artykuł promocyjny

OLEJ RZEPAKOWY

Tłoczony: z nasion rzepaku

Konsystencja: płynna

Kolor: żółty

Zapach: neutralny (dotyczy oleju rafinowanego)

Smak: neutralny (dotyczy oleju rafinowanego)

Cena: 5-7 zł za litr (dotyczy oleju rafinowanego)

Zastosowanie:

  • Smażenie w wysokich temperaturach - dotyczy oleju rafinowanego
  • Pieczenie (do ciast zamiast masła, do warzyw, mięs, ryb) - dotyczy oleju rafinowanego
  • Gotowanie (zupy, sosy) - dotyczy oleju rafinowanego
  • Na zimno: do sałatek, sosów, dipów, majonezów

Poza kuchnią: sprawdza się w domowych kosmetykach (peelingi, maski, olejki do masażu)

Lubimy go za: dobry skład (kwasy omega-3 i omega-6, antyoksydanty, sterole roślinne) i wielofunkcyjność

OLEJ KOKOSOWY

Tłoczony: z twardego miąższu orzechów palmy kokosowej

Konsystencja: stała (po podgrzaniu upłynnia się)

Kolor: biały

Zapach: delikatnie kokosowy

Smak: neutralny

Cena: od 12 zł za litr (dotyczy oleju rafinowanego)

Zastosowanie:

  • Smażenie w wysokich temperaturach
  • Pieczenie (do ciast, warzyw, mięs, ryb)
  • Gotowanie (kuchnie azjatyckie)

Poza kuchnią: sprawdza się w domowych kosmetykach (peelingi, maski, balsamy)

Lubimy go za: przyjemny zapach

OLEJ LNIANY

Tłoczony: z brązowych nasion lnu

Konsystencja: płynna

Kolor: żółty

Zapach: charakterystyczny roślinny, trudny do opisania

Smak: lekko cierpki, wytrawny

Cena: od 30 zł za litr

Zastosowanie: wyłącznie na zimno (do sałatek, zimnych sosów, past, musów)

Poza kuchnią: sprawdza się w domowych kosmetykach (peelingi, maski)

Lubimy go za: skład (duża ilość kwasów omega-3)

Oleje okiem eksperta

prof. Krzysztof Krygier, specjalista w zakresie technologii żywności i żywienia człowieka

Który olej wybrać do smażenia i dlaczego?

Na pytanie odpowiada prof. Krzysztof Krygier, specjalista w zakresie technologii żywności i żywienia człowieka

Do smażenia zawsze polecam olej rzepakowy i za każdym razem podkreślam, że sam również go używam w tym celu. Olej rzepakowy po smażeniu łatwo się odsącza, dużo łatwiej niż inne tłuszcze, co powoduje, że przygotowywane na nim potrawy mogą się odznaczać niższą kalorycznością, nawet do 10 procent. Ale główną zaletą przemawiającą na korzyść oleju rzepakowego z punktu widzenia obróbki, jest jego odporność termiczna oraz wysoki punkt dymienia. Punkt dymienia to graniczna temperatura, powyżej której dany produkt traci swoje właściwości kulinarne i inne walory. Dla oleju rzepakowego wynosi ona 242 ˚C, a dla wspomnianego tu kokosowego również niemało, bo 232 ˚C. Przyjmuje się generalną zasadę, by nie smażyć na tłuszczach, których punkt dymienia wynosi poniżej 200 stopni. Z tego powodu do smażenia nie są polecane oliwa z oliwek ani olej lniany. Proszę również pamiętać, by nigdy nie smażyć na olejach tłoczonych na zimno. Przywołane przeze mnie dane na temat temperatur dymienia oleju rzepakowego i kokosowego dotyczą wyłącznie ich rafinowanych wersji.

Na co zwracać uwagę wybierając olej?  

Kupując olej zawsze powinniśmy zwrócić uwagę na dwa podstawowe czynniki. Po pierwsze: rodzaj oleju. Nasiona, z których został wytłoczony będą determinować jego zastosowanie: np. oleju rzepakowego możemy użyć w kuchni do większości zastosowań, ale już na lnianym nic nie usmażymy. Wiąże się to ze wspomnianym przeze mnie powyżej punktem dymienia tłuszczów. Po drugie: czy olej jest rafinowany, czy tłoczony na zimno. Dzięki rafinacji oleje zachowują dłużej świeżość i stabilność. Dla przykładu, olej lniany szybko traci świeżość, a rafinowany olej rzepakowy można po otwarciu przechowywać znacznie dłużej.