Owoc kaki pochodzi z obszarów subtropikalnych Azji oraz Ameryki.
Jako pierwsi tę roślinę zaczęli uprawiać Chińczycy i Japończycy. Wykorzystywano ją przede wszystkim do leczenia ran po ukąszeniach węży. Do dziś w chińskiej medycynie ludowej używa się liści kaki na wiele schorzeń, między innymi na łagodzenie stanów zapalnych skóry.
W późniejszym czasie roślinę doceniono w Ameryce (hodowane są w Kalifornii), Hiszpanii i Brazylii.
Drzewo kaki może mieć nawet 18 metrów wysokości.

Owoc kaki ma intensywny pomarańczowy kolor. Nie ma pestek, a w smaku przypomina trochę śliwki, jabłka, a trochę melony. Może być świetną przekąską w ciągu dnia.
Wystarczy umyć owoc i pokroić go w ćwiartki, jedynie obcinając zieloną część od góry.
Owoc należy obrać ze skórki.

W 100 gramach kaki znajduje się ok. 70 kcal. Dla przykładu jabłko ma ich mniej, bo 52 kcal, a banan więcej, bo ok. 100 kcal.

Kaki - właściwości zdrowotne

Owoc kaki zawiera wiele cennych witamin i minerałów:

  • kwas askorbinowy (czyli witaminę C),
  • karotenoidy,
  • polifenole,
  • błonnik pokarmowy
  • składniki mineralne.
  • beta-karoten,
  • witaminę B6,
  • witaminę K,
  • witaminę E,
  • a także tiaminę, niacynę, ryboflawinę oraz kwas foliowy.

Produkty spożywcze bogate w polifenole są cenne dla zdrowia człowieka z uwagi na właściwości przeciwutleniające. Szczególnie dużo polifenoli i karotenoidów występuje w skórce kaki, co w dużym stopniu przyczynia się do intensywnej, pomarańczowej barwy dojrzałych owoców.

Jest w nim także zbiór cennych minerałów jak: wapń, potas, magnez, żelazo i fosfor, a także luteina i zeaksantyna.

Właściwości antynowotworowe
Badania naukowców z Mie University z Japonii wskazują, że wyciąg z kaki posiada właściwości antynowotworowe i może silnie hamować rozwój komórek białaczki i wywoływać ich apoptozę (zaprogramowaną śmierć komórkową).

Ochrona wzroku
Zwarte w kaki karotenoidy zapewniają prawidłowe funkcjonowanie wzroku, zwłaszcza o zmierzchu. Jednym z nich beta-karoten (prowitamina A), jest składnikiem barwnika wzrokowego występującego w siatkówce oka, pozwalającego widzieć w półmroku.
Ponadto beta-karoten zmniejsza ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, która jest główną przyczyną utraty wzroku w starszym wieku. Udowodniono również, że może zapobiegać uszkodzeniu soczewki i powstaniu zaćmy. Polecane są osobom, które dużo czasu spędzają przed komputerem lud telewizorem.

Obniżenie poziomu cholesterolu
Regularne spożywanie owoców kaki pomoże obniżyć poziom cholesterolu całkowitego, trójglicerydów oraz LDL, a zatem korzystnie wpływa na układ naczyniowo-sercowy i obniża ciśnienie krwi.

Pozytywny wpływ na wygląd skóry

Za sprawą wielu naturalnych przeciwutleniaczy, które hamują procesy starzenia się skóry, która na dłużej pozostaje jędrna, gładka i promienna.

Jak jeść kaki

Kaki można gotować i kandyzować, można podawać surowe jako przekąskę, albo dodawać do sałatek, koktajli, czy deserów.