Co to jest system ESP i do czego służy?

System ESP to skrót od anglojęzycznej nazwy Electronic Stability Program (elektroniczny program stabilizacji jazdy). Po raz pierwszy został zastosowany w 1995 roku i początkowo był instalowany wyłącznie w autach wyższej klasy. Obecnie system ESP jest częścią standardowego wyposażenia wszystkich samochodów sprzedawanych w państwach Unii Europejskiej. 

Po co nam system system ESP? 

Jak sama nazwa wskazuje, jego głównym zadaniem jest stabilizacja toru jazdy – a także zapobieganie niekontrolowanym poślizgom na drodze. Dzięki temu jazda po mokrej nawierzchni i wchodzenie w zakręt nie stanowi problemu – zwłaszcza teraz, gdy deszcz i śnieg notorycznie utrudniają nam jazdę. System ESP w Škodzie reaguje natychmiast, jeśli tylko wykryje, że przednie lub tylne koła zaczynają się ślizgać. W dodatku wszystko odbywa się w sposób niemal niezauważalny dla kierowcy, dzięki czemu unikamy dodatkowego stresu podczas jazdy. 

Jak działa system ESP?

Działanie systemu opiera się na szeregu czujników, które mierzą kąt skrętu kierownicy i prędkość pojazdu. Następnie wysyłają tę informację do modułu sterującego, który oblicza tor ruchu samochodu zamierzony przez kierowcę. W tym samym czasie dodatkowe czujniki sprawdzają jaki jest rzeczywisty tor ruchu. Jeśli między nimi jest istotna różnica, a tył lub przód pojazdu jest narażony na poślizg - system ESP koryguje ten ruch, hamując jedno lub dwa koła i jednocześnie kontrolując prędkość silnika. W efekcie auto wraca na swój tor ruchu. 

System ESP - kiedy może ci się przydać?

Rolę systemu ESP trudno przecenić. Pomaga on wyjść cało z wielu niebezpiecznych sytuacji. Najbardziej przydaje się na śliskiej nawierzchni albo podczas wykonywania gwałtownych manewrów (np. omijania przeszkody czy szybkiego wchodzenia w zakręt). System ESP pomoże m.in.:

  • Gdy samochód wpadnie w poślizg. Co ważne, nie zawsze zdarza się to na śliskiej nawierzchni. Do poślizgu może dojść również przy zbyt dużej prędkości albo podczas gwałtownego manewru (np. szybkiej zmiany pasa). 
  • Podczas jazdy pod górę. System ESP jest podstawą systemu HHC (Hill Hold Control), w który są wyposażone Škody. Zapobiega on cofaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę i przytrzymuje hamulec jeszcze przez dwie sekundy od zdjęcia stopy z gazu, dzięki czemu możesz ruszyć bez konieczności użycia hamulca ręcznego.
  • Podczas tzw. aquaplaningu – czyli poślizgu na mokrej nawierzchni. System ESP pomoże automatycznie wyhamować samochód (aż do całkowitego zatrzymania), a następnie bez udziału kierowcy przyspieszyć, jeśli pozwalają na to warunki na drodze.