Przyprawa Harissa - charakterystyka

Mieszanka tworzona jest na bazie czosnku i chilli, odpowiadających za jej charakterystyczną pikanterię, a także kolendry, kminku i kuminu, które przywołują na nasz talerz bliskowschodnie smaki. Jest dostępna w sproszkowanej, klasycznej formie. Można także upolować ją w sklepach w postaci pasty, uzupełnionej o dodatek pomidorów. Przyprawa Harissa idealnie współpracuje z oliwą z oliwek. Ciekawostką jest, że ostrość mieszanki maleje wraz z dodawaniem do niej oliwy. To patent, który Arabowie od lat wykorzystują w regulacji ostrości swoich potraw tak, by były dopasowane do kubków smakowych każdego smakosza. Ma to bezpośredni związek z kapsaicyną, która zawarta w chilli  jest odpowiedzialna za poziom ostrości - składnik ten rozpuszcza się właśnie w tłuszczach. 

Przyprawa Harissa - właściwości dla zdrowia

Za prozdrowotny wpływ przyprawy na nasz organizm odpowiedzialne są jego składniki, takie jak kminek, który dobrze wpływa na pracę naszego układu trawiennego, wspomaga funkcjonowanie żołądka, czy jelit. Przyprawa pomoże każdemu, kto zmaga się z wzdęciami i zaparciami, a także niestrawnościami po posiłkach. Pamiętajmy jednak, by przyprawę stosować ostrożnie, gdy przygotowujemy posiłki dla osób z problemami z błoną śluzową żołądka. Zawartość czosnku wspiera także układ odpornościowy i pomaga w walce z infekcjami. Papryczka chilli, która wiedzie prym w przyprawie jest nośnikiem błonnika i wielu witamin - B6, C, E, prowitaminy A, oraz wielu minerałów - magnezu, manganu, cynku, potasu, czy żelaza. Najcenniejszym składnikiem jest jednak wspomniana wcześniej kapsaicyna, której udowodniono właściwości antynowotworowe. Kapsaicyna budzi komórki rakowe i wspomaga ich rozpad. Kmin rzymski natomiast wesprze naszą walkę o szybsze spalanie tłuszczu na diecie. Zawarta w przyprawie kolendra pomoże w uspokojeniu nerwów oraz sprawniejszemu strawieniu potrawy z dodatkiem harissy. 

Przyprawa Harissa - jak jeść i do czego dodawać

Harissa należy do przypraw niesamowicie uniwersalnych. Skomponuje się tak samo dobrze z daniami rybnymi, jak i mięsnymi. Tak samo wybornie będzie smakować z pieczonymi warzywami, czy potrawami na bazie makaronu lub kaszy. Oryginalnie, w krajach Bliskiego Wschodu przyprawę Harissa łączy się głównie z mięsem oraz kuskusem. Przyprawa ta dla mieszkańców na przykład Libii nie wydaje się ostra, często dodaje się ją tam nawet do kanapek. Europejczycy łączą harissę praktycznie z każdym daniem. Gulasze, dipy, pizza, marynaty - do tego wszystkiego można użyć naszą aromatyczną mieszankę. 

Przyprawa Harissa - przepis na domową pastę

Choć mieszanka dostępna jest w wielu sklepach, można ją także bez problemu przygotować samemu w domu, najlepiej w formie pasty ze świeżych składników. 

Potrzebujesz:

  • 100 g papryczek chilli (wybierz taki rodzaj papryki, który odpowiada ci ostrością),
  • 2 łyżki oliwy z oliwek,
  • 4-5 ząbków czosnku,
  • ½ łyżeczki zmielonych ziaren kolendry,
  • ½ łyżeczki zmielonego kuminu,
  • 2 łyżeczki soli (zmniejsz ilość, jeśli jesteś ostrożna z soleniem).

Sposób wykonania:

  1. Oczyść papryki wewnątrz, pozbądź się nasion i ewentualnych błonek. Pokrój je na drobne kawałki. 
  2. Czosnek przeciśnij przez praskę, możesz go także drobno posiekać. 
  3. Wszystkie przygotowane składniki wraz  przyprawami przełóż do wysokiego pojemnika.
  4. Zblenduj aż do gładkości. Gotową pastę najlepiej przechowuj w słoiku, w niskiej temperaturze.

Przyprawa Harissa na pewno przypadnie do gustu każdemu zwolennikowi wyrazistych, ostrzejszych dań. Jej prostota przygotowania i bogactwo właściwości odżywczych bardzo zachęca do włączenia pasty, lub przyprawy do naszego jadłospisu.