Ranking U.S. News - kryteria

Eksperci z zakresu dietetyki, leczenia otyłości, chorób sercowo-naczyniowych i cukrzycy, przeanalizowali dla nas aż 39 modeli odżywiania. W każdym z nich brano pod uwagę:
1.    prawdopodobieństwo osiągnięcia w czasie 12 miesięcy stosowania krótkoterminowej utraty masy ciała
2.    prawdopodobieństwo długotrwałego utrzymania zmniejszonej masy ciała (przez okres dłuższy, niż 2 lata)
3.    skuteczność w profilaktyce i leczeniu cukrzycy
4.    skuteczność w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego oraz ich leczeniu
5.    łatwość przestrzegania zaleceń danego jadłospisu
6.    ryzyko wystąpienia skutków ubocznych
7.    dostarczanie niezbędnych do funkcjonowania składników odżywczych.

Każda dieta mogła otrzymać ocenę od 1 do 5 (gdzie 5 jest notą najwyższą). Na podstawie tego kryterium przygotowane następnie zestawienie podzielone na kategorie określające specyfikę diet oraz grup, do jakich są kierowane.

Najlepsze diety - U.S. News w 2021

Największym zainteresowaniem co roku od jedenastu lat, od kiedy ukazuje się ranking, cieszy się kategoria „Najlepsza dieta ogółem”. Tegoroczny laur powędrował do diety śródziemnomorskiej. Podstawę tego modelu żywienia stanowią warzywa i owoce, a także strączki i orzechy. "Królową" diety śródziemnomorskiej jest oczywiście świeżo tłoczona oliwa z oliwek, którą obficie dodaje się niemal do każdego posiłku. Należy również zaznaczyć, że ten model żywienia bazuje głównie na mięsie ryb i owoców morza, a w minimalnym stopniu mięsie czerwonym.

Drugie miejsce zajęły ex aequo dwie diety - DASH i tzw. dieta fleksitariańska. Być może obie te nazwy nie są jeszcze zbyt rozpropagowane w Polsce, jednak coraz więcej osób przekonuje się do tych modeli odżywiania. DASH (skrót od angielskiego "dietary approaches to stop hypertension") to dieta o udowodnionym działaniu przeciwnadciśnieniowym. Jej podstawę stanowią warzywa, owoce i niskotłuszczowe produkty nabiałowe. Dodatkowo w jadłospisie tym znajduje się miejsce dla chudych mięs, orzechów i pełnoziarnistych produktów zbożowych. Bardzo ważnym elementem diety DASH jest rygorystyczne dbanie o spożywanie jak najmniejszej ilości produktów zawierających dużą ilość sodu.


 
Dieta fleksitariańska z kolei to sposób odżywiania oparty głównie na produktach pochodzenia roślinnego i znacznie ograniczający spożycie mięsa. Można zatem przyjąć, że jest to forma wegetarianizmu, który okazjonalne dopuszcza przygotowanie posiłku z mięsem.

Za "Diety najlepsze dla serca" uznano jednakowo trzy modele odżywiania: wspomniany DASH i dietę fleksitariańską oraz dietę Ornisha. Jest to kolejna wersja diety wegetariańskiej, ale w wariancie niskotłuszczowym. 

„Dieta najlepsza dla osób chorujących na cukrzycę” to zdaniem specjalistów dieta śródziemnomorska i fleksitariańska, za którymi znalazło się miejsce dla diety DASH. Jeśli szukasz skutecznego sposobu na schudnięcie z pewnością zainteresuje Cię fakt, że zdaniem U.S. News "Najlepsza dieta odchudzająca" to ex aequo dieta fleksitariańska oraz Weight Watchers Diet. Jej wyróżnikiem jest bazowanie na indywidualnym systemie punktowym, zwiększającym motywację. Drugie miejsce należy do dwóch diet - wegańskiej i wolumetrycznej, czyli diety bazującej na obfitych posiłkach, ale złożonych z niskokalorycznych produktów (warzyw, mleka etc.).

Najłatwiejsza do stosowania zdaniem specjalistów jest dieta śródziemnomorska.

Ranking diet - która będzie dla Ciebie odpowiednia?

Zatem ogólny ranking prezentuje się w tym roku następująco:
1. dieta śródziemnomorska
2. dieta fleksitariańska
3. DASH
4. dieta Ornisha
5. wegańska
6. Weight Watchers Diet

Wybierając dietę dla siebie warto jednak kierować się indywidualnymi przesłankami, nie najwyższymi notami w rankingach. Jeśli jesteś dobrego zdrowia i nie chorujesz na nic przewlekle, prawdopodobnie najbardziej korzystna dla Ciebie będzie dieta śródziemnomorska lub fleksi. Jeśli jednak jesteś cukrzykiem lub cierpisz z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego, nim podejmiesz zmiany dietetyczne, poradź się swojego lekarza prowadzącego.
 

Dieta śródziemnomorska - dlaczego jest najlepszą z diet?

Śródziemnomorski model odżywiania od lat doceniany jest przez lekarzy i specjalistów ze względu na doskonały wpływ na ogólne zdrowie i samopoczucie osób go stosujących. Liczne badania prowadzone na mieszkańcach krajów położonych nad basenem Morza Śródziemnego potwierdzają, że choroby serca - typowe dla XXI - i nowotwory dotykają ich w mniejszym stopniu, niż obywateli innych krajów. Do tej pory uważano, że głównym tego powodem jest spożywanie bogatej w polifenole oliwy z oliwek, jednak okazuje się, że to kombinacja zdrowych tłuszczów, małe spożycie mięsa i olbrzymich porcji kolorowych warzyw odpowiada za "magię" tego sposobu odżywiania. Dodatkowo z modelem śródziemnomorskim wiąże się również specyficzna kultura jedzenia: niespiesznego, w większym gronie, o stałych porach. Dowiedziono, że regularne i spokojne spożywanie posiłków również ma korzystny wpływ na nasze zdrowie.

Interesuje Cię temat zdrowego odżywiania? Przegląd diet na wapteka.pl pozwoli Ci zdobyć informacje na temat każdej popularnej diety. Wapteka.pl to miejsce, w którym nie tylko uzupełnisz domową apteczkę, ale również poczytasz o zdrowiu i urodzie.