25 lat – tyle właśnie czasu minęło, odkąd wykonaliśmy pierwszą w Polsce publiczną rozmowę przy użyciu telefonu cyfrowego. Znacznie różnił się on wyglądem i wielkością od dzisiejszych smartfonów. Wtedy bardziej przypominał ciężką cegłę aniżeli lekki gadżet, który mieści się w kieszeni spodni. Co zmieniło się przez te lata? Jakie wydarzenia miały szczególne znaczenie dla dzisiejszej komunikacji mobilnej?

Od „cegły” do smartfona

Jest rok 1996, w tle słyszymy najnowszy hit list przebojów „Makarenę”, a my ubrani we flanelowe koszule obserwujemy najważniejsze wydarzenia tego roku: przyznanie literackiego Nobla Wisławie Szymborskiej, pierwsze zwycięstwo Adama Małysza w pucharze świata w skokach narciarskich, 17 medali zdobytych na igrzyskach w Atlancie. Wtedy miejsce miało jeszcze jedno wydarzenie, które dopiero z biegiem czasu zyskało na ważności i do którego mamy ogromny sentyment, a mianowicie to właśnie w 1996 roku po raz pierwszy w Polsce miejsce miało cyfrowe połączenie telefoniczne.

Komunikacyjna rewolucja, która rozpoczęła się wraz z tym pierwszym połączeniem odczuwalna jest do dzisiaj. Gdyby nie ona, zupełnie inaczej wyglądałoby nasze codzienne życie. Jednak zamiast gdybać, skupmy się na wydarzeniu, które na zawsze odmieniło losy Polaków. To 25 lat temu, dzięki infrastrukturze firmy Era GSM, pierwszej komercyjnej sieci cyfrowej w Polsce, i przy użyciu telefonu cyfrowego Ericsson GH388, odbyła się pierwsza w Polsce publiczna rozmowa telefoniczna w standardzie GSM. Jeżeli nie do końca kojarzycie nazwę Era GSM, to może dlatego, że po 15 latach funkcjonowania przekształciła się w dzisiejsze T-Mobile Polska. Zmiana nazwy nie miała wpływu na misję firmy, czyli łączenie ludzi dzięki technologiom oraz cyfryzacja społeczeństwa, biznesu i całego kraju.

Telekomunikacyjny jubileusz

Po 25 latach wspierania cyfryzacji Polski przyszedł czas na świętowanie. T-Mobile przygotował dla swoich klientów liczne prezenty i konkursy, a także zachęca, aby wspólnie odważnie spojrzeć w przyszłość. Właśnie dlatego we współpracy z Polityką Insight przygotował serwis analityczny „Człowiek 2040”, dzięki któremu można łatwo wyobrazić sobie, jak dzięki rozwojowi technologii Polska może wyglądać za 20 lat.

Serwis o przyszłości – „Człowiek 2040”

W serwisie „Człowiek 2040” analitycy Polityki Insight dzielą się z nami wiedzą o możliwej wizji przyszłości w 2040  roku. Serwis jest formą zabawy intelektualnej i jest przy tym niezwykle prosty w obsłudze. Niech nas to jednak nie zmyli! Serwis swoją przyjemną formę ma jednak podpartą licznymi raportami o trendach i innowacjach, przewidywaniami wiarygodnych instytucji, jak również danymi, które dostarczył T-Mobile Polska.

W cotygodniowych odcinkach serwisu „Człowiek 2040” eksperci Polityki Insight opisują hipotetyczne wydarzenia, firmy i procesy, dzięki którym opowiedzą życie Polek i Polaków w 2040 r., podzielone na 10 codziennych czynności: komunikuję się, przemieszczam się, mieszkam, używam, kształcę się, dbam o siebie, spędzam czas wolny, pracuję, organizuję się oraz kupuję. Każdemu z 10 artykułów towarzyszy podcast z uznanym ekspertem lub ekspertką, którzy konfrontują swoją specjalistyczną wiedzę z wizją przedstawioną w ramach serwisu „Człowiek 2040”. Platforma jest dostępna pod adresem https://www.politykainsight.pl/czlowiek2040 oraz https://www.t-mobile.pl/c/25-lecie/jutro/.

W swoich rocznicowych działaniach T-Mobile nie tylko wspomina to, co udało się zrealizować na przestrzeni ostatniego ćwierćwiecza, ale także jest to szansa na postawienie sobie ważnych pytań o przyszłość, w której technologie bez wątpienia odegrają jedną z głównych ról.

Zobacz również: