Znaj swoją wartość

Zacznij od pytania dlaczego miałabyś dostać podwyżkę.  Jeżeli to, ile zarabiasz definiuje twoje poczucie wartości i wizja podwyżki to jedyna forma zatrzymania Cię w firmie to warto zastanowić się,  czy pracujesz w odpowiednim miejscu. Zapytaj siebie ile robisz dla firmy i dlaczego zasługujesz na to, aby zarabiać więcej. Jeżeli od dłuższego czasu chodzi Ci po głowie prośba o podwyżkę, powinnaś przygotować się do rozmowy i ją przeprowadzić. Nie ma na co czekać, pora wziąć sprawy w swoje ręce.

Rozmowa o podwyżce - jak się przygotować ?

Powinnaś zacząć od wypisania wszystkich argumentów, które potwierdzą, że zasługujesz na podwyżkę. Skup się na sobie i nie porównuj się do współpracowników.  Zrób research rynku pracy i sprawdź ile inne firmy proponują przy zatrudnianiu na podobne stanowisko. Łatwiej będzie Ci określić o jaką podwyżkę będziesz chciała poprosić. Przygotuj liczby i przedstaw je jako potwierdzenie twoich argumentów. Pracodawcy dużo bardziej będzie się opłacało podwyższenie twojego wynagrodzenia niż szkolenie nowego pracownika. Wykaż inicjatywę, pokaż czym się wyróżniasz i dlaczego właśnie ty zasługujesz na podwyżkę. Może właśnie przejęłaś część z obowiązków innego pracownika albo dostałaś do zrealizowania duży projekt. Powinnaś uwzględnić takie sytuacje w rozmowie. W argumentach skup się na pracy i osiągnięciach, nie przywołuj argumentów z życia prywatnego.

Bardzo ważnym elementem przygotowania się do rozmowy jest  wybranie odpowiedniego czasu na jej przeprowadzenie. Przeanalizuj jak wygląda sytuacja w firmie i czy są w niej środki na podwyższenie twojego wynagrodzenia. Jeżeli z reguły nie daje się podwyżek, przygotuj argumenty pokazujące, dlaczego powinni zrobić wyjątek. Sama rozmowa jest czymś normalnym. Staraj się myśleć o niej jak o negocjacjach, a nie jak o proszeniu o podwyżkę. Zmiana podejścia do rozmowy może zadziałać na twoją korzyść.  

Rozważ różne scenariusze. Możesz usłyszeć od szefa „nie”, więc powinnaś zastanowić się w jaki sposób poprowadzić dalsze negocjacje. Możesz spytać co powinnaś zrobić, aby podwyżkę dostać albo zastanów się jakie inne benefity uważałabyś za interesujące, na przykład dodatkowe szkolenie. Zastanów się co chciałabyś zrobić po ewentualnej odmowie, czy dalej chcesz pracować w tej firmie czy może wolałabyś zmienić miejsce swojego zatrudnienia.

Jak przeprowadzić rozmowę o podwyżce?

Rozmowa powinna być zaplanowana i przygotowana. Nie prowadź jej w biegu pomiędzy spotkaniami, umów się z pracodawcą na jej przeprowadzenie. Jako temat rozmowy możesz podać swój rozwój w firmie, swoje osiągnięcia i przyszłe zadania albo po prostu możesz powiedzieć, że prosisz o negocjacje dotyczące twoich zarobków.
Nie mów od razu, że prosisz o podwyżkę. Na spotkaniu przedstaw swoje argumenty i na koniec powiedz w jakim celu zostały one przedstawione. Pozwól wypowiedzieć się swojemu szefowi i pamiętaj, że podjęcie decyzji może potrwać kilka dni. Czasami to nie pracodawca, a ktoś wyżej jest odpowiedzialny za decyzje dotyczące wynagrodzenia.
W trakcie rozmowy pamiętaj o kontakcie wzrokowym i odpowiednim stroju. Musisz być asertywna i pewna tego co mówisz, ale nie bądź w żaden sposób agresywna. Nie sugeruj, że w razie odmowy odejdziesz z firmy, bo może mieć to odwrotny skutek. Pracodawca chce mieć zaufanie do swoich pracowników, a w ten sposób będzie ono podważone. Pamiętaj, że jest to normalna sytuacja i zwlekanie z nią w żaden sposób Ci nie pomoże. Warto uwierzyć w swoje umiejętności i zawalczyć o lepsze wynagrodzenie.