Pieczenie oczu, uczucie piasku pod powiekami, zmęczenie wzroku, a czasem nawet ból. Takie dolegliwości wskazują na zespół suchego oka. Bardzo częstym, choć zaskakującym, objawem suchego oka jest też obfi te łzawienie. Problem najczęściej pojawia się u osób długo pracujących na komputerze, zwłaszcza w klimatyzowanych pomieszczeniach, czy spędzających dużo czasu przed telewizorem. Chorobie sprzyjają też niektóre leki czy zmiany hormonalne, np. w czasie menopauzy. Nie wolno lekceważyć problemu, bo dolegliwości będą się nasilać i powodować dyskomfort. Jak możesz sobie pomóc? Oto proste rady:

● Regularnie stosuj „sztuczne łzy”
By uniknąć dodatkowego podrażnienia, najlepiej wybierać preparaty bez konserwantów. Dobre są krople nawilżające z kwasem hialuronowym. W podróż warto zabrać je w jednorazowych, jednodawkowych opakowaniach.
Są bardziej higieniczne i nie ma ryzyka ich przeterminowania.

● Patrz na zieleń
W ten sposób dasz odpocząć oczom. Zmęczone, wpatrzone w jeden bliski punkt, zaczynają wysychać. W pracy spójrz od czasu do czasu przez okno, najlepiej na korony drzew. Przy komputerze postaw roślinę lub wyjdź na krótki spacer i popatrz na budzącą się wiosnę.

● Mrugaj częściej
To naturalne, że podczas pracy przy komputerze zapominasz o mruganiu. Warto sobie przypominać o tym nawyku. Można np. nakleić na ekran komputera kartkę z informacją lub ustawić przypominajkę w smartfonie. Co pół godziny warto też zamknąć oczy na 2-3 minuty.

● Noś dobre okulary przeciwsłoneczne
Nie znajdziesz ich na bazarze. Przed zakupem sprawdź kategorię  filtra UV. Ta informacja jest na zauszniku lub naklejona na soczewce. Na co dzień wystarczy kategoria 2, na śniegu 3 lub 4. Okulary chronią też przed wiatrem i zanieczyszczeniami, które wysuszają oczy.

● Pij dużo wody
Jeśli twoje oczy mają problem z produkcją łez, prawdopodobnie cierpisz też na suchość śluzówek nosa i gardła. To powoduje obniżenie odporności, bo błony śluzowe to pierwsze zapory chroniące przed bakteriami i wirusami. By poprawić sytuację i nawilżyć gałki oczne oraz śluzówki, pij dużo wody, co najmniej dwa litry dziennie, najlepiej regularnie, małymi łykami przez cały dzień. Należy także dbać o odpowiednią wilgotność otoczenia.

● Nie siedź zbyt blisko ekranu
Długotrwałe wpatrywanie się w ekran nasila objawy zespołu suchego oka. Jednak czasem nowoczesne technologie pomagają oczom. Aplikacja Samsung Safety Screen, zainstalowana na smartfonie, podpowiada, jak utrzymywać najlepszą odległość ekranu od oczu. Jeśli wykryje, że trzymasz tablet zbyt blisko twarzy, natychmiast włącza się automatyczna animacja i wygasza ekran. Odblokowanie następuje, gdy odsuniesz ekran na bezpieczną odległość od oczu.

Popłacz sobie
Bardzo dobrym pomysłem na odświeżenie wzroku jest obejrzenie melodramatu. Tylko musi to być prawdziwy „wyciskacz łez”, który zmusi do płaczu. Po seansie spojrzysz na świat innym wzrokiem.

UWAGA! Jeśli oczy nadal sprawiają ci problem, koniecznie udaj się do okulisty, który po badania postawi diagnozę. Być może potrzebne będzie zastosowanie leczenia.