Zdrowe odżywianie dziecka

Jeśli zależy Ci na zdrowym odżywianiu dziecka, zadbaj przede wszystkim o regularność posiłków i w miarę stałe pory ich podawania. W diecie malucha, podobnie jak w dorosłym menu, powinny się znajdować trzy większe posiłki i dwa mniejsze, czyli drugie śniadanie i podwieczorek. Zadaniem tych drugich jest złagodzenie uczucia głodu i utrzymanie tempa przemiany materii. Daj dziecku jabłko, marchewkę lub kromkę pieczywa z dobrej jakości wędliną i odrobiną warzyw. Dbaj, by dieta była różnorodna i nie brakowało w niej składników odżywczych.

Podstawą diety dziecka są węglowodany

To z nich malec czerpie energię do działania i poznawania nowych rzeczy. Węglowodany złożone powinny stanowić ponad połowę dziennej porcji kalorii. Ich źródłem będą zboża i ich przetwory (pieczywo, kasze, płatki i makarony). Węglowodanów dostarczają też warzywa i owoce. Są one również źródłem witamin i mikroelementów niezbędnych do rozwoju dziecka. Pamiętaj, by produkty były świeże (najlepiej surowe lub zblanszowane), bo witaminy szybko się utleniają. Owoce podawaj brzdącowi w ograniczonych ilościach.

Białka pełnią ważną rolę w diecie

Tych substancji dostarczą: jajka, soja, ryż, mięso, mleko i jego przetwory, ryby (najlepiej morskie). Z tymi ostatnimi jednak uważaj, bo mogą powodować uczulenia, dlatego wprowadzaj je do menu ostrożnie. W zdrowej diecie dziecka nie powinno zabraknąć tłuszczu. Jest on potrzebny m.in. do rozwoju układu nerwowego, kształtowania odporności i wchłaniania niektórych witamin, np. A, E. Sięgnij po dobrej jakości masło (dzieciom nie powinno się podawać margaryny) i oleje roślinne, np. rzepakowy, lniany, oraz oliwę. Dawaj malcowi orzechy i nasiona, unikaj dań smażonych w głębokim tłuszczu.

Zapomnij o słodyczach

U dziecka nic tak nie zabija apetytu i chęci na zdrowe jedzenie, jak słodkie przekąski. Ciastka, batony, cukierki, słodkie napoje ogranicz do minimum. Cukier silnie demineralizuje organizm, powoduje stany zapalne, odkładanie się tkanki tłuszczowej i skoki glukozy we krwi. Sól z kolei przyspiesza wydalanie z moczem ważnych składników, takich jak magnez, wapń, żelazo.

Najlepsza jest woda

Podawana dziecku woda może być źródlana, niskozmineralizowana lub filtrowana i przegotowana. Odpowiednie dla malca będą też słabe herbatki, kompoty i świeżo wyciśnięte soki. Pamiętaj, by nie słodzić napojów, aby nie zwiększać ilości cukru w organizmie dziecka.