Przyglądając się naszym paznokciom, możemy wiele wyczytać z tego co dzieje się w naszym organizmie. Dieta oraz styl życia determinują również stan paznokci. Warto więc zastanowić się nad możliwymi niedoborami witamin i minerałów, które determinują ich zły wygląd. Na co powinniśmy więc zwrócić uwagę przyglądając się swoim paznokciom?

Białe plamki

Jeśli zauważyłaś takie zmiany to znaczy, że twój organizm potrzebuje m.in. wapnia lub cynku. Pierwszy z nich znajdziesz m.in. w produktach mlecznych, natomiast drugi w wieprzowinie, wołowinie, migdałach, pestkach dyni i  kaszy gryczanej.

Poprzeczne i podłużne prążki lub bruzdy

Mogą być wynikiem uszkodzenia macierzy paznokcia lub objawem chorób np. układu krążenia, łuszczycy lub być wywołane zmianami hormonalnymi i zaburzeniami metabolizmu. W takich przypadkach warto zgłosić się do lekarza. Ale należy też pamiętać, że czasem powstają z tak błahego powodu jak odwodnienie organizmu. Rozwiązaniem tego problemu może więc być picie 1-2 litrów wody dziennie. Niedobór żelaza sprawia, że na paznokciach pojawiają się charakterystyczne podłużne rowki. Jego doskonałym źródłem jest wątróbka, fasola, groch, brokuły i otręby pszenne. W tym przypadku pomoże więc zbilansowana dieta i obserwowanie sygnałów, jakie daje nam organizm.

Żółta płytka

Czasem paznokcie przybierają żółtą barwę po prostu od lakieru jakim pomalowaliśmy płytkę. Jeśli nie użyjemy bezbarwnej bazy, żółty kolor powstanie po zmyciu czerwonego lakieru. Barwa ta zniknie wraz z odrastaniem paznokcia. Jeśli jednak kolor utrzymuje się dłużej, może to świadczyć o infekcji bakteryjnej lub grzybiczej (najczęściej u stóp) lub być wywołane przyjmowaniem niektórych leków, np. beta karotenu.

Łamliwe paznokcie

Kruche i łamliwe paznokcie mogą być wynikiem nadmiernych kontaktów rąk z detergentami lub częstego używania zmywacza do paznokci z acetonem. Często też są po prostu objawem ubogiej diety. Aby je wzmocnić, warto zwrócić uwagę na cynk, cysteinę i metioninę, których źródłem są jaja, ryby, nasiona sezamu. Należy też zadbać w diecie o witaminę A oraz żelazo, które sprawiają, że paznokcie są mocne i wytrzymałe, o równej fakturze. Biotyna z kolei pobudzi wzrost paznokci, a u osób z kruchą płytką zwiększy ich grubość, co korzystnie wpłynie na ich wzmocnienie.

Rozdwajanie się paznokci

Przyczyną tego problemu może być używanie np. metalowych pilników, które powodują mikrouszkodzenia płytki. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będą szklane, które uszczelniają mikrourazy i pęknięcia jej brzegów. Za rozdwajanie się paznokci odpowiedzialne jest również przesuszenie płytki i częste kontakty z detergentami. Dlatego należy pamiętać o nawilżaniu dłoni (nie zapominając o paznokciach) oraz używaniu gumowych rękawic podczas prac kuchennych.

Jak wzmocnić paznokcie?

1. Regularne nawilżanie i złuszczanie. Wybieraj kremy nawilżające do dłoni i paznokci - i nie omijaj ich podczas wklepywania kremu w dłonie (często o tym zapominamy). Zaopatrz się też w oliwkę lub inny preparat zmiękczający i nawilżający skórki. Raz w tygodniu zrób paznokciom peeling - a potem posmaruj je odżywką. Po eksfoliacji, odżywcze substancje będą się lepiej wchłaniać w płytkę.

2. Masaż olejem rycynowym. Domowe sposoby na mocne paznokcie mogą być równie skuteczne jak gotowe odżywki. Sprawdzonym remedium na łamliwe i rozdwajające się paznokcie jest na przykład olej rycynowy. Wystarczy raz dziennie (najlepiej wieczorem) wmasować w płytkę odrobinę olejku i odczekać aż wsiąknie. Po około tygodniu powinnaś zauważyć pierwsze efekty.

3. Suplementy diety. To skuteczny sposób na niedobór określonych witamin i minerałów. Wybieraj preparaty z witaminami, cysteiną, metioniną, a także cynkiem, kwasem foliowym i żelazem - np. Merz Spezial Dragees. Suplement ten korzystnie wpływa na stan paznokci, ich budowę, fakturę i wzrost, sprawa też, że są mocniejsze i grubsze.

--

Zobacz też: 6 sposobów na piękne paznokcie i zadbane dłonie >>>

Najmodniejszy manicure na lato 2017 >>>