Czy wypada mówić "do widzenia"?

Czy zwrot „do widzenia” skierowany do osoby niewidomej jest stosowny?

Tak. Bez obaw używajmy zwrotów, które funkcjonują w naszym języku. Niewidomi posługują się nimi zupełnie naturalnie. Nie ma powodu, aby nie powiedzieć „do zobaczenia”, „spójrz na to z innej strony”. Żaden nietakt.

savoir vivre

 

Dlaczego koperta na parkingu jest tak ważna?

Na parkingu przy centrum handlowym byłam świadkiem przykrej sytuacji. Osoba poruszająca się na wózku nie mogła dostać się do swojego auta, bo dojazd do niego zablokował ktoś, kto zaparkował zbyt blisko koperty.

Wszyscy wiemy, że nie parkuje się na kopercie, i to nie podlega dyskusji. Natomiast warto się postarać, by zatrzymując się obok auta uprawnionego do stania na kopercie, nie podjeżdżać zbyt blisko niego i nie „zahaczać” o kopertę. To nam się zdarza, bo zapominamy, że przecież nie bez powodu koperta jest szersza od pozostałych miejsc parkingowych – między autami musi się zmieścić wózek inwalidzki. Jeśli naszym samochodem zastawimy tę cenną przestrzeń, osoba poruszająca się na wózku nie będzie mogła wydostać się ze swojego auta ani do niego wejść. Nie pozbawiajmy jej szansy na skorzystanie z udogodnień, które znacznie ułatwiają jej życie.

savoir vivre

Tylko bez pośredników

Gdy okulistka zbadała wzrok mojego męża, który porusza się na wózku, zwróciła się do mnie: „Niech mu pani powie, aby tyle nie siedział przy komputerze”. Mąż poczuł się upokorzony, że lekarka go zignorowała.

Niestety, daje się zauważyć, że niepełnosprawność przysparza wielu kłopotów przy nawiązaniu kontaktu. Często skupiamy się tylko na niej, a nie widzimy człowieka. Tymczasem zawsze powinniśmy zwracać się bezpośrednio do osoby niewidomej, niedosłyszącej czy mającej inne ograniczenia. Komunikowanie się przez jej opiekuna, pomocnika czy tłumacza języka migowego jest wielkim faux pas, ignorancją i wyrazem braku kultury.

Jak rozmawiać z kimś, kto porusza się na wózku?

Rozmowa z osobą na wózku zawsze mnie krępuje, bo mam przykre wrażenie, że „wiszę jej nad głową”.

To sytuacja kłopotliwa dla obu stron – gdy stoimy za blisko, rozmówca musi zadzierać głowę, by mieć z nami kontakt wzrokowy. Cofnijmy się o krok od wózka, a rozmowa stanie się „wygodna”.

savoir vivre

Proszę mi to napisać

Jak mam sie zachowac, gdy do kasy podchodzi klient, który mówi niewyraznie – udawac, ze rozumiem, aby go nie urazic?

Czasem rzeczywiscie udajemy, ze rozumiemy, albo zgadujemy, aby nie sprawic przykrosci innej osobie. Nie bedzie jednak nietaktem, gdy poprosimy o powtórzenie lub zapisanie słów na kartce.

savoir vivre

Pomaganie - czy zawsze jest uprzejme

Czy kulturalny człowiek zawsze powinien oferowac pomoc osobie z niepełnosprawnoscia?

W tej kwestii nalezy zachowac takt i umiar. To, ze ktos korzysta z wózka albo słabiej widzi, nie musi oznaczac, ze automatycznie wymaga naszej pomocy i bez niej sobie nie poradzi. Owszem, niektórzy jej potrzebuja, ale sa tez osoby samodzielne. Dlatego nalezy zapytac, czy nasze wsparcie sie przyda. Rzucanie sie do pomocy bez uprzedzenia, na siłe, moze byc odebrane jako nachalne.

Pod rękę z osobą niewidomą

Kto komu powinien podac ramie – ja osobie niewidomej czy ona mnie?

Zawsze to my pozwólmy osobie niewidomej chwycic nas za ramie, da jej to poczucie bezpieczenstwa. Pomocne jest tez opisywanie drogi, która przemierzamy, np. teraz skrecimy w prawo, tu sa trzy schodki. Jesli chcemy sie pozegnac przez podanie reki, uprzedzmy: „Chciałbym teraz uscisnac pani dłon".

savoir vivre