CHINKALI – PIEROŻKI Z MIĘSEM

Składniki na 6 porcji:

Ciasto: 1 kg mąki pszenne, łyżeczka soli, 2 szklanki ciepłej wody,  łyżki oleju

Farsz: 2 duże cebule, łyżka oleju, 600 g mielonej wołowiny, 500 g mielonej wieprzowiny, 2 szklanki esencjonalnego rosołu, 2 łyżeczki mielonych ziaren kolendry, natka, sól, pieprz

Przygotowanie:

Trochę mąki odłożyć. Z reszty mąki i pozostałych składników wyrobić miękkie, sprężyste ciasto. Przykryć je i odstawić na 15 minut. Cebule pokroić w kostkę. Podsmażyć na oleju i dodać do mięsa. Wymieszać. Doprawić solą, pieprzem i kolendrą. Dolewać rosół i mieszać, aż mięso wchłonie płyn (farsz powinien być kleisty, nie należy dolewać zbyt dużo rosołu, by nie rozwodnić mięsa). Ciasto rozwałkować, podsypując odłożoną mąką. Wykroić z niego kółka. Na każde nałożyć po porcji farszu. Skleić brzegi, robiąc zakładki, a następnie brzegi zlepić na górze pierożka (jak na zdjęciu). W osolonym wrzątku gotować pierogi ok. 5 minut od wypłynięcia.

AJAPSANDALI – DUSZONE WARZYWA

Składniki na 4 porcje:

2 średniej wielkości bakłażany, duża cebula, 2 papryki (czerwona i żółta), 2 pomidory, 2–3 ząbki czosnku, natka lub kolendra, 4 łyżki oleju, sól, pieprz

Przygotowanie:

Bakłażany opłukać. Po odcięciu końcówek pokroić je w talarki, lekko oprószyć solą i odłożyć na 15 minut. Następnie odcisnąć z soku i podsmażyć na połowie tłuszczu. Odłożyć. Cebulę obrać i pokroić w kostkę. Papryki opłukać, usunąć gniazda nasienne, miąższ pociąć w paseczki. Pomidory sparzyć i obrać. Pokroić w dość drobne kawałki. Na patelnię, na której smażyły się bakłażany, wlać pozostały olej, podgrzać go i wrzucić cebulę. Chwilę ją smażyć. Dodać paprykę i dalej smażyć, często mieszając. Na końcu włożyć pomidory. Dusić przez następnych kilka minut na małym ogniu. Pod koniec do warzyw dodać podsmażony wcześniej bakłażan. Chwilę razem dusić. Czosnek obrać, drobno pokroić. Natkę lub kolendrę posiekać. Zieleniną oraz czosnkiem posypać potrawę, doprawić solą i pieprzem. Mocno podgrzać. Potrawę podawać na gorąco.

CHACZAPURI – SEROWE PLACKI

Składniki na 4 porcje:

Ciasto: 20 g drożdży, łyżeczka cukru, 1/2 l ciepłej wody, 1/2 kg mąki, 1/2 łyżeczki soli, 3 łyżki oleju

Farsz: 250 g sera żółtego, 300 g sera mozzarella, 250 g sera feta,  jajko, masło, sól, pieprz

Przygotowanie:

Drożdże pokruszyć, wsypać cukier, wlać szklankę wody. Wymieszać. Mąkę przesiać do miski, wymieszać z solą. Następnie dodać wodę z dodatkami. Wyrabiać, aż powstanie gładkie ciasto (na końcu wlać olej). Odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce. Ser żółty i mozzarellę zetrzeć na tarce. Wymieszać z pokruszoną fetą i jajkiem. Doprawić solą i pieprzem. Ciasto podzielić na 4 części. Trzy części przykryć. Jeden kawałek rozwałkować na okrągły placek o grubości ok. 2 cm. Pośrodku umieścić kulkę farszu, następnie owinąć ją ciastem. Kulkę ostrożnie spłaszczyć ręką, formując znów placek (ewentualnie delikatnie go jeszcze rozwałkować, by był jak najcieńszy). Patelnię mocno rozgrzać. Włożyć placek i smażyć go, aż powstaną ciemne plamki (jak na naleśnikach); odwrócić na drugą stronę i też chwilę smażyć. Placek pokroić na 4 części i podawać posmarowany masłem. Podobnie przygotować resztę ciasta.

LOBIO – GULASZ Z FASOLI

Składniki na 2 porcje:

Cebula, marchewka, mała pietruszka, czerwona papryka, 1/2 papryczki chili,2 ząbki czosnku, 2 łyżki oleju, 1/2 łyżki kuminu, pęczek kolendry, słodka papryka, puszka czerwonej fasoli, garść orzechów włoskich, sól, pieprz

Przygotowanie:

Cebulę, marchewkę i pietruszkę obrać. Cebulę i paprykę pokroić w kostkę. Marchewkę, pietruszkę i chili pociąć w krążki. Czosnek obrać i posiekać. W garnku rozgrzać mocno łyżkę oleju i podsmażyć na nim cebulę. Dodać marchewkę, pietruszkę, paprykę oraz papryczkę chili. Smażyć, mieszając, aż warzywa lekko zmiękną. Dodać 1/2 łyżeczki słodkiej papryki, rozgnieciony w moździerzu razem z połową kolendry i resztą oleju kumin oraz sól i pieprz do smaku. Dusić ok. 5 minut. Fasolę odsączyć, opłukać wodą i dodać do pozostałych warzyw razem z 1 i 1/2 szklanki wody. Gotować ok. 20 minut. Następnie część składników lekko zmiksować (w potrawie powinny pozostać jednak wyczuwalne kawałki warzyw) i całość mocno podgrzać. Posypać podprażonymi na suchej patelni orzechami oraz pozostałą kolendrą. Podawać z pieczywem, np. typowym gruzińskim chlebem puri.