Ćwiczenia są bardzo zbliżone do jogi – można dążyć do polepszenia postawy, równowagi, a także elastyczności. Dodatkowo nie forsuje organizmu, a przy tym trudno o kontuzję. Dlatego pilates to idealny sport dla miłośników aktywności fizycznej, a także dla początkujących.

Pilates dla początkujących

Jeśli stawiasz pierwsze kroki, koniecznie należy opanować podstawy, dopiero wtedy można przejść do bardziej zaawansowanych ćwiczeń. Aby mieć pewność, że poprawnie wykonujesz ćwiczenia, weź udział w organizowanych zajęciach pilatesu – pod okiem trenera. Trening możesz przeprowadzić również w domowym zaciszu, na You Tube’ie, aż roi się od kanałów profesjonalnych instruktorów, pokazujących jak wykonywać ćwiczenia krok po kroku.

Ponadto pilates nie jest zbyt kosztowny. Jedyne co będzie potrzebne na początek to mata i wygodny strój, który pozwoli swobodnie się poruszać.

Pilates – zdrowotny wpływ na zdrowie

Zdrowa postawa
Przede wszystkim dzięki pilatesowi można pracować nad swoją sylwetką. Spędzając większość czasu w pracy przy komputerze łatwo o krzywy kręgosłup i problemy z bolącymi plecami. Dzięki ćwiczeniom pilates zaangażujesz mięśnie i popracujesz nad lepszą postawą. Ćwiczenia będą idealną formą wysiłku fizycznego u osób cierpiących na nawracające bóle krzyża.

Płaski brzuch
Pilates wpływa na kondycję mięśni brzucha. Regularne powtarzanie ćwiczeń wpłyną na jego lepszy wygląd oraz elastyczność.

Redukcja stresu
Podczas ćwiczeń bardzo ważny jest prawidłowy oddech, dzięki temu można się wyciszyć i uspokoić napięcie. Dzięki temu można zredukować stres do minimum i dążyć do dobrego samopoczucia.

Utrata wagi
Podczas treningi pracują większość mięśni (szczególnie brzuch, nogi oraz pośladki). W połączeniu pilatesu z odpowiednią dietą można spodziewać się zaskakujących efektów.

Poprawa równowagi
Częste ćwiczenia uczą świadomości poruszania się własnego ciała. Można poczuć większą kontrolę, a przy tym odnaleźć równowagę między ciałem, a umysłem.

Ogólna poprawa zdrowia
Dzięki pilatesowi nie tylko można dążyć do wyrzeźbionej sylwetki, ale także do lepszego samopoczucia. Osoby cierpiące na nawracające bóle oraz choroby typu astma oraz krzywica koniecznie powinny spróbować swoich sił w pilatesie. Dzięki regularnemu treningowi można złagodzić towarzyszący ból i dyskomfort oraz poprawić stabilizację kręgosłupa. Bardzo często zajęcia pilates są polecane osobom uczęszczającym na rehabilitację.

Pilates – ogólne zasady

Aby efekty były widoczne, należy ćwiczyć systematycznie. Trening powinno się powtarzać około 2-3 razy w tygodniu, nie dłużej niż półtorej godziny. Ćwiczenia pilates zdecydowanie nie należą do wyczerpujących. Trening składa się głównie z kilku łatwych ćwiczeń wykonywanych w kilku powtórzeniach. Uczęszczając na trening w grupie pod okiem instruktora seria ćwiczeń zostanie ułożona pod indywidualne preferencje. Każde ćwiczenie powinno być wykonane dbając o prawidłowe techniki oddechowe, przy tym kontrolując mięśnie brzucha. Dzięki niskiej podatności na kontuzję podczas ćwiczeń, pilates polecany jest kobietom w ciąży i osobom o niskim poziomie sprawności.

Pilates – przeciwwskazania

Jeśli cierpisz na jakiekolwiek choroby albo skarżysz się na niepokojące bóle, koniecznie skonsultuj objawy ze swoim lekarzem. Pilates mimo, że przynosi wiele zdrowotnych korzyści nie jest polecany osobom z niestabilnym ciśnieniem krwi, przepukliną, ciężką osteoporozą oraz przy ryzyku zakrzepów.