MEET FREE MONDAY

Troska o zdrowie i środowisko naturalne zainspirowała Paula McCartneya do stworzenia akcji „Poniedziałek bez mięsa”. Zgodnie z jego ideą „jeden dzień też czyni różnicę”. Artysta, który od lat jest wegetarianinem, stworzył ją z myślą o tych wszystkich, którzy nie wyobrażają sobie życia bez kotletów czy hamburgerów, ale chcieliby przejść na zdrowsza dietę. Do akcji aktywnie włączył się znany kucharz Jamie Olivier, który od niedawna promuje kuchnie wegetariańską.

FLEKSITARIANIZM

Nazywa się go też elastycznym wegetarianizmem. Fleksitarianie jedzą mięso bardzo rzadko, okazjonalnie, np. raz w tygodniu lub na imprezach. Podstawą ich diety są pełne ziarna zbóż, pestki, warzywa (dużo strączkowych) i owoce. W menu nie brakuje też nabiału, głównie roślinnego, oraz ryb (najlepiej gatunków, które nie są zagrożone wyginięciem, jak dorsz, makrela, łosoś pacyficzny, śledź).

WEGETARIANIZM

To dieta, a właściwie sposób odżywiania się, który eliminuje mięso z codziennego menu. Coraz więcej badań nad wpływem jedzenia na zdrowie pokazuje, że jest to bardzo dobra metoda, by zachować ciało i umysł w dobrej formie. Osoby stosujące dietę wegetariańską zwykle są szczuplejsze niż „niewegetarianie”. Mają niższy poziom cholesterolu we krwi, niższe ciśnienie tętnicze i odnotowuje się u nich znacznie mniej przypadków zawału serca, nadciśnienia, cukrzycy, osteoporozy.

WEGANIZM

To rodzaj diety wegetariańskiej, z której wyeliminowane zostają wszystkie produkty odzwierzęce. Nie tylko mięso czy wędliny i ryby, ale też nabiał z mleka zwierząt, jajka czy miód. Weganie nie noszą ubrań zrobionych ze skór i stosują kosmetyki zawierające jedynie roślinne składniki.

RAW FOOD

To restrykcyjna dieta wegańska. Polega na jedzeniu produktów roślinnych i to w 70 proc. surowych. Zdaniem jej zwolenników obróbka termiczna niszczy enzymy, witaminy oraz minerały, które znajdują się w roślinach i powoduje powstawanie akrylamidu – substancji uznawanej za rakotwórczą.