Słowo Chia pochodzi od słowa „Chian”, co w języku nahuatl, znaczy oleisty. Uprawia się je głównie w Meksyku, Boliwii, Australii, Argentynie, Ekwadorze i Gwatemali i to właśnie w tych krajach jest najpopularniejsza.

Nasiona Chia dostarczają wielu cennych wartości odżywczych, są bogatym źródłem kwasów omega 3, błonnika, witamin oraz składników mineralnych. Za ich pomocą możemy uzupełnić witaminy, minerały bez stosowania suplementów diety.

Kwasy omega
Nasiona Chia zawierają przede wszystkim cenne kwasy omega-3 (30%) oraz omega-6 (40%). w ziarnach tych znajduje się więcej kwasów omega-3 niż w hodowlanym łososiu atlantyckim! Są to odpowiednie proporcje, które dostarczone wraz z pożywieniem stanowią niezwykle ważny element profilaktyki wielu chorób. Ziarna są bogatym źródłem kwasów ALA – kwas alfa-linolenowy, który należy do pożądanych kwasów omega-3. Oprócz tego zawierają długołańcuchowe nienasycone trójglicerydy (LCT), stanowiące ważną substancję w żywieniu człowieka.
Kwasy omega-3 wspomagają pracę mózgu - ułatwiają uczenie się, poprawiają pamięć i koncentrację - dlatego są polecane szczególnie uczniom, studentom i innym osobom wykonującym pracę umysłową. Ponadto wspomagają układ nerwowy - uspokajają, a nawet mogą pomóc złagodzić objawy depresji. Z kolei u osób starszych mogą zapobiec rozwojowi demencji (m.in. chorobie Alzheimera). Kwasy tłuszczowe omega-3 zawarte w nasionach chia wspomagają także funkcjonowanie wzroku, a u seniorów zapobiegają rozwojowi zwyrodnienia plamki żółtej.
Zawarte w nasionach chia kwasy omega-3 wpływają pozytywnie także na układ sercowo-naczyniowy. Razem z błonnikiem, którego również w nich nie brakuje, przyczyniają się do obniżenia poziomu "złego" cholesterolu LDL i trójglicerydów oraz do podwyższenia stężenia "dobrego" cholesterolu HDL. W ten sposób zapobiegają tworzeniu się miażdżycy i zmniejszają ryzyko licznych chorób serca, np. choroby wieńcowej.
Ponadto kwasy omega-3 są niezbędne w czasie ciąży. Wpływają pozytywnie nie tylko na zdrowie przyszłej mamy, lecz także są odpowiedzialne za prawidłowy rozwój dziecka.

Nasiona Chia są też źródłem potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania witamin i minerałów. Zawierają bogate pokłady żelaza, magnezu, fosforu oraz cynku. Posiadają większą ilość wapnia niż samo mleko. Poza tym w składzie małych nasionek znajdziemy sporą ilość witamin: E, B1, B3.

Błonnik
W 100 gramach nasion chia znajdziemy 34 gramy błonnika, który jest rozpuszczalny w wodzie.
Takie ilości pozwalają usprawnić funkcjonowanie układu pokarmowego, a także przyspieszają proces odchudzania. Ponadto błonnik pomaga w lepszym trawieniu i przyswajaniu strawionego pokarmu.

Przeciwutleniacze
Całkiem niedawno, naukowcy z Meksyku odkryli, że nasiona chia posiadają w swoim składzie stężenie naturalnych fenoli (przeciwutleniaczy) na poziomie dwukrotnie wyższym, niż wcześniej podawano. Aktywność antyoksydacyjna potrafi zatrzymać do 70% aktywności wolnych rodników w organizmie.
Oznacza to, że nasiona chia mogą przyśpieszyć systemy naprawcze skóry i zapobiec dalszym jej uszkodzeniom wskutek zapaleń wywołanych wolnymi rodnikami. Cały ten proces spowalnia również starzenie się skóry.

Wapń
30 gram nasion chia zawiera 18% zalecanej dziennej ilości spożycia wapnia, który ma fundamentalne znaczenie dla zdrowia kości i pomaga w utrzymaniu ich wytrzymałości i odpowiedniej masy.Jest go więcej niż wielu produktach nabiałowych. Chia zawiera także bor, który jest kolejnym, bardzo ważnym składnikiem odżywczym dla zdrowia kości – ułatwia metabolizm wapnia, magnezu, manganu i fosforu dla zdrowego wzrostu kości i mięśni.

Fosfor, witaminy A i cynk
To nic dziwnego, że nasiona chia w niesamowicie efektywny sposób wspierają zdrowie zębów. Cynk ma działanie antybakteryjne, który pomaga w utrzymaniu zdrowego zapachu z ust. Witamina A i fosfor także są ważne dla silnych i zdrowych zębów.

Białko
Nasiona chia zawierają 15-26% białka (taka rozbieżność spowodowana jest czynnikami gatunkowymi lub oddziaływaniem ekosystemów), a dominującym aminokwasem jest kwas glutaminowy oraz arginina. Żywność bogata w glutaminę będzie wspomagać układ odpornościowy, poprawiać wydolność sportową, a także nasilać regenerację wątroby, natomiast arginina wpływa na lepsze gojenie się ran. Co ważne, nasiona chia są bezglutenowe, dlatego są bezpieczne dla osób chorych na celiakię.

Kalorie
W 100 g nasion chia znajduje się 486 kcal

Przeciwwskazania do stosowania nasion chia i skutki uboczne

Okazuje się, że nasiona mogą nasilać działanie leków nasercowych i przeciwcukrzycowych, dlatego osoby przyjmujące takie środki farmaceutyczne powinny być bardzo ostrożne, a najlepiej zapytać lekarza czy na pewno mogą je przyjmować w trakcie farmakoterapii. Ostrożność podczas spożywania nasion powinny zachować także ludzie starsi, kobiety w ciąży i karmiące, dzieci oraz osoby przed zabiegami chirurgicznym (chia rozrzedzają krew), z niskim ciśnieniem krwi oraz będące w grupie ryzyka zachorowania na raka prostaty (niektóre badania wskazują, że duże spożycie nasion może przyspieszyć jego rozwój).

Jak jeść nasiona chia?

Ogromną zaletą jest to, że smak nasion chia jest neutralny, zatem mogą być dodatkiem do każdej potrawy. Najprostsza forma spożywania to zwykłe posypanie nimi ulubionego posiłku, lub dodanie ziarenek do porannego jogurtu.

Chia sprawdzi się jako dodatek do koktajli mleczno-owocowych czy owsianki, po stworzeniu z niej uprzednio czegoś na wzór „galaretki”. Aby ją zrobić, wystarczy zalać nasiona gorąca, ale nie wrzącą, wodą i odstawić na 20 minut. Taką „galaretkę” można przygotować dużo wcześniej i trzymać ją w lodówce przez około tydzień, choć wiadomo, że najlepsze właściwości będzie miała świeża.

Jednak zdecydowana większość przepisów gdzie nasiona chia znajdują swoje zastosowanie to najróżniejsze desery.