Kamila rok temu obiecała sobie, że rzuci palenie, zacznie ćwiczyć na siłowni i weźmie dodatkowe zlecenia, żeby zarobić na samochód. Pierwszego stycznia wyrzuciła papierosy, kupiła przez internet karnet na fitness i odkopała z komputera stare CV. Następnego dnia rano biegała, później wysyłała aplikacje na oferty pracy, a wieczorem poszła na crossfit. Po tygodniu, kiedy nie dostała odpowiedzi
na CV, a mięśnie bolały ją od zakwasów, była tak zmęczona i poirytowana, że sięgnęła po papierosa i stwierdziła: to wszystko i tak nie ma sensu. Co sprawia, że tak trudno zrealizować postanowienia noworoczne? Kluczem jest plan, o którym nie myślimy, bo wydaje się nam, że wystarczą dobre chęci. Nie wystarcza. W tym roku spróbuj działać zgodnie z tymi wskazówkami.

Zrób listę postanowień i wykreśl wszystkie, poza dwoma

Podstawowym błędem jest robienie długiej listy życzeń z nadzieją, że może któreś uda się zrealizować. Rzucenie palenia, nauka języka, zajęcia fitness, codzienne spacery, szycie na maszynie… Na ogół nie udaje się zrealizować żadnego, bo albo przerasta nas nawał nowych przedsięwzięć i odpuszczamy wszystkie, albo po prostu o większości zapominamy. Dlatego wybierz dwa, a później konsekwentnie je realizuj. Najważniejsze, by wybrane postanowienia były dla ciebie istotne (a nie modne wśród koleżanek, czy robiące wrażenie na rodzinie), zgodne więc z twoimi marzeniami i aspiracjami.

Dokładnie określ, co chcesz osiągnąć

Twoje postanowienie nie może być ogólnikowe ani zbyt złożone. Powiedz sobie bardzo konkretnie, co chcesz osiągnąć. Jak często powtarzałaś sobie: „Muszę podszkolić angielski”? To częsty błąd. Lepiej się zastanów, czego rzeczywiście chcesz się nauczyć, aby twój angielski cię satysfakcjonował. Cel sformułuj na przykład tak: „Chcę nauczyć się 200 angielskich słówek z obszaru pracy zawodowej”.

Dokładnie opisz, jak zrealizujesz plany

Jeśli chcesz schudnąć, to na początku określ, o ile kilogramów chcesz być lżejsza. Następnie ustal rodzaj diety i zaraz po tym wybierz ćwiczenia, które nie będą cię nudzić ani zbyt obciążać. I nie rób wszystkiego gwałtownie: niech pierwszym celem będzie np. zrzucenie dwóch kilogramów w dwa tygodnie. Cel nie może być zbyt odległy, ale i postanowienie zbyt ambitne, bo szybko się wypalisz. Nie zmieniaj drastycznie swojego sposobu funkcjonowania. Rób małe kroczki, lecz konsekwentnie, bo inaczej po tygodniu zabraknie ci siły woli.

Realizację celu podziel na etapy

Postanowienia wymagają czasu i wytrwałości, dlatego podziel je na okresy. Osiąganie małych sukcesów będzie cię motywować do dalszego działania. A nawet jeśli zrezygnujesz w połowie, i tak już sporo zdobędziesz. Dobrze jest rozłożyć postanowienia na cały rok. Prosty przykład: chcesz zmienić pracę? Najpierw się zastanów, jakie masz kompetencje i jaka praca jest na miarę twoich możliwości. W drugim etapie przygotuj aktualne CV i poszukaj ofert. Wysyłaj aplikacje, ale wyznacz sobie przynajmniej dwumiesięczny czas na to, że możesz nie dostać odpowiedzi. Jeśli ustalisz, że masz czas np. do kwietnia, nie będziesz panikować, a konsekwentnie szukać dalej.

Namów do działania koleżankę

Razem łatwiej się mobilizować do działania. Rozejrzyj się wśród znajomych, zapytaj, czy mają podobne postanowienia na ten rok, postaraj się o kompana. 

Mierz wysoko, lecz realistycznie

Możesz być ambitna, ale nie wierz w bajki. Zastanów się, czy twoje postanowienie w ogóle jest możliwe do realizacji. Jeśli założysz, że będziesz chodziła na zajęcia fitness pięć razy w tygodniu, ćwicząc po dwie godziny, a do tej pory aktywność fizyczna nie była twoją mocną
stroną, na pewno nie osiągniesz celu. Lepiej się zapisać np. na basen czy kurs tańca dwa razy w tygodniu. Stawiaj nie na to, co robią wszyscy, tylko na to, co przynajmniej choć trochę lubisz robić.

Harmonogram działań trzymaj pod ręką

Możesz notować wszystko w kalendarzu, zrobić plan działań i powiesić nad łóżkiem, użyć do tego komputera lub smartfona, ale istotne jest, aby ciągle mieć harmonogram w zasięgu wzroku. To będzie działać mobilizująco.

Planuj to, co nie jest ci obojętne

Cel nie może być obojętny emocjonalnie. Postanowienie ekscytujące o wiele bardziej napędza do pracy.

Zapisz, co się stanie, gdy wytrwasz

Codziennie wyobrażaj sobie, jak będziesz się czuć po osiągnięciu celu. Jak to wpłynie na twoje życie. Np.: że kiedy rzucisz palenie, będziesz się czuła wolna, zdrowsza, a pieniądze zamiast na papierosy wydasz na kosmetyk lub odłożysz na urlop.

--

KONSULTACJA: Sylwia Rozbicka, psycholog z Instytutu Konsultacyjno-Terapeutycznego INVERSA (www.inversa.com.pl).

sylwia-rozbicka