Orzechy włoskie

Orzechy włoskie pod względem właściwości zdrowotnych przewyższają wszystkie inne orzechy. Zawierają dwa razy więcej przeciwutleniaczy niż każde inne orzechy. To też jedyne orzechy zawierające kwasy tłuszczowe omega-3.  Już 3 orzechy pokrywają dzienne zapotrzebowanie na te kwasy. Zawarte w orzechach nienasycone tłuszcze, między innymi omega 3 oraz dodatek fosforu i magnezu, wpływają na szybkość przekazywania impulsów w mózgu i zwiększają ilość połączeń między neuronami.
Orzechy włoskie nie zawierają glutenu i białka mlecznego.
Regularne spożywanie orzechów włoskich pomaga w zapobieganiu rozwojowi chorób serca, kamicy żółciowej, cukrzycy typu 2, a nawet niektórych rodzajów chorób nowotworowych.
Orzechy włoskie, dzięki dużej zawartości błonnika (5 g/100 g),  skutecznie hamują nadmierny apetyt. Błonnik ten jednocześnie usprawnia pracę układu pokarmowego oraz „wychwytuje” substancje takie jak metale ciężkie i cholesterol. Po związaniu ich, usuwa je z organizmu.
Około 30 g orzechów lub 2 łyżki masła orzechowego zapobiega chorobom pęcherzyka żółciowego.
Orzechy włoskie są dobrym źródłem żelaza. Dodatkowo zawierają witaminy E oraz B6, które wydłużają długość życia czerwonych krwinek i ich prawidłową produkcję.
Magnez zawarty w orzechach włoskich eliminuje zmęczenie, wpływając na lepszą jakość snu.
Orzechy włoskie mają wysoką zawartość kwasu foliowego wynoszącą około 0,8 mcg a więc 40% zapotrzebowania.
Zawierają też silny antyoksydant – kwas elagowy, który blokuje szlaki metaboliczne, prowadzące do rozwoju nowotworów.

Migdały

Po migdały warto sięgnąć głównie ze względu na wysoką zawartość wapnia, a więc głównego budulca zębów i kości. 100 g migdałów zawiera ponad 200 mg tego pierwiastka. Są one też bogatym źródłem magnezu, a to cenna informacja dla osób narażonych na działanie stresu, pracujących fizycznie i przemęczonych.
Migdały mają spośród orzechów najwięcej witaminy B2 (1.138 mg/100 g), witaminy E (25.63/100 g) i błonnika (12,5 g/100g). Jej regularne spożywanie nie tylko obniża ryzyko wielu chorób, ale także chroni skórę przed pojawieniem się przedwczesnych zmarszczek i wzmacnia naczynia krwionośne.  Te orzechy mają też wpływ na stan włosów, skóry i paznokci.
Zawierają też cynk, niezbędny w prawidłowym funkcjonowaniu układu rozrodczego, wzmacniający paznokcie i skórę,  fosfor - budulec kości i zębów oraz potas, który odpowiada za prawidłową pracę serca, usuwa produkty przemiany materii oraz zaopatruje mózg w tlen.
Migdały zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Chronią one przed zawałem i miażdżycą, korzystnie wpływają na pracę mózgu i zdolność koncentracji.
Migdały wzmacniają też naszą odporność i zmniejszają ryzyko choroby wieńcowej serca. Wskazane są przy chorobach dróg żółciowych, płuc, oskrzeli czy układu moczowego. Powinny jeść je kobiety w ciąży – neutralizują przykre objawy zgagi, a także kobiety karmiące piersią – migdały korzystnie wpływają na laktację.
Migdały regulują przemianę materii i zapobiegają odkładaniu się tłuszczów.

Uwaga!
Na rynku, oprócz powszechnie dostępnych słodkich migdałów, można znaleźć także te gorzkie (A. communis var. amara Focke), w których znajduje się amigdalina - substancja, która w organizmie uwalnia potencjalnie śmiertelny cyjanowodór (kwas pruski). Jednak jak przekonują naukowcy, zjedzenie gorzkich migdałów w umiarkowanych ilościach nie stwarza zagrożenia dla zdrowia.

