Po co mi detoks?

Przecież już od jakiegoś czasu zdrowo się odżywiam! A czy pomyślałaś, co dzieje się z pozostałościami po Twoich dawnych nawykach żywieniowych? Jeśli chcesz naprawdę zauważyć różnicę i odczuć efekty zdrowej diety, warto zacząć od oczyszczenia organizmu. Detoks może być stosowany także przy zakwaszeniu organizmu i jako panaceum na ogólne zmęczenie organizmu, osłabienie, brak energii i apetytu.

Detoks to nie kolejna dieta cud

Ale po 7 dniach, jeśli będziesz konsekwentnie stosować się do kilku zasad, poczujesz się szczuplejsza i lżejsza. Łatwiej będzie Ci też kontynuować zdrowe nawyki, których nabierzesz przez ten krótki czas. A najlepsze jest to, że wcale nie oznacza to rezygnacji ze smacznego jedzenia.

Z czego zatem trzeba zrezygnować?

Z białego cukru (zastąp go zdrowymi zamiennikami – np. ksylitolem lub stewią), krowiego mleka (zamiast niego używaj mleka roślinnego: ryżowego, kokosowego lub migdałowego), produktów na bazie mąki pszennej. Biały chleb zastąp żytnim lub (jeśli pieczesz go samodzielnie) – wypiekanym z mąki orkiszowej, gryczanej lub jaglanej. Pszenny makaron zamień na ryżowy lub orkiszowy, a do słodkich wypieków najlepsza będzie mąka migdałowa lub kokosowa. Na czas detoksu powinnaś zrezygnować również z mięsa, ryb i nabiału – możesz jednak wprowadzić je ponownie po 7 dniach. Pewnie nie musimy też dodawać, że na cenzurowanym są wszystkie słodycze (chyba, że przygotujesz je sama w domu, z dozwolonych składników).

Co można jeść?

Podstawę Twojej diety powinny stanowić produkty pochodzenia roślinnego – z białka zwierzęcego powinniśmy pozyskiwać nie więcej niż 5% kalorii. Koniecznie zaopatrz się więc w:

- kasze – zwłaszcza jaglaną, która na początku będzie stanowiła podstawę większości posiłków. Oprócz tego na półce powinna znaleźć się kasza gryczana, quinoa i pęczak.

- zboża: amarantus, quinoa i proso – po upływie 7 dni możesz też dodać owies, orkisz oraz ryż (najlepiej nie biały)

- orzechy (włoskie, laskowe, brazylijskie, migdały) i nasiona: sezam, pestki dyni, wiórki kokosowe, ziarna słonecznika oraz siemię lniane.

- warzywa (najlepiej obrane ze skórki) i owoce. Surowe warzywa i owoce najlepiej spożywać w formie soków i koktajli.

Codziennie wypijamy też ciepłą wodę z cytryną, napar z rumianki, herbatkę z dzikiej róży, kompoty, przefiltrowaną wodę i warzywne lub owocowe koktajle. Nie brzmi aż tak źle, prawda?

zdrowe-odżywianie

Najważniejsze zasady podczas detoksu:

1. Jedz tylko tyle, ile mieści się na jednej dłoni. Choć może Ci się wydawać, że to za mało - jeśli będziesz jeść regularnie pięć małych posiłków dziennie, taka porcja w zupełności wystarczy, by zaspokoić głód – a stół opuścić z uczuciem przyjemnego niedosytu. Ważne jest jednak nie tylko to, ile jesz – ale również jak jesz, więc…

2. Jedz powoli. Delektuj się małymi kęsami i przeżuwaj powoli (jeden kęs nawet 20 – 40 razy). Gdy robisz to wolniej, szybciej poczujesz, że głód został zaspokojony – a w efekcie zjesz zdecydowanie mniej.

3. Jedz regularnie - najlepiej pięć niedużych posiłków dziennie. Podczas detoksu ważne jest, by nie opuścić żadnego z zaplanowanych posiłków – i nie doprowadzić się do tzw. wilczego głodu – wtedy prawdopodobieństwo, że sięgniesz po cokolwiek (i będzie to niezdrowe) jest największe.

4. Zadbaj o prawidłowy rozkład posiłków. W ich planowaniu warto uwzględnić także kiedy poszczególne organy naszego ciała zużywają najwięcej energii. Na przykład kluczowa w procesie trawienia wątroba jest najbardziej aktywna między 1 a 3 w nocy. Im dłuższy jest odstęp czasowy między posiłkiem, a szczytem aktywności wątroby – tym lepiej.

--

Porady i wskazówki dotyczące detoksu pochodzą z książki "Pokochaj swoje ciało" Dagmary Skalskiej. Oprócz praktycznych informacji na temat zdrowej żywności i jej przygotowywania, znajdziesz w niej także kompletny zestaw przepisów na siedem dni detoksu. Autorka prowadzi Projekt Egoistka, w ramach którego edukuje i wspiera kobiety w podejmowaniu świadomych decyzji i budowaniu wewnętrznej siły. Za pomocą bloga, publikacji i warsztatów promuje zdrowy styl życia, wartościowe odżywianie i pomaga wykształcić zdrowe nawyki. Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Burda.

dagmara-skalska-pokochaj-swoje-ciało

Zobacz też: 5 sposobów by wyłączyć z diety cukier - nawet jeśli kochasz słodycze >>>