Czy wiesz, że porzucenie negatywnych emocji może przedłużyć życie? Ostatnie badania przeprowadzone w USA wykazały, że optymizm wydłuża je nawet o 15 proc. i daje większą szansę na ukończenie 85 lat lub więcej. Wszystko dlatego, że pozytywne myślenie wpływa na nasze zdrowie. Obniża ciśnienie, chroni serce i wzmacnia układ odpornościowy. Dzięki temu lepiej sobie radzisz z wirusami, łatwiej dochodzisz do siebie po chorobie. Optymizm pomaga też uporać się ze stresem, zmniejsza ryzyko zachorowania na depresję. Bo nasza świadomość naprawdę ma realny wpływ na rzeczywistość. Jeśli widzisz swoją przyszłość tylko w czarnych barwach, to ona taka będzie, bo nie odnajdziesz w sobie sił, by ją zmieniać w kolorową. Nie chodzi tu o udawanie, że jest dobrze, gdy tak nie jest. Chodzi o zdolność redefiniowania wydarzeń nieprzyjemnych: można uzyskać z nich naukę na przyszłość i ją realnie przekształcać w lepszą. Dlatego warto zacząć myśleć pozytywnie o sobie i świecie. Tego można się nauczyć. Oto pierwsze kroki.

Zacznij grać główną rolę w swoim życiu

Często wielu osobom wydaje się, że ktoś napisał scenariusz i przydzielił im rolę z kiepskim zakończeniem. To nieprawda. Bo to właśnie ty teraz tworzysz swój własny scenariusz i od ciebie zależy, jak poprowadzisz swoje życie. Napisz, jaka jesteś, jakie cechy pomagają ci osiągać cele, w których obszarach jeszcze potrzebujesz pracy, by się wewnętrznie wzmocnić. Zapisuj się na różne kursy: asertywności, zwiększania samooceny itp. Buduj swoją siłę.

Mądrze wykorzystaj czas

Zrób starszej sąsiadce zakupy, zostań wolontariuszem w hospicjum albo schronisku dla zwierząt. Badania przeprowadzone w Londyńskiej Szkole Ekonomicznej wykazały, że osoby na co dzień pomagające innym są o wiele szczęśliwsze niż te, które nigdy nie były wolontariuszami. Świadomość, że robisz coś wartościowego i wykorzystujesz swój talent, sprawi, że poczujesz się spełniona.

Obserwuj swoje emocje

Prowadzenie dziennika jest potężnym narzędziem, by budować swoje poczucie szczęścia. Trzymaj notatnik przy łóżku, a przed zaśnięciem codziennie notuj pięć rzeczy z tego dnia, za które jesteś wdzięczna. Zobacz, jak wiele dobrego cię spotyka. Bądź z siebie dumna.

Zrób porządki

Zbyt dużo bałaganu wokół utrudnia skupienie. Uprość swoje życie, usuń zbędne przedmioty, dzięki temu łatwiej będzie ci zachować uważność, cierpliwość i dobre relacje z bliskimi. Oddaj te rzeczy na cele charytatywne. Nie zapomnij też o SMS-ach czy Facebooku – usuń nieprzyjemne komentarze, przykre zdjęcia. Niech nic nie przypomina ci smutnych chwil.

Zmień postrzeganie

Jak mówi znane powiedzenie: „Martwienie się nie zabierze jutrzejszych problemów, ale odbierze dzisiejszy spokój”. Dlatego skup się na tym, co jest tu i teraz. A jeśli masz jakiś problem do rozwiązania, myśl pozytywnie. Dobre emocje pomogą ci zobaczyć różne dostępne opcje. Wypisz na kartce, jak by się w takiej sytuacji zachowała twoja przyjaciółka, ojciec i szef. Przyjrzyj się tym wersjom. Co możesz z tego zaczerpnąć dla siebie? Taka zmiana perspektywy pomaga dostrzec nowe możliwości, nowe rozwiązania.

Technika ABC

 Zamień negatywną myśl w pozytywną dzięki metodzie ABC. Opracowała ją znana brytyjska coach i mentorka Clare Josa.

Akceptuj (A – Accept): przyjmuj myśli i uczucia, nawet te, które są dla ciebie nieprzyjemne. Powiedz sobie „OK, to też część mojego życia”. Nie należy tego wypierać, bo im bardziej coś odrzucamy, z tym większą siłą to wraca.

Oddychaj (B – Breathe): Wdychaj powietrze przez nos i powoli wydychaj przez usta. Rób tak przez minutę. To resetuje twój układ nerwowy, a ciało wraca do równowagi.

Wybierz (C – Choose): pomyśl o jednej pozytywnej rzeczy na temat swojego życia właśnie w tym momencie. Bądź jak najbardziej konkretna.

Skup się na jednym

Wielozadaniowość, branie na siebie mnóstwa obowiązków powoduje chaos. Masz wtedy poczucie, że nie dajesz rady, nie panujesz nad swoim życiem i w ogóle to jesteś do niczego. To nieprawda. Po prostu tak się nie da wytrzymać. Dlatego wyznaczaj sobie po jednym zadaniu naraz i nie rozpraszaj się na inne. Zyskasz spokój i poczucie kontroli.

Akceptuj rzeczywistość

Jest, jaka jest. Zawsze będą korki, trudności w pracy, czyjeś złośliwości. To, na co masz wpływ, zmieniaj. Ale są sytuacje, w których nie wszystko zależy od ciebie. Pogódź się z tym. Odpuść sobie walkę z wiatrakami, bo tylko tracisz swoją moc na zbędne działania. Dostosuj się do swojej aktualnej chwili.

Uśmiechaj się

Będziesz wtedy przyciągać do siebie innych pozytywnych ludzi. A taka grupa optymistów ma moc. Daje wsparcie, podtrzymuje, gdy tracisz siłę. Pamiętaj też, by niepowodzeń nie bagatelizować, ale obracać je w żart. Poczucie humoru to najlepszy sposób na życie.