku solonego uważaj potem z doprawianiem zupy).

Choć zupa szczawiowa zawiera mnóstwo witamin i minerałów, nie powinniśmy spożywać jej zbyt często. Zbyt duża ilość szczawiu może prowadzić do kamicy nerkowej, powinny więc zrezygnować z niego zwłaszcza osoby zmagające się z chorobami nerek, pęcherzyka żółciowego czy reumatyzmem.