Naukowcy udowodnili, że jagody goji mają silne działanie antyoksydacyjne, immunostymulujące, a także obniżają poziom cukru we krwi. Co jeszcze skrywają w sobie jagody goji?

Jagody goji to bogactwu antyoksydantów, a ich spożywanie może wspomagać budowę nowych i regenerację starych komórek organizmu, chronić DNA przed uszkodzeniami wywołanymi przez wolne rodniki oraz spowalniać procesy starzenia. Zeaksantyna i luteina zawarte w jagodach goji mogą także wspomagać prawidłowe widzenie, co jest szczególnie ważnie u osób po 65. roku życia.

Jagody goji – co to za owoc?

Jagody goji sa owocami  kolcowoju, rośliny występującej w Azji, Ameryce Północnej i Środkowej. To krzew, który dobrze czuje się w cieniu i pni się, podobnie jak winorośl. Owoce goji z uwagi na cenne prozdrowotne właściwości są nazywane „czerwonymi diamentami”. Odgrywają ważną rolę w medycynie chińskiej – niemal każdy ziołowy preparat ma je w składzie. Chińczycy uprawiają kolcowój już od ok. pięciu tysięcy lat i oddają hołd tej niesamowitej roślinie podczas kilkudniowego festiwalu, w sierpniu każdego roku.
Według Tradycyjnej Medycyny Chińskiej ich spożywanie przedłuża życie i zapewnia energię do późnych lat  – stąd ich nazwa „owoce długowieczności”.
Uwielbiają je takie gwiazdy jak Madonna. Co decyduje o tym, że jagody goji mają tak szczególne właściwości?

Jagody goji - właściwości

Jagody goji są bogatym źródłem:

  • witamin, w tym A, C, B1, B2, B6 oraz E;
  • składników mineralnych, wśród których warto wymienić fosfor, wapń, żelazo, miedź, cynk, selen;
  • mają dużą zawartość karotenoidów oraz związków polifenolowych, wśród których najliczniejszą grupę stanowią flawonoidy;
  • zawierają aż 5 nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-6;
  • są dobrym źródłem białka.

Jagody goji - działanie

Za najcenniejszy składnik pochodzących z Tybetu owoców uważa się rozpuszczalny w wodzie bioaktywny kompleks polisacharydowy LBP, który stymuluje układ odpornościowy, ma właściwości przeciwutleniające, a także przeciwnowotworowe. Hamuje namnażanie się komórek rakowych przy wielu rodzajach nowotworów.
Zawartość kompleksu LBP wpływa także na obniżenie poziomu "złego" cholesterolu i wzrost poziomu "dobrego".

Zawarta w nich witamina A oraz kwasy z grupy omega-6 wspomagają działanie układu odpornościowego i odgrywają rolę w procesie specjalizacji komórek. Witamina E ma nieocenione znaczenie, gdy zależy ci na skutecznej terapii przeciwstarzeniowej. Jej rola polega na ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym. Czerwony kolor owoców wynika z wysokiej zawartości karotenoidów, które m.in. mają właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu chronią siatkówkę oka przed uszkodzeniami wywołanymi przez wolne rodniki.

Badania przeprowadzone przez chińskich badaczy Zhu, Liu i Yu w Laboratory of Natural Medicines wykazały, że grupa polisacharydowa jagód goji stymuluje wzrost komórek β trzustki i wpływa na zwiększenie wychwytu glukozy. Badania Jing’a i Wu potwierdziły, że myszy z cukrzycą karmionych związkami polisacharydowymi miały niższy poziom glukozy we krwi, i że podawanie kompleksu polisacharydowego może nie tylko zmniejszać glikemię u zwierząt mających cukrzycę, lecz także poprawiać wrażliwość na insulinę.

Jagody goji dostarczają także błonnika pokarmowego, który reguluje układ trawienny i usprawnia jego pracę. Polisacharydy odpowiadają również za prawidłową kolonizację jelit korzystną florą bakteryjną.

Mieszanka składników odżywczych występująca w owocach goji może wykazywać działanie wzmacniające na stawy i kości. Poprawia nastrój i pamięć, a także skład krwi, a także redukuje zmęczenie.

Jagody goji - jak jeść?

Nie musisz tych owoców jeść w bardzo dużych ilościach, by odczuć ich pozytywne działanie. a nawet nie powinnaś, gdyż jagody goji mają prawie 400 kcal w 100 g.
Można jeść je same, podobnie jak rodzynki, ale ze względu na specyficzny, lekko cierpki i ziołowy posmak większość osób stosuje je jako dodatek do potraw.

Suszone owoce goji można dodawać do napojów (wody, herbaty) i tworzyć z ich dodatkiem pyszne koktajle.
Są także wspaniałym dodatkiem do domowej owsianki, ciast i ciastek oraz deserów.

Gotowane owoce można dodać do ryżu, zup, warzyw oraz do mięsa. Ponadto można nastawić z nich nalewki lub zrobić sok. A w jakiej wersji wy najbardziej lubicie jeść jagody goji?