Hormonalny parasol ochronny

Nasze mamy i babcie w 100 proc. wykorzystały naturalną ochronę, jaką dała kobietom natura. Estrogeny stały na straży ich zdrowego serca aż do przekwitania. Choroby układu krążenia pojawiały się dopiero po menopauzie, gdy ustawała produkcja tych kobiecych hormonów. Niestety, dziś ta estrogenowa tarcza przestaje wystarczać, bo żyjemy w coraz większym stresie, który wiele z nas rozładowuje, paląc papierosy, sącząc drinka wieczorem dla rozluźnienia, a z braku czasu odżywia się „śmieciowym jedzeniem”.

Najlepszy rytm

Europejskie Towarzystwo Nadciśnieniowe zaleca, by każdy co najmniej raz w roku mierzył ciśnienie. 120/80 mmHg to wynik wzorcowy. Kiedy jest wyższe, a zwłaszcza przekracza granicę 140/90 mmHg, stanowi to poważne zagrożenie dla układu krążenia. Ważna jest też wartość tętna: specjaliści przekonują, że im jest ono niższe, tym lepiej. Tętno idealne to 60-70 uderzeń na minutę. Gdy podnosi się pod wpływem stresu czy wysiłku, nie ma powodu do niepokoju. Gorzej, gdy stale jest podwyższone lub skacze. W takiej sytuacji serce zmuszone jest do bardziej wydajnej pracy, przez co szybciej się męczy. Wysoki puls może również świadczyć o nadczynności tarczycy.

Jak nie dać się zaskoczyć?

Nadciśnienie może nie dawać żadnych objawów. Dlatego niektórzy przez wiele lat nawet nie wiedzą, że na nie cierpią. Silny ból z tyłu głowy, zaburzenia widzenia, zawroty głowy, uczucie „pulsowania w skroniach”, szumy uszne czy krwawienie z nosa zwykle świadczą o tym, że choroba jest już zaawansowana. Dlatego trzeba pamiętać o profilaktyce. Wypracowanie metod radzenia sobie ze stresem, np. joga czy spacer z psem, dieta pełna warzyw i owoców, dużo ruchu każdego dnia pomaga oddalić perspektywę nadciśnienia. Trzeba też schudnąć, bo z każdym zgubionym kilogramem ciśnienie tętnicze obniża się średnio o 0,8 mmHg.

Kiedy pora na leki

Aby stwierdzić zbyt wysokie ciśnienie, należy mierzyć je codziennie przez miesiąc. Gdy w kilku kolejnych pomiarach przekracza 140/90 mmHg, trzeba iść do lekarza. Na początku można obniżać wartości zmianą diety i zwiększeniem dawki ruchu. Jeśli jednak to nie pomaga, konieczne są leki, które uspokoją ciśnienie i pracę serca. Raz rozpoznane nadciśnienie towarzyszy nam już do końca życia. Leki trzeba przyjmować regularnie i zazwyczaj już na zawsze.

TO KOCHA TWOJE SERCE

Ryby dwa razy w tygodniu

Dostarczają zdrowych tłuszczów, czyli kwasów omega-3. Nie dopuszczają one do tworzenia się zakrzepów w naczyniach krwionośnych, pomagają zapanować nad ciśnieniem i poziomem cholesterolu. Ryby gotuj na parze lub piecz bez tłuszczu.

Towarzystwo przyjaciół

Samotność potęguje stres i negatywne emocje, co może niekorzystnie odbić się na pracy układu krwionośnego. U singielki zwiększa się też ryzyko depresji, która z kolei często prowadzi do choroby niedokrwiennej serca.

Regularne nitkowanie zębów

Zapewnia nie tylko piękny uśmiech i zdrowe zęby. Sama szczotka nie usunie resztek jedzenia, które zostały w przestrzeniach między zębami. A to świetna pożywka dla bakterii, które atakują zęby i dziąsła, ale gdy przedostają się do krwi, mogą też dotrzeć do serca.

Myślenie pozytywne

Specjaliści są zgodni: optymizm zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia nawet o 50 proc. To dlatego, że osoby myślące pozytywnie zdrowiej się odżywiają, są aktywniejsze i lepiej radzą sobie ze stresem. Dzięki temu mają niższe ciśnienie i poziom „złego” cholesterolu.

Głęboki i zdrowy sen

Regularny i mocny odpoczynek w nocy pozwala uniknąć groźnych zaburzeń rytmu serca i podwyższonego ciśnienia.

Kwas foliowy przyjaciel serca

Dobrze wpływa na układ krążenia, bo obniża poziom niebezpiecznej dla serca homocysteiny. Należy dostarczać go sobie 0,4 mg dziennie. Kwas foliowy jest np. w bobie, sałacie, szpinaku, brokułach, brukselce. Czasem trzeba wspomagać się tabletkami.

TEGO SERCE NIE LUBI

Antykoncepcja na cenzurowanym

Pigułki dwuskładnikowe mogą przyspieszać rozwój nadciśnienia nawet u młodych kobiet. Jeśli zaś skończyłaś 35 lat i palisz papierosy, zrezygnuj z pigułek z estrogenami. To zwiększa ryzyko choroby zatorowo-zakrzepowej. Dla dobra serca zdecyduj się na pigułki jednoskładnikowe lub stosuj wkładkę wewnątrzmaciczną bez estrogenów, tylko z progesteronem.

Mniej soli, ciśnienie w dół

Przeciętny Polak przesala potrawy, co zwiększa ryzyko nadciśnienia. Groźna jest nie tylko sól z solniczki, ale też ta ukryta w produktach spożywczych. Nawet 80 proc. dziennej dawki dostarczamy sobie z pieczywem, płatkami śniadaniowymi, chipsami. Słony smak mogą zastąpić zioła, np. bazylia, majeranek czy tymianek.

Palenie zabronione

Papierosy uszkadzają nabłonek wyściełający naczynia krwionośne, prowadzą do nadciśnienia i powodują szybką i wyczerpującą pracę serca

POMIAR CIŚNIENIA DOSKONAŁY

Najlepiej używać ciśnieniomierza z mankietem nakładanym na ramię. Pierwszy pomiar traktujemy jako próbny, drugi wykonujemy po minucie i to jego wynik zapisujemy.

● Odczekaj godzinę po posiłku, a pół godziny po wypaleniu papierosa lub po przyjściu do domu z chłodnego powietrza.

● Przed pomiarem odpocznij, leżąc lub siedząc 5-10 minut.

● Mierz ciśnienie w pozycji siedzącej z oparciem pleców, a rękę z mankietem aparatu oprzyj wygodnie na stole.

● Opaskę aparatu załóż dwa-trzy centymetry powyżej zgięcia łokcia. Powinny pod nią wejść dwa palce.

--------------------------------

konsultacja dr n. med.Longina Małecka, kardiolog z CM Enel-Med