Orzechy brazylijskie

Orzechy brazylijskie są najlepszym naturalnym źródłem selenu.zjedzenie tylko jednego orzecha brazylijskiego pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu na selen, a selen zwalcza wolne rodniki i wzmacnia system odpornościowy. Wspomaga też pracę tarczycy, chroni przed nowotworami, zapobiega tworzeniu się zatorów żylnych i wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia.
Selen skutecznie zwalcza raka prostaty.
Orzechy brazylijskie są jednak źródłem zdrowych tłuszczy. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe obniżają poziom złego cholesterolu (LDL), a przy tym podnoszą poziom dobrego cholesterolu (HDL).
W orzechach brazylijskich znajdują się też kwasy omega-6, które również pozytywnie działają na system krążenia.
Orzechy brazylijskie są źródłem kompletnego białka, co oznacza, że zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy, potrzebne do prawidłowego wzrostu, rozwoju i regeneracji tkanek.
Orzechy brazylijskie są świetnym źródłem wielu minerałów, takich jak miedź, magnez, mangan, potas, żelazo, wapń, fosfor i cynk.
W orzechach brazylijskich jest też dużo witaminy E oraz witaminy z grupy B, która dba o zdrowie układu nerwowego, poprawia metabolizm oraz dodaje energii. Orzechy brazylijskie są też źródłem witaminy E .

Nerkowce

Nerkowce zawierają dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym kwas oleinowy występujący też w oliwie z oliwek. Mają one korzystny wpływ przede wszystkim na funkcjonowanie układu krążenia oraz serca.
Nerkowce są też źródłem magnezu, dzięki czemu wpływają na regulację napięcia mięśni, poprawą kondycji psychicznej i gospodarki wapniowej.
Mimo iż zawierają sporo tłuszczu obniżają tzw. zły cholesterol, pobudzają pracę mózgu, łagodzą stany depresyjne, zapobiegają atakom serca, poprawiają stan skóry, a także regulują poziom cukru we krwi.
Miedź zawarta w nerkowcach zapobiega niedokrwistości, pękaniu naczyń krwionośnych, osteoporozie, arytmii i infekcjom, cynk zapobiega niedotlenieniu organizmu oraz poprawia stan skóry, paznokci i włosów, a białko pełni funkcję budulcową dla organizmu.
Nerkowce mogą być też spożywane przez osoby na diecie odchudzającej. Już kilka orzechów nerkowca dziennie wystarczy, aby dostarczyć sobie niezbędną dawkę nienasyconych kwasów tłuszczowych, które regulują metabolizm i zapobiegają gromadzeniu się zbędnej tkanki tłuszczowej.

Orzechy laskowe

Składają się w ponad 60% z tłuszczu, w 17% z węglowodanów (przy czym większość stanowi tu błonnik) i z prawie 15% z białka.
Orzechy laskowe są doskonałym źródłem witaminy E. 100 gramów tej smacznej przekąski dostarcza aż 15 mg tej substancji - to ilość, która pokrywa około 100% dziennego nań zapotrzebowania. dbają o kondycję i wygląd naszej skóry, poprawiając jej koloryt, nawodnienie i jędrność.
Orzechy laskowe są również bardzo dobrym źródłem wszystkich witamin z grupy B (poza B12), a w szczególności witaminy B1 (odpowiedzialnej za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i pokarmowego, gojenie się ran i procesy metaboliczne zachodzące w komórkach) i witaminy B6 (jest koenzymem dla ponad 100 enzymów, w tym biorących udział min. w przemianach aminokwasów, procesach trawienia i przyswajania białek, a także łagodzi objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego, poprawa procesów koncentracji i uwagi poprzez usprawnianie wykorzystania energii z węglowodanów).
Są też dobrym źródłem kwasu foliowego, ich spożywanie poleca się przyszłym mamom.
Orzechy laskowe zawierają spore ilości manganu (jego zawartość w 100 gramach orzechów odpowiada ponad 700% dziennego nań zapotrzebowania). Pierwiastek ten jest niezbędny do np. prawidłowego rozwoju fizycznego, ale trzeba uważać, żeby nie przesadzić z ich ilością bo może to doprowadzić do różnego rodzaju zaburzeń pracy układu nerwowego.
W 100 gramach orzechów laskowych znajduje się taka ilość miedzi, która niemal dwukrotnie przekracza dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Dzięki temu orzechy laskowe zapobiegają anemii oraz wykazują silne działanie antyoksydacyjne.
To także kopalnia magnezu, który pomaga w walce ze stresem,  bezsennością, a także zapobiega skurczom mięśni.
Orzechy laskowe zawierają również spore ilości fosforu, wapnia, żelaza, cynku, potasu. Dzięki temu orzechy laskowe wzmacniają zęby i kości, redukują zmiany trądzikowe, mają pozytywny wpływ na utrzymanie równowagi wodno-elektrolitowej organizmu.