Oleje - naturalny skarb

Największym skarbem olejów są jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Pierwsze obniżają poziom tzw. złego cholesterolu i wzmacniają układ krwionośny. Drugie są niezbędne do budowy komórek, biorą udział w procesach przemiany materii, przeciwdziałają stanom zapalnym. Zawarte w olejach tłuszcze roślinne to także antyoksydanty: zwalczają wolne rodniki, które powodują starzenie się organizmu i wywołują choroby nowotworowe. Najwięcej cennych składników mają niefiltrowane i tłoczone na zimno, czyli nierafinowane (rafinacja – działanie temperatura i chemia – je niszczy). Takie oleje zwykle nie nadają się do smażenia, ale są znakomite np. do sałatek. Leczniczo oleje zwykle zażywa się, wypijając 1–2 łyżki na czczo.

Jak przechowywać oleje?

Zwracaj uwagę na datę przydatności, olej tłoczony na zimno szybko jełczeje. Wrogiem zawartych w nim kwasów nienasyconych są światło i tlen, najlepsza
dla niego jest więc szczelnie zamykana butelka z ciemnego szkła. Po otwarciu wkładaj ją do lodówki.

Jakie oleje będą dla ciebie najlepsze?

  • Na odchudzanie najlepszy jest olej kokosowy i ryżowy
  • Na piękną cerę i włosy: olej lniany, z pestek dyni i z awokado
  • Na zachowanie młodości: olej rzepakowy u słonecznikowy. 

Sprawdź całą listę! >>>